پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۰۷

 جلوه ای از ارادت دختران مدارس امام رضا(ع) به فرهنگ فاطمی

دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، با ویژه برنامه‌ای میزبان جمعی از دختران و مادران سوگوار خانواده بزرگ بنیاد فرهنگی رضوی بود. 

به گزارش آستان نیوز، این شب آیینی متشکل از بخش‌های متنوعی از اجرای سرود، دکلمه‌خوانی، اجرای تئاتر آیینی تا برپایی نمایشگاهی از آثار و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دختران مدارس امام رضا(ع) در کنار تشییع پیکر مطهر شهید گمنام بود. خدمات فرهنگی و هنری دختران دانش آموز، نمایانگر عشق و ارادت ایشان به فرهنگ فاطمی بود.  

طلب خیر کثیر 
ایستگاه پذیرایی با چای، اولین خدمت دختران دانش آموز واحد 12و19 امام رضا(ع) به مهمانان بود. در جواب سوالم که پرسیدم «با چه نیتی خادم ایستگاه صلواتی شدی؟» این «کوثر» بود که درحالی که چای می‌ریخت، گفت: با این لیوان چای که از برکت نام حضرت فاطمه(س) متبرک شده، از ایشان برای خودم طلب رزق معنوی می‌کنم، وقتی آن را به دست عزاداران می‌دهم، این رزق را با دیگران تقسیم می‌کنم. چون ایشان خیر کثیر بودند.  

برکات یک سلام
دختران دانش آموز واحد 6 امام رضا(ع) در چند بخش از جمله خوشنویسی، سربندنویسی دانش‌آموزان و مسابقه فرهنگی در خدمت مهمانان خود بودند. اما طرح «نذر چادر» از میان آن ها جالب توجه است. پویشی که بنا دارد از محل جمع‌آوری هدایای مردمی، برای دختران تازه‌مکلف کم‌بضاعت حاشیه شهر چادر تهیه کند. 
در غرفه خطاطی، از باران حدادی در حال نوشتن «السلام علیک یا فاطمه الزهرا» پرسیدم: «یک خط‌نوشته به مهمانان هدیه می‌دهی که فکر می‌کنی بتواند روی آشنایی بیشتر از ایشان مؤثر باشد؟» در جواب گفت: این برگه را در اتاق خود نصب می‌کنند و هر روز بارها آن را می‌بینند و برکات این سلام و ارتباط با حضرت فاطمه(س) می تواند در زندگی آنها جاری می‌شود. 
 

جلوه ای از ارادت دختران مدارس امام رضا(ع) به فرهنگ فاطمی


ماجرا از چه قرار بود؟ 
آنیتا قنبرزاده دانش آموز سال نهمی دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) واحد 12و19 قلم مو به دست گرفته تا کنار دو تا از دوستانش خطبه فدکیه را به تصویر بکشد. روی بومش، تصویری کم‌رنگ از یک بانو پیداست که در جمعی از زنان ایستاده. می‌گوید آن فراز از واقعه است که حضرت زهرا(س) به مسجد رفتند و قصد داشتند برای مردم سخنرانی کنند. 
از او پرسیدم، چطور با این طرح نقاشی، می‌شود حقایق مظلومیت ایشان را به مخاطب نوجوان منتقل کرد؟ جوابش این بود: کمترین کاری که این نقش می‌کند، ایجاد سوال در ذهن مخاطب است که ماجرا چه بوده و چه اتفاق مهمی افتاد که این ایشان از خانه خارج شدند و در میان عموم مردم قصد خطبه‌خوانی کردند؟ قدم‌های بعدی می‌تواند تحقیق و جستجوی حقیقت و رسیدن به شناخت بیشتر اهل بیت(ع) باشد.

هنری برای رشد دادن
از دانش آموز هنرمندی از متوسطه واحد یک امام رضا(ع) که دستش آغشته به زغال است تا تمثالی از حضرت پشت در منزل را تصویر کند، پرسیدم؛ هنر چطور می‌تواند زمینه رشد معنوی را در مخاطب ایجاد کند؟ مبینا رضایی نسب با مصداقی منظورش را رساند: در موزه فرش حرم مطهر رضوی، زیبایی و عظمت تابلوفرش سوره الرحمن که آیات را به صورت تصویری نمایش می‌داد، آنچنان من را تحت تاثیر قرار داد که همانجا عهد کردم که روزی چند صفحه قرآن قرائت کنم و از آن روز قرائت روزانه را ترک نکردم. امیدوارم تمثال من هم بینندگان را یک قدم به حضرت فاطمه(س) نزدیک‌تر کند.   

دعوت به خدمت
روی میز مملو از جا کلیدی‌های چرمی است که به مهمانان هدیه می‌دهند. روی‌شان شعار «همه خادم الرضاییم» حکاکی شده. دختران دانش آموز واحد 7 امام رضا(ع) هم با این کار هنری، حرفی برای خدمت به فرهنگ فاطمی دارند. سارا نصراللهی شاگرد پایه دهمی مدرسه، در این رابطه می‌گوید: ما بروبچه‎های مدارس امام رضاییم، با هدیه‌ای مزین به نام حضرت رضا(ع)، همه را به خدمت اهل بیت(ع) دعوت می کنیم.     
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی