پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

معرفی اثری درباره سردار سلیمانی برای مخاطب کودک و نوجوان از انتشارات به نشر
۱۴۰۱-۱۰-۱۲

شاعرانه های «ما با تو سربلندیم» در رثای سردار دل‌ها

کتاب «ما با تو سربلندیم» ترسیم شاعرانه قهرمان ملی و گوشه‌ای از ارادت شاعران نسبت به سرباز جان فدای وطن سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» برای نوجوانان است که به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) پس از شهادت سردار دل ها، آن را منتشر کرد.

 به گزارش آستان‌نیوز، «ما با تو سربلندیم» مشتمل بر ۱۸ قطعه شعر، روایتی شاعرانه از سیره و زندگی شهید سلیمانی است که به کوشش حامد محقق و بابک نیک طلب گردآوری و در به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به زیور چاپ آراسته شده است. اکنون به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دل ها، این کتاب را که سال 99 چاپ و منتشر شده، مرور و معرفی می کنیم.
 

«ما با تو سربلندیم» از اولین آثار درباره حاج قاسم

مجموعه هایی همچون انتشارات به نشر که سال ها است در عرصه های فرهنگ متعالی موثر دارند، پرداختن به موضوعات ملی و مذهبی همچون جایگاه ویژه سردار سلیمانی را از اهم فعالیت‌های خود می‌دانند. در این راستا  مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) می‌گوید: کتاب «ما با تو سربلندیم» به عنوان یکی از اولین محصولات فرهنگی این حوزه و با موضوع اشعار کودک و نوجوان مرتبط با شهید سلیمانی توسط به‌نشر تولید و منتشر شد و ادامه این روند محتوایی در دستور کار این انتشارات قرار دارد. 
حسین سعیدی ادامه می‌دهد: شخصیت شهید سلیمانی که به تعبیر مقام معظم رهبری نمونه‌ای بشری و قابل حصول برای هر انسان مجاهدی است، الگوی کارآمد و به‌روزی است که تحلیل ابعاد مختلف این موجودیت کم‌نظیر، لازمه‌ حیات اجتماعی نوجوانان امروز ایران اسلامی است. قطع به یقین ترسیم الگویی فاخر و در عین حال دست یافتنی از نیروی مومن انقلابی در قالب شخصیت سردار دل ها، شهید سلیمانی، وظیفه اجتناب‌ناپذیر همه‌ نهادهای فرهنگی است.
 

ادبیات در خدمت معرفی بهترین الگو برای نوجوانان

حامد محقق، از نسل شاعران جوان فعال حوزه نوجوان که چندین مجموعه شعر با عنوان‌های «از خودم سوال می‌کنم»، «ما دو تا پیاده‌ایم»، «مثل یک درخت»، «مادرم شانه به سر» و « از کوفه تا کربلا»، «از خودم سوال می‌کنم» از او منتشر شده است،  او درباره کتاب «ما با تو سربلندیم» نیز می‌گوید: این مجموعه شعر بعد از انتشار خبر شهادت سردار حاج قاسم با کمک حامد نیک طلب جمع آوری شده است. ما برای گردآوری این آثار گروه‌های مختلفی در فضای مجازی در بین شاعران کودک و نوجوان کشور ایجاد کردیم که با استقبال خوب شاعران، آثاری فاخر به دست ما رسید.
 

شاعرانه های «ما با تو سربلندیم» در رثای سردار دل‌ها


محتوایی متناسب با درک کودکان و نوجوانان
 
 محقق  در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در عرصه‌های مختلف، وی را الگویی شایسته برای نسل امروز می‌داند و می‌گوید: ما باید سعی کنیم با زبان شیوای هنر و ادبیات  نسبت به معرفی ابعاد شخصیتی و حماسه‌های این سردار بزرگ بپردازیم. از آن جایی که زندگی و رفتار این شهید بزرگوار از هر نظر نمونه بوده است و برترین هنر یعنی «شهادت» را برای جاودانه ماندن برگزیده است، در مجموعه «ما با تو سربلندیم» تلاش شده از میان اشعار شاعران کودک و نوجوان، اشعاری متناسب با فهم کودک و نوجوان را که دارای بهترین و ناب‌ترین مضامین و مفاهیم شعری باشند و مخاطب نوجوان بتواند با خوانش آن‌ها ارتباط حسی با شهید برقرار کند، به ساحت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این بزرگمرد انقلابی تقدیم کنیم.
او ادامه می‌دهد: این کتاب حاوی هجده شعر درباره «قاسم سلیمانی» در قالب‌های مختلف شعر نیمایی، چهار پاره، دوبیتی، رباعی است که هجده شاعر مختلف آن‌ها را سروده‌اند. خبرهای سرخ، در قصه‌ها، رسم خوبی، مانند تو مرد می‌شوم من، چراغ آسمان، سردار دل‌ها، در راه تو، جاری تر از رود، غیرت همیشه برجاست، آفتاب تاریخ، تو لبخند درختی وشوق، شعرهای آیه شهادت، حال و هوای آسمانی، حاج قاسم، سهم آسمان، صبح جمعه از دیگر اشعار کتاب «ما با تو سربلندیم» است که توسط شاعران کودک و نوجوان از جمله اشعار این مجموعه است که  توسط شاعران ادبیات کودک و نوجوان کشور از جمله منیره هاشمی، مریم زارعی، مرضیه تاجری، اسماعیل صوفی نژاد، محبوبه صمصام شریعت، طاهره اکرمی، سمیه قبادی، دادیار حامدی، اکرام السادات هاشمی پور، طیبه شامانی(طناز)، مهدی طراوتی توانا، محمد عزیزی (نسیم) و سمیه تورجی سروده شده‌اند.
شاعر کتاب «مثل یک درخت» ادامه می‌دهد: در این اشعار به موضوعاتی همچون بی‌بدیل بودن جایگاه حاج قاسم سلیمانی در میان مردم، تاثیر حضور او در حفظ امنیت و آرامش جامعه ایرانی، روحیه قهرمانانه و رشادت‌های غیورانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و تداوم راه شهید سلیمانی به عنوان یک اسطوره و قهرمان ملی موضوعی که انتقال آن به نسل جدید به ویژه نوجوانان و جوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است، اشاره شده است. 
این شاعر ادامه می‌دهد: نکته‌ای که بعد از انتشار اشعار مختلف در زمینه شهادت سردار شهید حاج قاسم برایم بسیار حائز توجه بود این بود که در نمونه‌های  از اشعار می‌بینیم که شاعران، مکتب حاج قاسم سلیمانی را ادامه دهنده راه کربلا و نهضت امام حسین(ع) عنوان کردند. چیزی که  سال‌های  قبل در کنگره دفاع مقدس نیز شاید مطرح نشده بود. به طور مثال در شعر اول، شاعر معتقد است که بعضی خبرها سرخ هستند، مانند خبرهایی که از عاشورا می‌آیند و بعضی خبرها مانند شعله به تمام دنیا آتش می‌زنند!  
محقق ادامه می‌دهد: این اثر با گذشت سه سال از انتشار، منبع پویش‌های مختلف در کشور قرار گرفته و استقبال خوب مخاطب نوجوان را به دنبال داشته است.
وی در ادامه یکی از شعرهایش را با عنوان «او همیشه هست »که در این منشتر شده است، برایمان می خواند:
هر چه گریه می‌کنیم  هر چه آه و ناله می‌کنیم
باز هم سبک نمی‌شویم؟
واقعا  ما بدون او ما بدون دست‌های او
چیستیم؟ گوئیا که نیستیم!
مادرم که شعر تازه مرا شنید، گفت: اشتباه می‌کنی
 او تا همیشه هست  
تا هر آن زمان که آفتاب و تشنگی و کربلا هست
تا هر آن زمان که عزت و شرف هست،
حاج قاسم عزیز ما هست

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی