پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۱۶

تولید بذرهای سازگار با اقلیم ایران با مشارکت مؤسسه بذر و نهال رضوی و شرکت هندی

با رویکرد تولید بذرهای هیبرید سازگار با اقلیم ایران، مؤسسه بذر و نهال رضوی و شرکتی هندی در زمینه تولید بذر، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش آستان نیوز، با امضای این تفاهم‌نامه که به دنبال بازدید مدیرعامل شرکت هندی بذر دورگا از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های مؤسسه بذر و نهال رضوی صورت گرفت، زمینه‌های همکاری در موضوع تبادل ژرم پلاسم(هر نوع ماده گیاهی که در تولید و اصلاح نژاد بکار می‌رود) برای تولید ارقام مقاوم و پرمحصول بذور هیبرید، همکاری‌های تجاری و آموزش تخصصی نیروی انسانی فراهم خواهد شد.
محمد هاشم‌زاده مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: در جریان بازدید شرکت هندی بذر دورگا از بخش‌های مختلف این مؤسسه و مذاکرات متعددی که به دنبال آن صورت گرفت مقرر شد این شرکت، ژرم پلاسم‌های متعددی را از ارقام مختلف گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، ذرت و سایر محصولات زراعی در اختیار موسسه قرار دهد. 
او بررسی سازگاری این بذرها با اقلیم ایران را نخستین مرحله از اجرای این تفاهم‌نامه دانست و گفت: پس از بررسی رقابت‌پذیری این بذرها با ارقام پرپتانسیل موجود در بازار، در صورتی که عملکردشان به لحاظ بهره‌وری، راندمان تولید و نیز مقابله با آفات و امراض برتر باشد، گزینش خواهند شد.
مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی ادامه داد: ارقام برتر پس از انتخاب قرار است به صورت مشترک با شرکت هندی که تولیدکننده بذرهای هیبرید و op است، تکثیر و وارد فاز تجاری شود.


آمادگی طرف هندی برای تبادل تکنولوژی
کاران ماهاجان مدیرعامل شرکت هندی بذر دورگا نیز در این مراسم با تشکر از آستان قدس رضوی برای ایجاد بستری به منظور آشنایی با فعالیت‌های مؤسسه بذر و نهال رضوی گفت: در بازدیدی که طی دو روز از این مجموعه داشتم، ظرفیت‌های همکاری در زمینه تبادل تکنولوژی کاملا مشهود بود.
او ادامه داد: بدین منظور در آینده‌ای نزدیک ژرم پلاسم‌های والدی را برای تولید بذرهای هیبرید و واحدهای بذر هیبرید در اختیار این مؤسسه قرار خواهیم داد.


خروج از انحصار واردات بذرهای خارجی، مهم‌ترین دستاورد همکاری متقابل دو کشور
سید حسین نعمتی رئیس هیئت مدیره مؤسسه بذر و نهال رضوی، ایران و هندوستان را دو بازار بزرگ در زمینه مصرف بذرهای هیبرید عنوان کرد و افزود: هر دو کشور ژرم پلاسم‌های نسبتا غنی دارند، از همین رو همکاری متقابل در زمینه تولید بذرهای هیبرید و بذرهای وارداتی به نفع هر دو کشور است.
او ادامه داد: اجرای این تفاهم‌نامه و تحقق اهداف آن، ایران را از انحصار واردات بذرهای هیبرید از کشورهای غربی به ویژه آمریکا خارج می‌کند.
مجتبی پویان‌مهر عضو هیئت مدیره مؤسسه بذر و نهال رضوی هم مقوله بذر را حوزه‌ای دانش‌بنیان دانست و اظهار کرد: ایران و هند از نظر تنوع اقلیمی تا حدود زیادی شبیه به هم هستند که برهمین اساس مذاکره با یکی از شرکت‌های مطرح هندی در حوزه بذرهای هیبرید، از چندماه پیش آغاز شد.
او ادامه داد: در این مدت زمینه‌های همکاری بررسی شد و در نهایت برای ترسیم نقشه راه و تعریف قالب همکاری، دو روز میزبان مدیرعامل و مالک این شرکت بودیم. 
عضو هیئت مدیره مؤسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به سوابق شرکت هندی بذر دورگا گفت: این شرکت بیش از ۷ دهه در حوزه تولید و تکثیر انواع بذور هیبرید سابقه فعالیت دارد و تاکنون محصولات خود را در ۵۰ کشور دنیا عرضه کرده است. 
او ادامه داد: باتوجه به این‌که حوزه بذر در دنیا هر روز بروز می‌شود، ما هم برای ماندن در این عرصه مهم باید در مرز دانش و رقابت در بازارهای بین‌المللی حرکت کنیم.
او هم‌افزایی با شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه بذر را یکی از اهداف و برنامه‌های آستان قدس رضوی در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: دانش فنی شرکت‌های مطرح تولیدکننده در حوزه بذرهای هیبرید می‌تواند در کنار ظرفیت‌های مؤسسه بذر و نهال رضوی، مکمل هم باشند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی