پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 
۱۴۰۱-۱۰-۱۴

نخستین همایش بین‌المللی «تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه ای» برگزار شد

به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی، نخستین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه ای برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این همایش که صبح امروز در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به مضمون آیه 60 سوره انفال گفت: در این آیه آمده است، «هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با دشمنان‌ ، آماده سازید...»
حجت‌الاسلام و المسلمین امامی تصریح کرد: همانگونه که در این آیه به آن اشاره شده است، برای دفاع از کشور نیاز به آمادگی قبلی و تمهیدات پیشین داریم و جامعه‌ای می‌تواند از خود دفاع کند که از تجهیزات لازم برخوردار باشد، همانگونه که جنگ دارای ابعاد مختلفی است دفاع نیز دارای ابعاد متفاوتی همچون، مدیریت قوی ومناسب، نیروی انسانی مدبر و مدیر و ابزار همه جانبه برای دفاع است.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است و تمام اقداماتی که در حوزه های مختلف صورت می‌گیرد باید مبتنی بر آموزه‌های دینی برگرفته از کتاب و سنت باشد، گفت: اگر بخواهیم یک الگوی دفاعی ارزشمندی تهیه کنیم باید به اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری تکیه کنیم.
سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم قدرت بازدارندگی ایجاد کنیم و نگذاریم دشمن فکر هجوم در سرش بپروراند و اگر مورد تهاجم واقع شد بتواند از خودش دفاع جانانه ای داشته باشد. 
وی با بیان اینکه این نظام مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است و تمامی اقدامات نیز باید مبتنی بر آموزه‌های دینی و برگرفته از کتاب و سنت باشد، گفت: برای دفاعی جانانه در مقابل دشمن باید اندیشه‌ای برگرفته از فهم متعالی و ابواب اسلام وجود داشته باشد که اگر چنین باشد می‌تواند برای دفاع، الگو باشد.
ضرورت تدوین اندیشه‌های دفاعی امام و الگوبرداری از آن ها
مدیر حوزه علمیه خراسان نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش با بیان این که نظام جمهوری اسلامی با توجه به ماهیت و اهداف خود داعیه ایجاد تمدن نوین اسلامی را دارد، گفت: این نظام از یک سو به دلیل اینکه داعیه دار زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) ومدافع مستضعفان عالم است و از سویی دیگر به دلیل موقعیت جغرافیایی که در منطقه و ظرفیت های داخلی دارد همواره از سوی دشمنان مورد تهدید واقع می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین علی خیاط ادامه داد: دشمنان برای اینکه این نظام را از بین ببرند از هیچ اقدامی کوتاهی نکردند و توطئه‌های بسیاری را طراحی کردند، از همین رو چنین نظامی همواره مورد حمله قرار دارد و باید از خودش دفاع کند.
وی تصریح کرد: این نظام با وضعیتی که دارد باید دفاع کارسازی را در مقابل دشمن طراحی کند و می بایست این طراحی مبتنی بر اندیشه‌های متین و آینده‌نگرانه و استوار باشد که اگر چنین نباشد نمی‌تواند از خودش دفاع کند و مورد تهاجم دشمنان واقع می شود.
مدیر حوزه علمیه خراسان، در ادامه به ویژگی‌های شخصیت مقام معظم رهبری، ضرورت تدوین اندیشه‌های ایشان و الگوبرداری از آن ها اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری، شخصیتی مجتهد، عادل، دارای اشراف کامل به موضوعات مختلف، تسلط به ابواب اسلام، دارای تجارب ارزشمند، شناخت دقیق، عمیق و حساب شده از تمام بازیگران بین‌المللی، آشنایی با توطئه‌ها و فتنه‌ها و... است.
وی خاطر نشان کرد: شخصیتی با چنین ویژگی ها دیدگاه هایی در حوزه مسائل دفاعی مطرح می کنند که باید این اندیشه‌ها را که به صورت پراکنده است در قالب مقالاتی تدوین کنیم تا به الگوی دفاعی برسیم.
حجت‌الاسلام خیاط در ادامه به ویژگی های اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: صلح طلب بودن و در پی جنگ افروزی نبودن، رفع فساد  و تباهی، مقابله با نیروهای متجاوز، داشتن ماهیت بشردوستانه، تلاش برای نجات محرومان، مردم پایه و تلاش برای حفظ وحدت همه آحاد ملت و.. برخی از ویژگی های این اندیشه  است.
حجت الاسلام مدبری، ارشد عقیدتی سیاسی واحدهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خراسان نیز در ادامه این همایش، به مناسبت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ابتدا با اشاره به شخصیت وی گفت: او تمام سرمایه وجود خود را صرف تبلیغ انقلاب امام کرد.
وی با اشاره به مضمون خطبه 97 نهج البلاغه پيرامون مقايسه ياران حضرت با ياران پيامبر اكرم(ص) گفت: هر کس در هر جایگاه و کسوتی به مصادیق این خطبه عمل کند همچون سردار سلیمانی محبوب دل ها می‌شود. امام علی(ع) در این خطبه سه نکته مهم را به مردم کوفه گوشزد می‌کنند نخست این که پيش از سيطره ظالمان بى رحم، به خود آيند و دست ظالمان را از قلمرو حكومت اسلامى قطع كنند، سپس آن ها را به پيروى از اهل بيت (ع) دعوت مى كند.
وی ادامه داد: در آخرين بخش خطبه نیز مردم كوفه را با ياران پيامبر اسلام(ص) مقايسه و درواقع هر سه بخش خطبه، يك هدف را تعقيب مى‌كند و آن بسيج لشكر كوفه براى مقابله با دشمن است، دشمنى كه بر هيچ چيز آن ها رحم نمى‌كرد.
حجت‌الاسلام مدبری در ادامه به ویژگی های اهل بیت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: اهل بیت(ع) همواره کاری جهادی انجام می‌دادند و ایثارگر بودند، در کار دفاع از ارزش های اسلامی مداومت می کردند،  و عبادت خالصانه در شب و روز، بی تابی ناشی از یاد خدا، اصرار بر سجده های طولانی و... از دیگر ویژگی های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
در ادامه این همایش مقالاتی مرتبط با تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری ارائه شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی