پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از فروشگاه کتاب رضوی به‌نشر
۱۴۰۱-۱۰-۱۴

بزرگ‌ترین کتابفروشی شبانه روزی مشهد در مجاورت حرم مطهر رضوی

خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا(ع) پر از مغازه‌های کوچک و بزرگ‌اند. اگر از سمت باب‌الجواد بخواهی وارد حرم مطهر شوی در کنار مغازه‌های کوچک و بزرگ پوشاک، آجیل، زرشک و زعفران، انگشتر فروشی، فروشگاهی آجری زیبا در سوی راست خودنمایی می‌کند که با همه مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ اطراف حرم متفاوت است. سر در این فروشگاه نوشته شده «فروشگاه کتاب رضوی»؛ یک کتابفروشی نسبتا بزرگ با ویژگی‌ و استانداردهای یک کتابفروشی تراز، با دنیایی از کتاب و کالای فرهنگی که عطری دل‌انگیز دارد: بوی کاغذ، عطر کتاب آن هم کتاب رضوی.

در این فروشگاه ويترين و قفسه کتاب‌هاي مذهبي و ديني خودنمایی می‌کند و برای ما روایت‌های مختلفی را از داستان‌ها و قصه‌های زندگی ائمه معصومین(ع) و چهره‌های شاخص دینی بیان می‌کند.

 مجموعه‌ای متفاوت و غنی از آثار روز ادبیات دینی
فروشگاه کتاب رضوی از نوروز 1401 به صورت شبانه‌روزی فعالیت خود را آغاز کرده و به‌دنبال دمیدن روحی تازه در حوزه مطالعه و کتابخوانی است. 24 ساعته از دوستداران کتاب استقبال می کند؛ حتی در روزهای تعطیل و به عاشقان کتاب و شب بیداران اجازه می‌دهد هرچقدر که دوست دارند در کتابفروشی بمانند و فارغ از هیاهوی دنیای ماشینی، مطالعه کنند. این کتاب فروشی مثل رویای محقق شده‌ای برای علاقه‌مندان کتاب است.
 وارد این فروشگاه که می‌شوید قفسه‌هایی از کتاب به استقبال‌تان می‌آیند، کتاب‌هایی در دسته‌بندی‌های موضوعی متنوع از علوم دینی گرفته تا تازه‌های ادبیات ایران و جهان، تربیتی و خودیاری، اخلاق و علوم روز و کتاب‌های کودک و نوجوان در زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی، ادبیات داستانی کودک و نوجوان، ادبیات پایداری، سیره چهارده معصوم(ع)، بزرگان انقلاب، خانواده، اخلاق و منطق و... وجود دارد.
چینش کتاب‌ها با موضوعات مختلف، اختصاص مکان‌هایی برای مطالعه کتاب، گلدان‌های گل، از همه مهم‌تر ویترین‌های آثار پر فروش و تازه‌های نشر اشتیاق‌تان را برای خواندن کتاب بیشتر می‌کند. در این فروشگاه کتاب، می‌توان با خیال راحت بدون محدودیت زمانی مشغول خواندن کتاب شوید، همانطور که خانم قربانی غرق در دنیای کتاب شده بود. 
او که دانشجوی مقطع دکتری مهندسی شیمی است، کتاب «قصه میمون پادشاه» را در دست دارد و در بین تورق کتاب‌های کودک، به دنبال کتاب‌هایی برای فرزندانش است که متناسب برای سن کودکان نوشته شده باشد و از یک نویسنده خوب همراه با تصویرهای زیبا به چاپ رسیده باشند. بخش کودک این کتابفروشی نیز با دکوراسیون و طراحی کودکانه، همچنین انواع بازی‌های فکری و جذاب و صندلی‌های متناسب با این گروه سنی چیدمان شده است.
 

جایی برای تهیه سوغات رضوی
در انتهای قفسه‌های پرتعداد کتاب، در گوشه‌ای دنج از فروشگاه، مجموعه‌ای از سوغات رضوی مانند قاب‌فرش‌های متبرک حرم رضوی، قاب کاشی متبرک، سجاده‌های نفیس، زیور آلات و نوشت‌افزارهای مختلف و اسباب‌بازی عرضه می‌شوند که این مجموعه از حدود 100تولید کننده داخلی تامین می‌شود و روی همه کالاها نوشته است: «ساخت ایران»
در این بخش زوج جوانی دیده می‌شوند که از اهواز آمده‌اند. آن‌ها بعد از زیارت حرم مطهر رضوی به این فروشگاه آمده‌اند و قصدشان خرید سوغات فرهنگی زائر هست. خانم منجزی که دانشجوی معماری داخلی است می‌گوید: محصولات متنوعی در ویترین سوغات فرهنگی زائر این فروشگاه وجود دارد که طراحی آن‌ها با استفاده از معماری حرم مطهر رضوی و فرهنگ ایرانی اسلامی انجام شده. این برای من بسیار ارزشمند بود. کتاب‌های این فروشگاه بیشتر مباحث روز ادبیات دینی است که اگر این آثار با داستان‌ها و رمان‌های جذاب و متنوع برای نسل جوان نوشته شود می‌تواند بسیار اثر گذار باشند.
 

بخش ویژه قرآن و ادعیه
یکی از بخش‌های ویژه این فروشگاه که به دلیل همجواری با حرم مطهر، بسیار مورد‌ استقبال و توجه است، بخش ویژه قرآن و ادعیه است که مجموعه متنوع و متفاوتی از مصحف شریف قرآن و نفایس را به زائران حرم ملکوتی امام رضا(ع) هدیه می‌کند. در این بخش آقای کهنسالی را می‌بینم که 82 سال سن دارد. خودش را سید احمد نبوی معرفی می‌کند و می‌گوید: برای خرید کتاب قرآن ترجمه آیت االله مشکینی به این فروشگاه آمده و تقریبا از مشتریان ثابت این فروشگاه هست.
از بین دریای کتاب موجود در فروشگاه کتاب رضوی، بیش از 30درصد کتب برای مخاطب کودک و10 درصد کتاب برای مخاطب نوجوان است و به دلیل ماهیت و هویت رضوی این فروشگاه، کتاب‌های حوزه ادبیات دینی و تربیت دینی و زیارت، در جایگاه ویژه‌تر، متنوع‌تر و پرشمارتری هستند. عرضه کامل، جامع و درخور آثار شخصیت‌ها و بزرگان انقلاب اسلامی، ایجاد 61 دسته موضوعی با تفکیک رده سنی جهت جست وجوی مخاطبان از ویژگی‌های شاخص این فروشگاه کتاب به شمار می‌آید.
 

عرضه 16 هزار جلد کتاب از تازه‌های ادبیات دینی
حسین سعیدی مدیر عامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) می‌گوید: این کتابفروسی، بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابفروشی مشهد در مجاورت حرم مطهر رضوی است که پیرو دستورات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص تبدیل آستان قدس رضوی به قطب فکری – فرهنگی جهان تشیع، تلاش دارد در سبد سوغات زائران، کتاب و گشت و گذار بین قفسه‌های کتاب هم رواج پیدا کند.
او با تاکید بر اینکه تعداد کتابفروشی‌های خوب و غنی مشهد از 30 عدد تجاوز نمی‌کند، اظهار می‌کند: از این تعداد کتابفروشی در مشهد، سهم انتشارات آستان قدس رضوی، قابل توجه است و سبد فرهنگی زائران و مجاوران رضوی را این انتشارات در نقاط مختلف مشهد پر می‌کند. به‌نشر در مشهد دارای 17 فروشگاه که شامل 9 شعبه حرمی و 8 شعبه شهری می‌باشد و همچنین 8 فروشگاه دیگر در تهران و سایر شهرستان‌ها دارد که مجموعا 25 فروشگاه به طور مستقیم و 9 نمایندگی به طور غیر مسقیم در بخش آثار و محصولات به‌نشر مشغول به کار هستند. البته فروشگاه مجازی به‌نشر در بستر اینترنت هم در سراسر کشور در حال خدمت رسانی است.
بنا به گفته سعیدی فروشگاه کتاب رضوی با عرضه متداول بیش از 16 هزار اثر فعال و گزینش شده از 800ناشر مطرح کشوری، و فعالیت راهنمایان تخصصی با گرایش‌های تحصیلی مرتبط (ادبیات، زبان عربی وانگلیسی، علوم دینی، فلسفه و...)، تنها کتابفروشی شبانه روزی در کشور با پشتیبانی روزانه است که به تجمیع و بروزرسانی متعارف و پرسرعت عناوین بازنشر و چاپ اول، پوشش نیاز رده‌های سنی مختلف با فرهنگ‌های گوناگون، عرضه ویژه آثار مطرح کودک و نوجوان با انتخاب تحقیقی، سوغات زائر، لوازم التحریر، پوشش و تامین کتب مرجع (کتب شیعی، فرهنگ، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی و...)، برگزاری پویش‌ها و مسابقات گوناگون می‌پردازد.
 

از این فروشگاه بازخوردهای مثبت دریافت کردیم

او ادامه می‌دهد: از افتتاح این فروشگاه تاکنون بیش از 9 ماه می‌گذرد، تاکنون باز خوردهای زیادی از سوی مخاطبین ثبت و ضبط شده است که اکثر آن‌ها مثبت بوده و ما همواره سعی کرده‌ایم که انتقادات و پیشنهادات مخاطبان را بررسی و برای رضایت حداکثری آنان گام برداریم. از جمله باز خورد‌های مخاطبان ما ایجاد فروشگاه‌ها و شعبه‌های بدین شکل در شهرهای آنان بوده است.
 به گفته سعیدی با توجه به اهمیت تربیت دینی در رشد و شکل گیری شخصیت انسان و با در نظر گرفتن نقش آموزندگی در جامعه سعی بر تامین این عناوین در فروشگاه ها شده است. ما در این فروشگاه کتاب، نسبت به شعب دیگر با استقبال بیشتر مخاطبان مواجه بوده‌ایم که این خود گواه بر جامعیت بیشمار آثار در این فروشگاه است.
 

 افتتاح دومین فروشگاه کتاب رضوی در قم
سعیدی اظهار می‌کند: تجربه عرضه کتاب در محیطی وسیع و ایجاد فضایی فرهنگی در مجاورت حرم، تبدیل به تجربه‌ای شیرین و خوشایند هم برای زائران و هم برای مدیران فرهنگی آستان قدس شده است، از این رو دومین شعبه از فروشگاه کتاب رضوی با کیفیت و کمیت بسیار بالا چند ماه پیش در مجاورت حرم حضرت معصومه(س) افتتاح شد که می‌توان امید داشت به زودی در مجاورت بقاع متبرک امامزاده‌ها، تابلوی فروشگاه کتاب رضوی هم یک به یک روشن شود. 
 

کتاب‌های معارفی، سنت و سیره اهل بیت(ع) از پر مخاطب‌ترین آثار به‌نشر 
علی مجرد شهرکی، مدیر فروشگاه کتاب رضوی که قریب به ده سال است در زمینه فروش کتاب فعالیت می‌کند، نیز می‌گوید: این فروشگاه در فضایی به مساحت 330 متر مربع تنها فروشگاه در سطح کشور است که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند. تقریبا بیشترین زمان مراجعه مشتریان بعد از اقامه نمازهای حرم است. کتاب‌های مرتبط با معارف اسلامی، سنت و سیره اهل بیت(ع)، اخلاق و عرفان و رمان و داستان در حوزه ادبیات دینی در شمار پر مخاطب‌ترین آثار به‌نشر در این فروشگاه هستند. 
مدیر فروشگاه کتاب رضوی تصریح می‌کند: میزان فروش آثار دینی در این فروشگاه نسبت به سایر آثار بیشتر است و می‌توان گفت فروشگاه کتاب رضوی مرجعی برای ارائه کتاب‌های دینی است و مخاطبان کتاب های کودک و نوجوان و بزرگسال حوزه ادبیات دینی انتظار دارند که آثار برجسته حوزه ادبیات دینی در این فروشگاه عرضه شود.
 او یادآور می‌شود: ارائه آثار پر مخاطب روز متناسب با سیاست‌های به‌نشر، تامین منابع مطالعاتی مخاطبان با محتوایی مناسب، تبادل با ناشران سطح کشور و معرفی آثار به نشر در کتابفروشی‌های سایر ناشران، برگزاری پویش‌های مختلف مطالعاتی، معرفی آثار در فضای مجازی، بازدید و اردوهای دانش‌آموزی برای آشنایی بیشتر مشهدی ها با این فروشگاه از مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز فرهنگی به شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی