پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مسئول نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم:
۱۴۰۱-۱۰-۱۲

حوزه سیره‌پژوهی امام رضا(ع) با وضعیت مطلوب فاصله دارد 

مسئول نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم بااشاره به تصویب گروه مطالعات اجتماعی سیره‌پژوهی امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی، گفت:  این اقدام در بین مراکز سیره و تاریخ اقدامی جدید به شمار می آید.

 به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین علی راد، در نشست علمی «سیره‌پژوهی امام رضا(ع)؛ بایدها و نبایدها» که 11 دی ماه از سوی نمایندگی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: فقدان نظام جامع موضوعات رضوی از دغدغه‌های یک دهه اخیر آستان قدس رضوی است.
وی با تاکید بر اینکه تاریخ، پیش‌شرط اجتهاد است که متأسفانه جایی در حوزه علمیه ندارد، افزود: هفت ابرطرح پژوهشی در آستان قدس در دست اقدام است که دو طرح تراث رضوی و سیره امام رضا(ع) به صورت ویژه در حال انجام است.
استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه ما در حوزه سیره‌پژوهی امام رضا(ع) نیاز به نیروی متخصص داریم، افزود: این مهم از چالش‌های فراروی ماست و اگر کسی وارد حوزه علمیه قم شود و از ما یک متخصص در مورد امام رضا(ع) بخواهد، شاید دچار تردید شویم. 
 

اهمیت رشته تاریخ در کسب معرفت
مسئول نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم، مطرح کرد: ما متأسفانه تاریخ را رشته جدی نمی‌دانیم، در حالی که داشتن فهم تاریخی روشن پیش‌شرط مطالعه هر حوزه معرفتی است.
وی با بیان اینکه گفتمان فضیلت، ارزش و رتبه در حوزه و دانشگاه بر مدار فقه و فلسفه است، تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های حوزه اهل سنت و شیعه و از تفاوت‌های مهم شرق‌شناسان با شیعیان در همین نگاه به تاریخ است، در واقع آنان به مطالعه عمیق و جدی تاریخ اهمیت می‌دهند و ما به روبناها فکر می‌کنیم و از همین رو شبهات و اشکالاتی که شرق‌شناسان مطرح می‌کنند، برای ما چالش شده است. ما صبر می‌کنیم تا آن‌ها چیزی را مطرح کنند و بعد ما فهم ناقصی از آن جوابی می‌دهیم و تمام می‌شود.
 

تاریخ پیش‌شرط اجتهاد است
حجت‌الاسلام راد بیان کرد: ما برای تاریخ در فرایند اجتهاد نقش برجسته‌ای قائل نیستیم، در حالی که پیش‌شرط اجتهاد است. مجتهدی که فهم تاریخی دارد، اجتهاد بهتری هم خواهد کرد. همچنین، آسیب دیگر تفکیک این دو تخصص از یکدیگر است، یعنی دوستان تاریخی خود را بی‌نیاز از اجتهاد فقهی اصولی می‌دانند و پژوهشگران این حوزه علاقه ندارند این پیوند مشترک شکل بگیرد.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در ۴۰ سال بعد از انقلاب تاکنون کمتر کتاب تاریخی و سیره توانسته است به رتبه برتر کتاب‌ سال جمهوری اسلامی دست یابد زیرا بیشتر با ذائقه اخباری‌گری دسته‌بندی و تألیف شده است.
 

تولید بیش از ۳۰۰ اثر در مورد امام رضا(ع)
وی افزود: در حوزه سیره‌پژوهی امام رضا(ع) به ویژه در 100 سال اخیر، بیش از ۳۰۰ کتاب، پژوهش و مقالات فراوانی نوشته شده است و با بررسی آثار شاخص و برجسته در می‌یابیم سیره‌پژوهی در سده اخیر و به خصوص بعد از انقلاب به دو گونه کلی مطالعات نظری سیره و کاربردی و تطبیقی قابل تقسیم است که در هر دو نوع با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی