پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۰۷

یک شب عزای حضرت زهرا(س) در حسینیه حرم 

از پله‌های دارالقرآن که با سرخمیده عبور می‌کنی کالسکه‌های ردیف شده کودکان و ویلچرهای ناتوانان خبر از مجلسی بی‌ریا و پرشور می‌دهد که حضور در آن سن و سالی نمی شناسد. این‌بار دارالقرآن حرم مطهر رضوی میزبان عزاداران در ایام فاطمیه در «حسینیه حرم» است.

به گزارش آستان نیوز، وقتی صدای تلاوت قرآن در دارالقرآن یک دست سیاه پوش شده می‌پیچد مراسم در حسینیه حرم رسمیت می‌گیرد. با اعلام مجری مراسم که زائر و مجاور را از طریق بلندگوهای صحن جمهوری اسلامی به شرکت در مراسم عزای حضرت فاطمه(س) دعوت می‌کند، دارالقرآن هر لحظه شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود. 
بعد از سلام و صلوات جمعیت حاضر رو به روضه منوره می‌ایستند و دست بر سینه صلوات خاصه امام رضا(ع) را دسته جمعی قرائت می‌کنند. مجری مراسم زمزمه می‌کند: 
«یا امام رضا دستم به روی سینه برای ارادت است / این آستان قدس امام کرامت است 
فرقی نمی‌کند زکجا می‌دهی سلام / او می‌دهد جواب تو را، اصل نیت است....»
بعد از پایان صلوات خاصه، سخنران مراسم حجت الاسلام حسینی بخشی از دستورات دینی و احکام را درباره حق پدر و مادر بر فرزند بیان می‌کند.
مادری که همراه سه فرزند خردسالش در این مراسم حضور دارد، آن‌ها را با اسباب بازی‌هایی که آورده سرگرم می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا با کودکان دیگر مهربان باشند و وسایلشان را برای بازی به آن‌ها نیز بدهند. وقتی از او می‌پرسیم با سه فرزند حضور در این مراسم سخت نیست، می‌گوید: سخت هست اما غیر ممکن نیست. دلخوش به این هستم که بچه‌هایم در مجلس فاطمه زهرا(س) گوش‌شان از نام آن حضرت پر شود و وقتی بزرگ می‌شوند محبت اهل البیت(ع) در جانشان نشسته باشد.
کمی دورتر مادر پیری روی ویلچر نشسته و پسرش هر از چندگاهی به او سر می‌زند تا حالش را بپرسد. او که برای فرزندش مادرانه دعای عاقبت بخیری می‌کند، ادامه می‌دهد: تنها همین یک پسر را دارم که شکر خدا خیلی با محبت است. سه روزی است که از اندیمشک مهمان آقا هستیم و بعد از شهادت حضرت فاطمه(س) به شهرمان برمی‌گردیم. خوشحالم که نصیب شد با همه بیماری که دارم در این شب‌ها مهمان امام رضا(ع) باشم. 
 

حدیث حاجت روایی 
بعد از اتمام سخنرانی نوبت به خواندن حدیث کساء می‌رسد. حدیثی که روایت است اگر جمعی خوانده شود، مشکل گشای مشکلات است. مادری طفل خردسالش را در آغوش کشیده و به او شیر می‌دهد و در همان حال حدیث کساء را زمزمه می‌کند. او می‌گوید: بچه‌ها با وجود پاکی که دارند هر چیزی در آن‌ها اثر می‌کند من تلاش می‌کنم هر چیزی به فرزندم می‌رسد حلال و طیب باشد. حتی وقتی هم به او شیر می‌دهم قطعا خواندن این دعا یا هر دعای دیگری اثر دارد.
این مادر جوان عاقبت به خیری فرزند را دعای قلبی پدر و مادرها عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: من دعا می‌کنم فرزندم به واسطه شرکت در این مراسم‌ها عاقبت به خیر باشد. 
دختر نوجوانی سینی چای را بین مهمانان عزادار حسینیه حرم می‌چرخاند و بعد از خوردن چایی‌ها برمی‌گردد و لیوان‌ها را جمع می‌کند. او در جواب این سوال که چه حس و حالی دارد که در این شب‌ها به مهمانان آقا امام هشتم(ع) خدمت می‌کند، عنوان می‌کند: خدمت به امام رضا(ع) و زائرانش توفیق می‌خواهد. در این ایام که روضه حضرت زهرا(س) در دارالقرآن برپا است سعادت بزرگی است که چای روضه را آن هم در حرم به دست مهمانان آقا می‌رسانم. دعا می‌کنم خدا این توفیق را باز هم قسمت من کند.
حدیث کساء تمام می‌شود و ذکر مصیبت شهادت بانوی دو عالم فضا را پر می‌کند. شام عزای حضرت زهراست و مراسم که لحظه به لحظه به پایانش نزدیک می‌شود ذکر «امن یجیب» دعا برای شفای بیماران بیشتر بر لب‌ها جاری می‌شود. 
برنامه حسینیه حرم هم بعد از 5 شب پایان می‌رسد و جمعیت با صلواتی مجلس را ترک می‌کنند. هوای صحن بارانی است و حالا بعد از روضه‌خوانی برای فاطمه زهرا(س) هم روح تازه شده است و هم جان.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی