پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد:
۱۴۰۱-۱۰-۱۲

پیشنهاد تدوین دانشنامه جامع امام رضا(ع)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه پیشنهاد تولید دانشنامه امام رضا(ع)، گفت: با دانشنامه رضوی انبوهی از اطلاعات دسته‌بندی در مورد امام رضا(ع) را در اختیار داریم که پایه‌ای برای تحقیقات جدید خواهد بود.

به گزارش آستان نیوز، نعمت‌الله صفری فروشانی در نشست علمی «سیره‌پژوهی امام رضا(ع)؛ بایدها و نبایدها» که از سوی نمایندگی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، با بیان اینکه ما هنوز طرح جامع پژوهشی درباره امام رضا(ع)، نداریم، گفت: در حال حاضر یک دانشنامه به صورت ناقص وجود دارد و مهم‌ترین مشکل ما در جریان تدوین این دانشنامه نبود نیروی انسانی است.
وی افزود: امام رضا(ع) سال ۱۸۳ هجری قمری به امامت رسیدند و امامت ایشان تا سال ۲۰۳ ادامه یافت، این امام سفرهای بسیاری داشتند و شاید هیچ امامی به اندازه ایشان مسافت طی نکرده‌اند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: مباحث مربوط به حوزه رضوی را می‌توان به مطالعات تاریخی و غیرتاریخی یعنی حدیثی و میراث حدیثی، مطالعات تفسیری، کلامی و فرقه‌شناسی و حتی مطالعات طبی تقسیم‌بندی کرد.
صفری‌فروشانی تصریح کرد: مطالعات تاریخی شامل دو بخش مطالعات محض و سیره‌ای می‌شود نوع اول امام را در تاریخ می‌بیند و به وسیله ابزار، منابع و روش تاریخی امام را بررسی می‌کند اما مطالعات سیره‌ای با جنبه کلامی به امام نگاه کرده و امام را معصوم می‌بیند و با هدف الگوگیری در سبک زندگی، سیره عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و ... سراغ این نوع مطالعات می‌رود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: القاب و کنیه‌ها و چرایی القاب و کنیه و فرق لقب با یاد کرد از موضوعات نیازمند تحقیق است، در واقع ما القاب زیادی داریم که در متون به کار نرفته است و برخی از این القاب مربوط به دوران متأخر است .
صفری فروشانی تصریح کرد: امام رضا(ع) از نظر سیاسی دارای بهترین موقعیت در بین ائمه(ع) بودند، زیرا خلافت در مدینه  با او کاری نداشت، امین و مأمون نیز با یکدیگر درگیر بودند و قیام‌های دیگری مانند ابوالسرایا خلافت را به خود مشغول کرده بود.
 

خلاء پژوهشی در برخی مقاطع زندگی امام رضا(ع)
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: بهترین دوران امام رضا(ع) دوره مدینه است که ما اطلاعات اندکی از این قسمت داریم، در حالی که جو مدینه در دوره ایشان، میراث فقهی، علمی و حدیثی مدینه در دوره این امام و میراث تولیدی امام و شاگردان ایشان اعم از شیعه و اهل سنت موضوعات زیادی برای تحقیق و پژوهش دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی