پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از رویداد ملی «جان فدا» در حرم مطهر رضوی با حضور ۲۰۰ هنرمند کشور؛ 
۱۴۰۱-۱۰-۰۲

هنرمندان جان‌ فدای «حاج قاسم» 

حرم حضرت رضا(ع) در آستانه سالگرد شهادت خادم نام آشنای خود، سردار حاج قاسم سلیمانی، میزبان 200 نفر از هنرمندان سراسر کشور شده؛ هنرمندانی که در محل نمایشگاه‌های حرم مطهر رضوی گرد هم آمده‌اند تا در پاسداشت و بزرگداشت نام و یاد آن شهید، آثاری در رشته‌های مختلف هنری از جمله پوستر، نقاشی و طراحی خلق کنند. 

رویداد ملی «جان فدا» با هدف بزرگداشت یاد و خاطره خادم‌الرضا(ع) حاج قاسم سلیمانی، از پنجشنبه اول دی ماه در جوار حرم مطهر رضوی آغاز شده است. در این رویداد ملی که با مشارکت ستاد مردمی سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، جامعه ایمانی مشعر و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی برپا شده آثار متنوعی در رشته‌های نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن گرافی، تصویرسازی، کتیبه و ... خلق خواهد شد و از پدیدآورندگان آثار برتر تجلیل خواهد شد. 
همزمان با برگزاری این رویداد، با تعدادی از هنرمندان حاضر در آن گفتگو کرده ایم و از حس و حالشان برای خلق آثاری مرتبط با حاج قاسم پرسیده ایم. 
 

هنرمندان جانفدای «حاج قاسم»


حاج قاسم، احساس مثبت هر ایرانی
زهرا دزیانی دانشجوی ارشد رشته گرافیک یکی از شرکت کنندگان در این  رویداد است. او می‌گوید: در بخش پوستر در کارگاه جانفدا مرتبط با سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی شرکت کردم تا با این عنوان اثری خلق کنم. 
او ادامه می‌دهد: «حاج قاسم اتفاقات بزرگی را برای کشور ما رقم زد که دلایل متعدد دارد و مهمترین آن امنیتی است که الان داریم و آن را مدیون حاج قاسم و حاج قاسم ها هستیم، به نظرم هر فردی باید بسته به توانایی‌هایی که دارد در زمینه تخصصی خودش اهمیت این امنیت و جایگاه شهدایی مثل حاج قاسم را روایت کند و خوشحالم که من هم توفیق این کار را پیدا کردم».
از دزیانی درباره اثری که خلق می کند هم می پرسم و می‌گوید: کاملا درک کرده ام که هر ایرانی، یک تصور مثبت و زیبایی از حاج قاسم دارد، به همین خاطر سعی می کنم این حس را در قالب یک پوستر به تصویر بکشم تا در عرصه بین المللی نشان دهم. 
 

هنرمندان جانفدای «حاج قاسم»


مشهد و حاج قاسم؛ بهترین بهانه برای یک سفر
فاطمه محققان هم از قم در این رویداد شرکت کرده است. او که در حال تصویرگری است می‌گوید: رشته من نقاشی است و طرحم تصویرگری برای لوازم التحریر و نوشت افزار کودکان است، در این رویداد هم سعی می‌کنم درباره شهید سلیمانی طرحی بزنم که قابل استفاده برای نوشت‌افزار باشد. 
او ادامه می‌دهد: رویداد جان فدا از دو جهت برای من ارزشمند بود، اول اینکه برای خلق اثر درباره حاج قاسم بود و دلیل دومش هم برگزاری آن در مشهد؛ من همیشه سعی می‌کنم در رویدادهای مذهبی مخصوصاً اگر در مشهد برگزار شود حضور داشته باشم و به همین دلیل بیشتر ترغیب شدم تا در آن شرکت کنم. 
 

هنرمندان جانفدای «حاج قاسم»


مهربانی و مردم داری
محققان درباره نگاه خود به شخصیت شهید سلیمانی اظهار می کند: مهربانی، مردم داری و ارتباط خوب حاج قاسم با بچه‌ها همیشه برایم جذاب بوده است و سعی کردم همین حس و حال را در اثرم هم به تصویر بکشیم؛ طرحی که زده‌ام، تصویر دو کودک روی انگشتر حاج قاسم است، در حالتی که سوار بر تاب هستند و با آرامش کتاب می‌خوانند. انگشتر نور مطلق است که نشان دهنده جایگاه هدایتگر حاج قاسم است. 
 

هنرمندان جانفدای «حاج قاسم»


ادای دین هنرمندان 
ناصر تقی زاده  نقاش سن و سال داری که از تهران در این رویداد شرکت کرده و در حالی که در گوشه‌ای  از سالن با قلم‌مو روی بوم نقاشی اش عاشقی می‌کند، می‌گوید: در حال کشیدن چهره حاج قاسم سلیمانی با یک فضاسازی متفاوت هستم. 
نظرش را درباره برگزاری این رویداد هم می پرسم، می‌گوید: حدود ۳۰ سال است که به این حرفه مشغولم و در برنامه‌های هنری با موضوع ارزش‌های انقلاب و مخصوصاً سردار سلیمانی بارها شرکت کرده‌ است، به نظرم وجود چنین کارگاه‌هایی باعث می‌شود که هم ما بتوانیم دِینمان ما را به انقلاب و شهدا هرچه بهتر ادا کنیم و هم محلی است که با همفکری و دیدن سایر آثار هنرمندان، در زمینه هنر انقلاب رشد می کنیم.
او ادامه می‌دهد: شهید سلیمانی یک مسلمان واقعی بود که تمام توانش را در راه خدا و خدمت به اسلام گذاشت و در نهایت خدا مزدش را به او داد و همه جهان هم مبهوت مراسم تشییع سردار سلیمانی شد. 
 

​    ​دشمن سرسخت دشمنان، دستگیر مهربان ضعیفان


دشمن سرسخت دشمنان، دستگیر مهربان ضعیفان
مهدی رزمجو که از اصفهان به مشهد آمده و در حال طراحی یک کار مفهومی با نام "قاسم" است هم می گوید: شخصیت شهید سلیمانی ابعاد مختلفی دارد که سوژه خیلی خوبی برای کارهای مفهومی هنری است، حاج قاسم هم دشمن سرسخت دشمنان بود و هم دستگیر نیازمندان و ضعیفان که باعث می شود الگویی خاص برای همه افراد جامعه باشد. 
 

نامی که باید آن را زیبا نوشت


نامی که باید آن را زیبا نوشت
علی رضاییان هم هنرمندی است که از قم مهمان این رویداد است و می‌گوید: 40 سال است که خوشنویسی می کنم و توفیق شد تا در رویداد جان فدا که مزین به نام حاج قاسم است شرکت کنم. 
او می افزاید: تخصص من نستعلیق، ثلث، نسخ و شکسته نستعلیق است و در رویداد جان فدا  شرکت کردم تا هم آثاری به عنوان شهید و شهادت و نام حاج قاسم سلیمانی خلق کنم و هم اگر دیگر هنرمندان در طراحی‌هایشان نیاز به استفاده از خطاطی داشتند، به آنها کمک کنم. 
او می افزاید: خوشنویس کارش نشان دادن کلمات و عبارات به زیباترین شکل است و در این رویداد تمام تلاش خود را می کنم  تا به زیبایی نام حاج قاسم را نشان دهم.
گزارش: طاهره فجر داوودلی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی