پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

استاد حوزه و دانشگاه:
۱۴۰۱-۱۰-۰۶

عنصر محوری حرکت جهادی حضرت زهرا(س) دفاع از ولایت بود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه ویژه حضرت فاطمه(س) در نظام تکوین، گفت: عنصر محوری حرکت جهادی حضرت زهرا(س)، پیرامون دفاع از ولایت بود.

به گزارش آستان‌نیوز، دکتر معصومه ظهیری در نشست علمی جهاد تبیین در حیات سیاسی حضرت زهرا(س) که روز گذشته در دفتر نمایندگی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، عنوان کرد: خداوند «انسان» خلق کرد و بسیاری از مباحثی که در قرآن مطرح شده است به جنس تعلق نمی‌گیرد، بلکه به انسان تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: این خلقت یکسان و مساوی است و در آیاتی که به اجر و مزد و کرامت تعلق دارد به زن و مرد یکسان نگاه می‌شود. همچنین آیاتی که به موضوعاتی مثل تقوا می‌پردازد فراجنسیتی نگاه می‌کند و به ارزش کار و مدلی که انسان خود را به آن مزین می‌کند توجه می‌کند.
این استاد حوزه ودانشگاه تصریح کرد: با این وجود در بین زنان و مردان، خداوند یک عده نخبگان را در نظام تکوین آفرید و به آن ها برتری‌هایی داد در واقع باید این امتیاز داده شود تا آن ها را به عنوان الگو و اسوه مطرح کنیم و دیگران به آن ها اقتدا کنند. حضرت زهرا(س) نیز جزو همین برگزیدگان است که خلقتش در نظام تکوین متفاوت است و به همین جهت محبت پیامبر(ص) به حضرت فاطمه زهرا(س) تنها از جنس محبت پدر به دخترش نبود بلکه از باب معرفی جایگاه ایشان بود.
 

حضرت فاطمه(س) را در یک بعد خلاصه نکنیم

به گفته وی، انسان‌های خوب  صاحب ابعاد مختلف هستند. نباید آن ها را قدسی کنیم و نه حصر زمانی و مکانی و نه اینکه آن ها را در ابعاد خاصی معرفی کنیم. در مورد شخصیت حضرت فاطمه(س) برخی کناره‌گیری و عزلت ایشان را برجسته می‌کنند، برخی حیات اجتماعی و سیاسی ایشان را مطرح می‌کنند، برخی  حضرت فاطمه(س) را در کنار علی(ع) و پیامبر(ص) و فرزندانش معرفی می‌کنند. همه این ها فاطمه(س) است ولی ایشان یک وجود مستقلی دارد که می‌تواند برای انسان‌ها قابل توجه باشد.
 

عنصر محوری حرکت حضرت زهرا(س) 

وی با بیان اینکه جهاد دشوار است و ممکن است آفندی یا پدافندی و دفاعی یا فرهنگی و اخلاقی باشد، گفت: بخشی از زندگی پیامبران جهاد بود ولی جهاد با رذائل اخلاقی که در جامعه رواج پیدا می‌کرد. انبیا دائما در حال جهاد و کوشش و کار سخت بودند. گاهی جامعه از ارزش‌ها سر باز می‌زد و گاهی ارزش‌ها در جامعه استمرار پیدا نمی‌کرد. پیامبر اسلام(ص) توانست دین خود را توسعه دهد ولی استمرار این حرکت نیاز به جهاد داشت زیرا پس از ایشان مردم از ولایت رویگردان شدند. به همین دلیل عنصر محوری حرکت حضرت زهرا(س) در حرکت جهادی خودشان، پیرامون دفاع از ولایت بود.

این استاد حوزه ودانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) حلقه اتصال نبوت و امامت است، خاطر نشان کرد: در واقع مدل‌های رفتاری این حضرت برای عصر امروز پیام دارد و مدل جهادی این حضرت مبتنی بر مقاومت و استقامت بوده و هرگز سازش نکردند و تسلیم نشدند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی