پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

معرفی کتاب های پویش مطالعاتی به نشر با عنوان «ریحانه»
۱۴۰۱-۱۰-۱۵

خانوم‌ماه؛ روایتی عاشقانه از زندگی همسر یک شهید 

کتاب «خانوم ماه» روایتگر زندگی خانم ناز علی‌نژاد از همسران شهدای جنگ تحمیلی است که این روزها به واسطه برگزاری چهارمین پویش «ریحانه» از سوی به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گرفته است. 

 به گزارش آستان‌نیوز، کتاب «خانوم ماه» که سال گذشته از سوی به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) روانه بازار کتاب شد، در بازه زمانی یکسال دو نوبت چاپ را پشت سر گذاشته که در نخستين جشنواره داستان نويسي دفاع مقدس با عنوان «بوي خاک» خوش درخشیده است.
این اثر در میان سه اثر دیگر پویش «ریحانه»، رمان جذابی است که به روایتی متفاوت از عشق و ایثار و فداکاری یکی از همسران شهدا و زنان قهرمان ملت ایران می‌پردازد. ساجده تقی‌زاده، نویسنده جوان شیرازی، دانش آموخته‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی، شاعر و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس آن را به رشته تحریر درآورده است. کتاب‌های «به برگ گل سرخ»، «یورد خوبان»، «زنان همیشه»، «راویان کوچ و عروج»، «ما علیه ما»، «زندگی روی صندلی چرخدار: تاریخ شفاهی مریم ذوالقدر؛ جانباز دفاع مقدس»، «نامه‌ای برای رها: زندگینامه شهیدان محب به روایت زینب محب» از دیگر آثار این نویسنده خوش قلم است که توانسته در جشنواره‌های: جایزه بین المللی شعر انقلاب، جایزه ادبی ریحانه، جایزه کتاب سال دفاع مقدس و ... حائز رتبه‌های برتر شود. 
انتخاب کتاب «خانوم ماه» به عنوان یکی از منابع مطالعاتی چهارمین پویش «ریحانه» بهانه‌ای شد تا با این نویسنده که به مدت 7 سال است در حوزه خاطره نگاری و داستان نویسی دفاع مقدس فعال است، به گفت و گو بپردازیم.
او در ابتدا با بیان چگونگی انتخاب روایت زندگی همسر شهید شیرعلی سلطانی می‌گوید: زندگی این بانو برایم جذاب بود، من به عنوان یک نویسنده سراغ سوژه‌هایی می‌روم که بتوانم با آن هم‌حسی بیشتری برقرار کنم، از این رو زندگی خانم ناز علی‌نژاد همسر شهید شیرعلی سلطانی از شهدای برجسته شیراز را انتخاب کردم، این بانو زندگی متفاوتی نسبت به سایر همسران شهدا دارد.
این نویسنده دفاع مقدس ادامه می‌دهد: خانم ناز علی‌نژاد با وجود سن کمی که داشت در زندگی خود با چالش‌های زیادی رو به رو بود. ایشان در سن 27 سالگی با وجود 5 بچه، همسرش در عملیات بیت المقدس شهید می‌شود. آخرین فرزندش 40 روز پس از شهادت شهید شیرعلی سلطانی به دنیا می‌آید. خانم ناز علی‌نژاد بعد از شهادت همسرش مسکن و شغلی برای گذران زندگی نداشته است و از آن جایی که همسرش وصیت می‌کند که بعد از شهادتش از هیچ نهادی کمکی دریافت نکند. زندگی سخت این بانو تازه آغاز می‌شود، او خود یک تنه افسار زندگی را به دست می‌گیرد. در آزمون‌های سر سخت زندگی سربلند بیرون می‌آید و می‌تواند با تربیت فرزندانی نیکو الگوی زنان جامعه ما باشد. 
 تقی‌زاده با اشاره به اینکه انجام مصاحبه، نگارش اثر، تدوین، ویرایش و انجام اصلاحات حدود 5 سال طول کشید، اظهار می‌کند: من در زمان نگارش کتاب سعی کردم پایبند به مصاحبه باشم و تخیل در آن وارد نکنم. 
او با اشاره به خصوصیات اخلاقی شخصیت اول رمانش -خانم علی نژاد-، ادامه می‌دهد: روایت زندگی این بانو می‌تواند الهام بخش دختران و بانوان جوان جامعه ما باشد، اینکه زنی که در محیطی روستایی پرورش یافته چگونه می‌تواند در فراغ همسر و با وجود مشکلات متعدد مالی، اجتماعی و ... همچنان اثر گذار باشد. 
از این رو لازم است زندگی همسران شهدا به لحاظ فنی، تکنیکی سوژه داستان‌ها و خاطره نگاری قرار بگیرند و ما باید نگاه جزئی‌تری به این گونه‌ روایت‌‌ها داشته باشیم.
 

همسران شهدا ؛نیمه پنهان حماسه دفاع مقدس
به اعتقاد این نویسنده دفاع مقدس، همسر شهید بودن تنها دلیل نگارش کتاب «خانوم ماه» نیست، بلکه شخصیت این بانو، ویژگی‌های اخلاقی و صبر و استقامت او دلیل نوشتن کتاب است. او ادامه می‌دهد: روایت زنان و خانواده شهدا یکی از بخش‌های ناگفته دفاع مقدس است؛ درحالی که در آثار حوزه دفاع مقدس به زنان به مثابه یک عضو خانواده نگاه شده در حالی که همسران شهدا بعد از شهادت همسفران زندگی‌شان، مسئولیت‌های سنگینی را در خانه و اجتماع بر عهده دارند و برای اینکه بتوانند مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند، نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند.
 

باید بیش از هر زمانی به معرفی زنان الگو و قهرمان جامعه بپردازیم
تقی‌زاده که مدت‌هاست زنان دفاع مقدس را دستمایه فعالیت ادبی خود قرار داده می‌گوید: نیمه پنهان حماسه دفاع مقدس، همسران شهدا هستند، باید زندگی چنین زنانی مورد توجه همه اقشار جامعه قرار ‌گیرد و بگوئیم از یک زن شهید هم می‌توانیم الگوی ناب ارائه دهیم. زنان هم می‌توانند، اثر گذار باشند و حق زنان موفق است که در جامعه ما شناخته شوند. متاسفانه در جامعه ما جانفشانی‌های این غیور زنان در هاله‌ای از بی مهری مغفول مانده و به فراموشی سپرده شده است‌. جامعه ما نیاز به زنان الگو در هر حوزه‌ای دارد. به نظر من باید زنان موفق در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی و... به عنوان الگو معرفی شوند تا دختران و نوجوانان بتوانند از زندگی آن‌ها الهام بگیرند.
 او با اشاره به تعبیرهای مختلفی که از «زن، زندگی، آزادی» می‌شود، اظهار می‌کند: اگر جوانان در جامعه ما درگیر فتنه دشمنان می‌شوند به این دلیل است که نتوانستیم الگوهای خوب از زنان را به آنها معرفی کنیم. مسائل مربوط به حوزه حق و حقوق زنان، موضوعات اجتماعی و ... از دیر باز مطرح بوده و هنوز هم هست. ما باید برای حفظ جایگاه و کرامت زنان تلاش کنیم. برگزاری این پویش‌های مطالعاتی می‌تواند مسیر معرفی زنان برتر و الگو در جامعه را هموارتر کند. بهتر است آثار خوب با محوریت زنان قهرمان میهن در عرصه‌های مختلف ملی، مذهبی، علمی و ... معرفی شوند که معرفی آثار خوب در شبکه‌های مختلف صدا و سیما، نهادها و ارگان‌ها مختلف می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد. 
 

نمایی از عشق بدون پیرایه
«خانوم ماه» در 3 فصل بصورت داستان‌های کوتاه و پیوسته به روایت داستان زندگی خانم ناز علی‌نژاد می‌پردازد. در فصل اول کتاب، عشق واقعی و بدون پیرایه اتفاق می‌افتد. بخشی از کتاب 300 صفحه‌ای «خانوم ماه» به دوران حضور شهید بر می‌گردد و روایت‌گر یک زندگی عاشقانه، ساده، بدون تکلف است. عمده بخش‌های کتاب روایت زندگی همسر شهید بعد از شهادت شهید شیر علی سلطانی، چگونگی ساخت آرامگاه شهید و... است. سراسر داستان زندگی این بانو عشق است که در جای جای رمان می‌توان نمودی از عشق را دید به طور مثال زمانی که کوچکترین فرزندش و یادگار شهید شیرعلی سلطانی «عماد» تصمیم می‌گیرد، مدافع حرم شود، خانم علی‌نژاد مانع او نمی‌شود اینجا نیز می‌توان عشق، ایثار و فداکاری را ببینیم.
 عشق، فداکاری، صبوری سه مولفه پرتکرار در داستان خانوم‌ماه است که خواننده را به زندگی کسانی می‌برد که در همین حوالی برای سرزمین‌مان، جان‌فشانی کردند و با گذر از دلبستگی.های زندگی خانوادگی خودشان، با صبر و استقامت تاریخ پر شکوهی را برای ایران به ارمغان آوردند.
گقتنی است شهید شیرعلی سلطانی(سردار بی سر) یکی از شهدای عالی مقام اهل شیراز است که در ۲ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح‌المبین به فوز عظیم شهادت رسید.
علاقه‌مندان برای شرکت در پویش مطالعاتی «ریحانه» تا روز میلاد حضرت زهرا(س) فرصت دارند با مراجعه به تمامی فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در مشهد و سراسر کشور  یا سایت فروش کتاب این انتشارات به آدرس www.behnashr.com کتاب «خانوم‌ماه» را با 20درصد تخفیف تهیه کنند و با ارسال کد قرعه کشی انحصاری کتاب در پویش مطالعاتی «ریحانه» شرکت کنند. در این پویش جوایزی شامل 8 بسته هدیه هریک به ارزش 15 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی