به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی «چهره عیسی مسیح در مسیحیت و روایات رضوی» برگزار شد.
عیسی مسیح(ع) در کلام امام رضا(ع) و مسیحیت
به گزارش آستان نیوز، استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست که صبح امروز همزمان با سالروز میلاد عیسی مسیح(ع) با حضور جمعی از دانشجویان گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی و پژوهشگران و محققان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین موضوع «مسیح و چهره مسیحیت» پرداخت و عنوان کرد: از عیسی مسیح در کتاب مسیحیان و اناجیل به عیسی ناصری و عیسی بن مریم نیز یاد شده است.
دکتر ولی عبدی ادامه داد: در اناجیل آمده است که حضرت عیسی(ع) حدود 30 تا 33 سال عمر کرده است و مادرش مریم مقدس است، وی در سن 12 سالگی وارد معبد شده و با کاهنان یهودی به مباحثه می پرداخت و اشراف کاملی به احکام و شریعت یهود داشت.
وی تصریح کرد: از نگاه مسیحیان، حضرت عیسی(ع) در سن 30 سالگی رسالتش را آغاز کرده و در نهایت سه سال این رسالت به طول میانجامد، پس از آن ایشان را مسموم کرده و دفنش می کنند که پس از مرگ دوباره زنده شده و 40 روز زندگی می کند و پس از آن به آسمان رفته و تا پایان جهان بازمیگردد.
استادیار گروه ادیان وعرفان دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه، حضرت عیسی(ع) یهودی است و مسیحیت فرقه ای از یهودیت است، افزود: یهودیان از همان ابتدا عیسی را به عنوان مسیح موعود نپذیرفتند اما مسیحیان معتقد هستند ایشان در پایان جهان ظهور خواهد کرد.
وی ادامه داد: حضرت عیسی(ع) در زمان رسالتش تعالیمی را بر عهده داشتند، موضوع ملکوت خداوند به معنای سلطنت خدا با این معنی که عالم محضر خداست یکی از تعالیم حضرت عیسی بود که شرط ورود به ملکوت خدا، ایمان و کمک به هم نوع مطرح شده است.
عبدی در ادامه به القاب حضرت عیسی(ع) در اناجیل اشاره کرد و گفت: ایشان دارای القابی همچون عیسی کلام خدا، عیسی مسیح، پسر خدا، پروردگار همه پادشاهان، تجسد روح خدا و... است.
وی با بیان اینکه در قرون وسطی سه دیدگاه درخصوص حضرت عیسی(ع) وجود دارد، اظهار کرد: گروهی ایشان را کاملا خدا و موجودی الهی میدانند، عدهای این حضرت را انسان و معلم برجسته اخلاق میدانند وعدهای نیز از یک طرف عیسی را کاملا خدا و از طرفی انسان می دانند که دیدگاه اول و دو رد شده و نظر گروه سوم پذیرفته شده است.
روایات و احادیث امام رضا(ع) درباره عیسی مسیح
پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست به کنکاشی در روایات و احادیث امام رضا(ع) درباره عیسی مسیح، پرداخت و در چرایی تولد عیسی بدون پدر، گفت: اینکه عیسی بدون پدر خلق شود برای این است که خداوند خواسته او را آيه و نشانهاى قرار دهد تا دانسته شود كه او بر هر كارى تواناست.
علی اکبری چناری در چرایی رسالت پیامبران با معجزات گوناگون گفت: ابن سِكّيت میگويد: خدمت حضرت رضا(ع) عرض كردم: چرا خداوند متعال موسى بن عمران را با عصا و يد بيضاء و آلات و ادوات سحر مبعوث فرمود و عيسى (ع) را با طب به رسالت فرستاد؟ حضرت رضا(ع) فرمود: خداوند تبارك و تعالى هنگامى كه موسى (ع)را به رسالت مبعوث فرمود در ميان مردم بيش از همه چيز سحر و جادوگرى رواج داشت و جادوگران در ميان جامعه مقام بلندى داشتند و مورد احترام بودند.
وی خاطر نشان کرد: در واقع خداوند متعال موسى را به اين وسيله برانگيخت تا با مغلوب كردن جادوگران و كاهنان حق را ظاهر و سحر آن ها را باطل کند و حجت خود را بر مردم تمام نماید.
اکبری چناری در ادامه با استناد امام رضا(ع) به آیات قرآن در برائت جستن عیسی از کسانی که او را خدا می انگاشتند، افزود: امام رضا(ع) در حدیثی می فرمایند:« ما از كسانى كه در باره ما غلو كنند برائت داريم، همان طور كه عيسى بن مريم (ع) از نصارى برائت جست»
این پژوهشگر تصریح کرد: از منظر امام رضا(ع) عیسی مسیح پیامبری بود که به نبوت پیامبر اکرم (ص) بشارت داده بود، حضرت ضمن تصدیق پیامبر بودن عیسی بیان می کنند که عیسی مسیح به نبوت حضرت خاتم بشارت داده است و در این راستا به سخنان یوحنای دیلمی و کتاب اشعیا و انجیل استناد می کند.
وی در ادامه گفت: حضرت رضا(ع) فرمودند: عيسى هم گريه مي كرد و هم خنده و يحيى بن زكريا(ع) فقط گريه مي كرد و خنده بر لبانش ديده نشد، عملى كه حضرت عيسى عليه السلام انجام مي داد بهتر بود.
این پژوهشگر با بیان اینکه رجعت عیسی و همراهی ایشان با حضرت مهدی در آستانه ظهور به عنوان نقطه همگرایی و اتحاد مسیحیان و مسلمانان است، افزود: امام رضا (ع) در این خصوص میفرمایند: «رجعت حق است و در امتهاى گذشته نيز بوده است و در قرآن نيز آمده، رسول خدا (ص) فرمود: هر چه در امتهاى گذشته روى داده در اين امت نيز روى خواهد داد. سپس فرمود: هر گاه مهدى كه از فرزندان من ميباشد ظهور كند عيسى (ع) با وى نماز خواهد گذارد.