پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۱۰

تولید گندم به روش کم نهاده در شرکت کشاورزی رضوی / روشی تازه برای مقابله با خشکسالی

خشکسالی سال‌های اخیر در کشور باعث شده است شرکت کشاورزی رضوی این تهدید را به فرصتی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گندم و کشاورزی پایدار تبدیل کند؛ کشت محصول به روش کم نهاده که در عین حفظ بهره‌وری تولید، صرفه‌جویی قابل توجهی را هم در مصرف آب به دنبال داشته است.

به گزارش آستان نیوز، باتوجه به کاهش بارندگی، افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی و در نتیجه کاهش قابل توجه آب در دسترس کشاورزان، شرکت کشاورزی رضوی طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی سازگار با خشکسالی را در سال زراعی 1402-1401 در دستور کار خود قرار داده است.


اختصاص 493 هکتار از مزارع به کشت کم نهاده گندم
سید مهدی موسوی بررودی مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی درباره تولید گندم به روش کم نهاده برای اولین بار در این مجموعه اظهار کرد: کم نهاده یک نظام کشاورزی مبتنی بر ارتقاء بهره‌وری در مصرف نهاده‌ها است که بحث اصلی آن نیز به کاهش مصرف منابع آبی بر می‌گردد.
او ادامه داد: در این کشت از ارقام کم نهاده استفاده می‌شود که به طور ذاتی دیم یا نیمه آبی هستند.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به اختصاص 493 هکتار از مزارع این شرکت به کشت کم نهاده گندم گفت: امسال کشت گندم به روش مذکور در سطح 390 هکتار از مزارع کشت و صنعت مزرعه نمونه، 40 هکتار از اراضی کشت و صنعت سرخس و 63 هکتار از اراضی کشت و صنعت تربت حیدریه انجام شده است.
او ادامه داد: برداشت این محصول در خرداد و تیر سال آینده انجام خواهد شد که در صورت کسب نتایج دلخواه، کشت ارقام کم نهاده در کشت و صنعت‌های زیرمجموعه این شرکت توسعه خواهد یافت.


پیش‌بینی تولید 3 تن گندم در هکتار
موسوی درباره تفاوت‌های کشت گندم به روش کم نهاده و دیم گفت: این روش با کشت دیم متفاوت است؛ براساس تحقیقات صورت گرفته در اقلیم خراسان در خصوص کشت کم نهاده، میزان تولید در هکتار حداقل 3 تن است، درصورتی که این رقم در کشت دیم 500 تا 700 کیلوگرم در هکتار است.
او افزایش بهره‌وری در مصرف آب و پایداری در تولید را از مهم‌ترین اهداف کشت گندم به روش کم نهاده عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش آب دردسترس کشاورزان، استفاده از آب نزولات جوی(آب سبز) برای تولید پایدار غلات یکی از اولویت‌های شرکت کشاورزی رضوی را به خود اختصاص داده است.
موسوی ادامه داد: در روش کشت کم نهاده در صورت نبود بارندگی، یک یا دو مرحله آبیاری آن هم به شیوه سطحی و تیپ انجام می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی