پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي در دانشگاه امام رضا(ع):
۱۴۰۱-۱۰-۰۱

ثمره وحدت حوزه و دانشگاه حکمرانی دین در ساحت‌های اجتماعی است

مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي گفت: با وحدت حوزه و دانشگاه و عينيت اين نگاه، اين دو مجموعه علمي يكي مي‌شوند و هر كدام ماموريت و رسالت هاي تعريف شده خود را براي رسيدن به الگوي حكمراني ديني دنبال مي كنند.

به گزارش آستان نیوز، حضور حجت‌الاسلام هادي صاحبقراني، در نشست گراميداشت و هم‌انديشي وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت ايام شهادت عالم روشن ضمير و بصير، آيت‌الله مفتح(ره) در سالن شهيد چمران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)برگزار شد، ابراز کرد: اين نوع جلسات بايد برخوردار از محصول علمي باشد و توليد علم کند.
وی تصريح كرد: اين گفت وگوها مي‌تواند منجر به نتیجه كارآمد در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه شود به شرط آنكه گفت وگوها ريشه‌اي و مبنايي، مورد بحث باشند.
مدير كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اين كه از ابتداي خلقت حضرت آدم، انسان موجود اجتماعي بوده و روابط اجتماعي و جامعه پردازي در اسلام مورد طرح قرار گرفته‌اند، ابراز كرد: انسان فطرتاً موجود اجتماعي و برخوردار از زيست اجتماعي است؛ همچنين احكام دين، روايات و منابع فقهي نيز عمدتا ناظر به احكام اجتماعي هستند.
حجت‌الاسلام صاحبقراني با بيان اين كه با بازنگري در تاريخ، در مي‌يابيم كه دو مدل كلي در اداره جامعه از ابتداي خلقت بشر مطرح شده است و همه روش‌هاي جديد نيز ذيل آن قرار مي گيرند، ابراز كرد: يك مدل زيست بر مبناي توحيد و جهان‌بيني توحيدي است كه سردمدار آن انبيا، اوليا و اوصيا بودند و در مقابل آن نيز مدل اداره اجتماعي بر اساس نگاه شيطان، با رويكرد مادي بودن و دنياگرايي محض مطرح است كه در اين نگاه، شيطان قسم ياد كرده انسان را فريب مي دهد و همانجا نيز راهبرد خود را وابسته كردن خلق به عناصر دنيوي و غفلت از خدا مي‌داند.
وي با بيان اين كه در حقيقت شيطان انسان را درگير اصل نظام اصالت دنيا مي‌كند و بنا دارد تا تمدن سازي را بر اساس الگوي دنيوي ارائه دهد، عنوان كرد: بازنگري بر جريان‌هاي موجود اعتقادي نشان مي‌دهد كه غرب برخوردار از يك مدل تك قطبي در راستاي تثبيت جايگاه و موقعيت خود بوده و اين نگاه قدرت اداره جامعه را ندارد.
 

دانشگاه و حوزه محل زایش دانش و تولید علم است 
مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اين كه مدل اداره جامعه اسلامي مبتني بر نظام توحيدي، برخواسته از يك بينش در مهد حوزه و دانشگاه بايد در جامعه اسلامي تجلي و بروز داشته باشد، ابراز كرد: دانشگاه و حوزه محل زايش دانش و توليد علم هستند و اگر بنا به توليد مدل اداره جامعه اسلامي بر مبناي نظام توحيدي شد، آنگاه بايد توليد علم اجرايي در ساختار حوزه و دانشگاه صورت بگيرد و اينجا زيست اجتماعي از منظر دين طرح مي شود.
وي با بيان اين كه در زيست اجتماعي از منظر دين، دستورالعمل مدل اداره جامعه بر اساس حكمراني ديني مورد بحث است، گفت: علاوه بر آنكه با مدل‌هاي بعد از رنسانس و قرون وسطي كه حاكميت كليسا مطرح بود و اعتقاد داشتند دين قدرت اداره جامعه را ندارد نمي‌توان در حكمراني ديني مدل سازی كرد، بايد بدانيد كه با محتواي دانشي توليد شده در فضاي فكري منهاي دين و منهاي خداوند، مدل اصيل حكمراني ديني در جامعه قابل استخراج نيست.
حجت الاسلام صاحبقراني با اشاره به ضرورت استخراج مدل اداره جامعه بر اساس حكمراني ديني با اتحاد و وحدت حوزه و دانشگاه، بيان كرد: شهيد بهشتي(ره)، شهيد مفتح(ره) و شهيد مطهري(ره)، همه انديشمنداني هستند كه فضاي دانشگاه را با عمق جان زيست كردند و ضمن بصيرت نسبت به محيط علمي دانشگاه، با آن بينش خود، اين را به عنوان بستري براي انتشار محتواي دين و تئوريزه كردن فكر مبنايي حكمراني دين قرار مي‌دهند.
مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي ادامه داد: وحدت، امری تشريفاتي نيست بلكه برخوردار از عينيت است، در واقع با وحدت حوزه و دانشگاه و عينيت اين نگاه، اين دو مجموعه علمي يكي مي شوند و هركدام ماموريت و رسالت هاي تعريف شده خود را براي رسيدن به مدل حكمراني ديني دنبال مي كنند.
وي خاطر نشان کرد: با حكمراني دين بر اساس مباني دين مبين اسلام كه طلب علم را فريضه براي زن و مردم دوشادوش هم مي‌داند، آن پيشرفت درست ناظر به ماهيت وجودي فطري انسان ها تحقق خواهد يافت، در واقع در كنارهم قرار گرفتن روش ها، ابزارهاي علمي و نهايتا تئوريزه كردن جريان علم ديني، با وحدت حوزه و دانشگاه محقق مي شود.
حجت‌الاسلام صاحبقراني با بيان اين كه بايد حوزه و دانشگاه يكديگر را خوب بشناسند و از ظرفيت‌هاي هر دومجموعه مطلع باشند، گفت: وحدت آنگاه اتفاق مي افتد كه حوزويان، بستر دانشگاه و دانشگاهيان نيز بستر حوزه هاي علميه را به عنوان دستگاه هاي تمدن ساز خوب بشناسند و بدانند كه نظامات از جمله نظام هاي سلامت، تعليم و تربيت، اقتصاد، فرهنگ و ... همه ذيل اين بستر تعريف مي شوند و و اگر وحدت جریان نداشته باشد، در اين صورت سكولاريزم، جريان فضاي حوزه و دانشگاه را بر خلاف الگوي نظام توحيدي در جامعه راهبري خواهد كرد.
مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي گفت:  هرگز نمي شود نظام مروج ضد ارزش‌هاي انساني و ديني، الگوساز يك مكتب توحيدي در اداره جامعه اسلامي باشد، بايد انديشمندان حوزوي و دانشگاهي، ضمن تعامل تنگاتنگ با يكديگر و در پرتو هم افزايي، الگوي شايسته اي خلق كنند كه نگاه تمدني در آن جريان داشته باشد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی