پیش دبستانی اولین و مهمترین مقطع تحصیلی بچهها و پیش دبستانی امام رضا(ع) پایگاه تربیت دانش آموزان آینده مدارس امام رضا(ع) است.
سنگبنای تعلیم و تربیت در پیش دبستانی امام رضا(ع)
به گزارش آستان نیوز، به منظور غنیسازی ابعاد علمی و تربیتی نوآموزان و رشد متوازن همه ابعاد وجودی بچهها، سارا قنبریان مدیر پیش دبستانی 2 امام رضا(ع) همراه کادر مجموعه تلاش زیادی به خرج داده و به سوالات ما از کیفیت آغاز به کار مجدد پیش دبستانی تا نحوه انتقال مفاهیم دینی به خردسالان پاسخ داده است:
در ابتدای گفتوگو خوب است اشارهای به اقدامات انجام شده برای بازگشایی مجدد پیش دبستانی امام رضا(ع) پس از دو سال کرونا داشته باشید.
حتما. امسال پیش دبستانی امام رضا(ع) تنها در پیش 2 اقدام به پذیرش نوآموزان کرد و با شمار زیادی از خانوادههای متقاضی ثبتنام روبرو شد. اما به خاطر محدودیت فضای آموزشی مجموعه، از 600 خانواده متقاضی، فقط 195 نوآموز نام نویسی شدند.
اما بعد از دو سال کرونایی، برای آغاز فعالیت مجدد آموزشگاه، در وهله اول نیاز به ساماندهی فضاهای مختلف پیش دبستانی بود. پس با صرف هزینهای حدود 300 میلیون تومان انواع اقدامات نوسازی و تجهیز در فضایی به وسعت حدود 1000 مترمربع در حوزههایی نظیر تهیه اسباب بازی و تجهیزات ورزشی، تعویض کفپوشها، تجهیز کلاسها با دیتاپرژکتور، خرید سیستمهای سختافزاری و بروزرسانی نرمافزارها ... انجام شد.
تجدیدنظر در رویکرد تعلیم و تربیت دیگر هدف ما بود. از آنجایی که در پیش دبستانی مثل سایر پایههای تحصیلی امکان تفکیک کردن مفاهیم آموزشی از برنامههای پرورشی وجود ندارد، پس در کنار تدوین یک سرفصل مدون آموزشی، انتقال مفاهیم پرورشی نیز دیده شده تا زمینه رشد همه جانبه نوآموزان فراهم شود.
با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته، سرفصلهای آموزشی در پیش دبستانی امام رضا(ع) چه تفاوتهایی با سالهای گذشته داشته است؟
امسال همه آموزشها مهارتمحور و مبتنی بر 11 مهارت مصوب آموزش و پرورش اعم از پرورش مهارتهای جسمی و حرکتی، پرورش صفات اخلاقی و رفتار اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، پرورش حس زیبایی شناسی، آشنایی با محیط زیست و... به نوآموزان در نظر گرفته شده تا این مفاهیم در وجود بچهها نهادینه شود.
به علاوه، امسال کارگاه زبان انگلیسی و آموزش چرتکه نیز به بسته آموزشی پیش دبستانی امام رضا(ع) افزوده شده. همچنین امسال از توانمندیهای مربی تخصصی ورزش و بازی به صورت تخصصی بهرهگیری شده است.
میتوانید به ابتکار خاصی در مدیریت این پیش دبستانی اشاره کنید؟
با توجه به اینکه پایه پیش دبستانی، تقویم علمی و آموزشی ندارد؛ امسال در پیشدبستانی امام رضا(ع) برای نخستین بار تقویم اجرایی ـ آموزشی تدوین و تنظیم شده و دستور آموزشی هم مطابق آن پیش میرود.
حالا نوآموزان و مربیانشان وقتی سر کلاس میآیند، سرگردان نیستند و مطابق برنامه هفتگی خود از شنبه تا پنجشنبه برنامه روزانه خود را میدانند. تمایل به حضور و افزایش راندمان آموزشی، یکی از نقاط تمایز این پیش دبستانی با مؤسسات مشابه است.
شیوه انتقال مفاهیم دینی در سنین خردسالی را به صورت مصداقی توضیح دهید.
از لحظه ورود بچهها به پیش دبستانی، تلاش کادر بر این است که به صورت ناخودآگاه به مبانی دینی علاقهمند شوند. تلاش کردیم تا بچهها از درون معتقد بار بیایند. به عنوان مثال، زمان اهتزاز پرچم کشورمان که مربیان همراه بچهها دست روی قلب میگذارند و سرود ملی را زمزمه میکنند.
تربیت دینی در این مجموعه منحصر به قرآن کریم و ادعیه نیست؛ ما بر الگو گرفتن از سیره اهل بیت(ع) در تربیت نوآموزان معتقدیم. لبخند زدن، رعایت حسن خلق در همه حال، هدیه دادن و... سرلوحه عمل مربیان ماست.
در ضمن، همه فضاهای مورد استفاده دخترها و پسرها در دو طبقه مجزا ولی با آموزشهای متناسب با آنها در نظر گرفته شده تا از همین سنین طفولیت بچهها با حفظ حریمها و رعایت موازین اسلامی تربیت شوند.
از آنجایی که مربیان یکی از مهمترین ارکان نظام آموزش و پرورش هستند، کیفیت جذب و تدریس مربیان چگونه است؟
در کنار سنجیدن دانش و تجربه مربیان، خلق حسنه و از آن مهمتر روحیه بالا و تاب و تحمل از ملاکهای انتخاب است. دشواری آموزش دادن به بچههای خردسال، مربیان را زودتر از معلمان سایر ردهها دچار ملال و خستگی میکند. به همین خاطر، یکی از توصیههای همیشگی ما به مربیان این است: «هر روز این طور نیت کنید که در رواق کودک حرم مطهر رضوی خادم و مسئول نگهداری از بچهها هستید تا زمانی که والدینشان از زیارت برگردند. وقتی نگاه این باشد، رفتار شما با کودکان نیز تحت تاثیر قرار میگیرد.»
«این نگاه تربیتی در وجود بچههای ما مینشیند. خاطرم هست که در جشن پایان دوره سال گذشته، وقتی مهمان مراسم از یکی از بچههای گروه سرود در ردای خادمی حرم مطهر رضوی پرسید: شما که لباس خادمی پوشیدی، کجای حرم خدمت میکنی؟ در کمال تعجب شنید: «صحن پیش دبستانی امام رضا(ع)!»
مصاحبه: سارا صالحی