پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مديرگروه انقلاب و تمدن نوين اسلامي بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي:
۱۴۰۱-۱۰-۱۴

ريشه عظمت شهيد سليماني در عطوفت و عبوديت اوست

مديرگروه انقلاب و تمدن نوين اسلامي بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي گفت: ريشه عظمت شهيد سليماني در مهرباني و عبوديت ايشان است كه اين عبوديت بايد براي جامعه اسلامي به عنوان الگو قرار گيرد. 

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدی شريعتي‌تبار در دومين نشست «در محضر نهج البلاغه» از سلسله نشست‌هاي علمي و «دوره تربيت مربي علوم و معارف نهج‌البلاغه» که در واحد خواهران دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) برگزار شد، به تبيين معارف نهج‌البلاغه، به عنوان درياي بيكران دانش، تربيت، اخلاق و سياست علوي پرداخت.
وي ضمن گراميداشت سالگرد عروج سردارسرافراز جبهه مقاومت، قاسم سليماني و سالروز رحلت عمار انقلاب، تصريح كرد: سردار حاج قاسم سليماني براي انقلاب اسلامي مي‌تواند قابل تشبيه در مقايسه مالك اشتر با اميرمومنان(ع) باشد چرا كه تعبيرات اميرمومنان درباره مالك اشتر، در مقياس امروز بيانات رهبر انقلاب به قاسم سليماني وجود دارد.
مديرگروه انقلاب و تمدن نوين اسلامي بنياد پژوهش هاي اسلامي نامه 53 نهج البلاغه را به عنوان طولاني‌ترين نامه اين مصحف شريف ذکر کرد كه در قالب آن حضرت امير مومنان(ع) دستورالعمل حكومتي، سياستي و مديريتي را به مالك اشتر بيان مي دارند و در واقع امروز، هر مديري از مديران خرد و كلان جامعه بايد به تعاليم بلند نهج البلاغه نظر كند. 
حجت‌الاسلام والمسلمين شريعتي‌تبار افزود: اين نامه در سازمان ملل به عنوان سند سياسي و مديريتي به ثبت رسيده است و در آن حضرت امير به مالك اشتر بيان مي‌دارند قلبت را از محبت و عشق نسبت به مردم لبريز كن چراكه عده اي برادر ديني تو و عده ديگري در آفرينش همانند تو هستند.

سردار سلیمانی؛ الگوی شجاعت 
وي ضمن اشاره به شخصيت سردار رشيد اسلام، حاج قاسم سليماني ابراز كرد: در نهج‌البلاغه، امير مومنان(ع) مي‌فرمايد: مالك اشتر اگر كوه بود، به عنوان پرفرازترين قله و اگر سنگ بود، ستبر، محكم و با صلابت عمل مي كرد؛ همين نگاه در وجود حاج قاسم سليماني متبلور است كه به ظاهر انساني افتاده، اما در ميدان عمل الگوي شجاعت است. 
حجت‌الاسلام والمسلمين شريعتي تبار به تبيين بخش‌هايي از نامه‌ها، خطبه‌ها و حكمت‌هاي نهج‌البلاغه با رويكرد تربيت اخلاقي پرداخت و با بيان اين كه نهج البلاغه تجلي فرمايش های امير مومنان(ع) است، خاطر نشان كرد: در اين كتاب ماندگار نه فقط روش روشن بلاغت، بلكه شيوه عملكرد در سياست، اقتصاد، عدالت، تربيت و... ظهور و بروز دارد و اين كتاب، مبين راه علم و عمل است.
این پژوهشگر با بيان اين كه نهج‌البلاغه هم طريق روشن بلاغت و هم روش روشن تعليم و تربيت است، ابراز كرد: رويكرد تربيت در نهج‎البلاغه به معناي زمينه‎سازي و ايجاد بستر مناسب فكري و عملي براي رشد، شكوفايي، نمو و بالندگي انسان هاست و توانايي‎ها را در نفس انسان به فعليت مي‎رساند؛ انساني كه مي‎خواهد تربيت شود، بايد ويژگي‎ها و توانمندي‎هاي او با نگاه انسان شناسانه شناخته شود.
وي در ادامه ضمن اشاره به تقوا به عنوان يكي از مهمترين اصول تربيت اخلاقي در نهج البلاغه، ابراز كرد: تقوا به معناي اجتناب از بدي ها، پرهيز كاري و صيانت نفس است؛ تقوا حريم وجودي انسان را حفظ و او را از تعدي منع مي كند. 
حجت‌الاسلام والمسلمين شريعتي تبار، ضمن اشاره به مسئله نظم و انضباط  به معناي به كارگيري و استفاده بهينه از همه توان براي حركت در مسير رسيدن به هدف، به فرمايش اميرمومنان اشاره كرد كه ضايع كردن فرصت‎ها را موجب غم و اندوه مي دانند.
 وي اصل مهم در مسئله تربيت را پايبندي به صبر و استقامت در راه رسيدن به هدف دانست و با بيان اين كه انسان در پيمودن راه كمال و تربيت حتما با مشكلاتي مواجه است از اين رو در كنار تلاش براي يادگيري و عمل، نياز به صبر و پايداري نيز وجود دارد، اظهار كرد: امام علي(ع) در حكمت 82 ياران خود و بلكه همگان را به پنج مسئله مهم سفارش مي كنند كه شامل اميدواري به خداوند متعال، نترسيدن از چيزي جز گناه، خجالت نداشتن از فراگيري علم، نهراسيدن از گفتن «نمي دانم» و صبر و استقامت در مسائل، موضوعات و مشكلات مورد ابتلاي زندگي است.
حجت‌الاسلام والمسلمين شريعتي‌تبار در پايان از پژوهشگران خواست تا در نهج‌البلاغه و معارف بلند تربيت اخلاقي، سياسي و اجتماعي آن با جديت ورود كنند و به موضوعات دامنه دار آن بيش از پيش با دقت نظر بپردازند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی