پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رحیم پور ازغدی در دانشگاه امام رضا(ع):
۱۴۰۱-۱۰-۱۶

خانواده واقعي‌ترين جامعه در همفكري، هم زباني و همدلي است

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: امام رضا(ع) سنگ بناي وحدت، عشق، اتحاد و انسجام را در بنيان خانواده مي دانند چون خانواده واقعي‌ترين جامعه در همفكري، هم زباني و همدلي است. 

به گزارش آستان نیوز، حسن رحيم پور ازغدي در نشست «بايسته‌هاي خانواده در جامعه امروز» که روز گذشته با حضور استادان، كاركنان دانشگاه و جمعي از والدين دانشجويان پذيرش شده با شرائط خاص و دانشجويان، در واحد خواهران دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) برگزار شد، به ابزارهاي مجازي اشاره و تصريح كرد: در طول تاريخ رسانه، سينما و فضاي مجازي به سبك امروز نبوده و اين ابزارها فرصت‌ها و تهديدهاي بزرگي را به همراه خود داشته است.
وي با بيان اين كه در طول تاريخ، با تغيير شرايط زمان در ساحت‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نوع رسانه و ارتباطات نيز متحول شده‌اند و تكنولوژي صنعت‌هايي را دچار تغيير كرد، گفت: هرگاه شرايط زمان تغيير پيدا مي‌كند، سبك زندگي نیز تغییر می‌یابد.
 

تفاوت بشر قديم و جديد، در ابزارها است نه افكار و عقايد
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه در جريان تغييرات شرايط زمان، عده‌اي بر آن موج سوار مي‌شوند و از شرايط بهترين استفاده را کرده و عده ديگري به جاي مديريت صحنه، ضربه مي‌خورند و سينه به سينه طوفان مي‌ايستند و يا تكنولوژي را گناه مدرن مي‌دانند، عنوان كرد: بايد پذيرفت كه گناه مدرن ايجاد نشده است بلکه همه گناهان از قديم بوده است و در مقايسه بشر قديم با جديد، تفاوت در ابزارها بوده نه در افكار و اخلاق.
رحيم پور ازغدي با بيان اين كه هزاران سال بعد نيز همين مسائل اخلاقي امروز كه در طول تاريخ به عنوان فضائل و رذائل جريان داشته، وجود خواهد داشت، ابراز كرد: در طول تاريخ افكار تغيير نكرده و هيچ فلسفه تماماً جديدي وجود ندارد، مكاتب و ايدئولوژي‌هاي ما نيز هيچكدام جديد نيستند و تجديد، تجدد و نوآوري در حوزه علوم تجربي است.

وي با بيان اين كه تجدد و نوآوري رهين فعاليت‌هاي علوم تجربي است چراكه محصول آن ابزار است، خاطر نشان كرد: بشر در حوزه ابزارسازي، صنعت، توليد انواع و اقسام امكانات و ... تكامل يافته و اين تكامل نيز همچنان ادامه دارد اما در عرصه افكار و اخلاق، تغييري در اصول بشري ايجاد نشده است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: خوب و بد در تاريخ عوض نمي‌شود، بلكه مصاديق و تجليات آن تغيير دارد، بشر در ابزار تكامل پيدا مي‌كند اما در افكار و اخلاق همان رويه هزاران سال پيش را دنبال مي‌كند.
 

تربيت مذهبي در بنيان خانواده‌هاي امروز، كار ريشه‌اي و مبنايي است
رحيم پور ازغدي ضمن تبيين مصاديق و موازين تربيت مذهبي در بنيان خانواده بايسته، عنوان كرد: تربيت ديني غير از تظاهر مذهبي است، حضرت رضا(ع) در تعاليم ديني از امت مي‌خواهد تا متدينين واقعي را بشناسند كه به چه چيز عقيده دارند، چه هدفي دارند و چگونه مي‌توانند از عقائدشان دفاع كنند، اگر كسي تلاش دارد  بقيه او را دين‌دار بشناسند او را متهم كنيد چراكه دين دار واقعي تظاهر ندارد و پرورش يافته تربيت خالصانه ديني است.

وي در ادامه عنوان كرد: رفتار والدين در فرزندان متجلي است، هرچه والدين امين باشند فرزندان نيز از آنان تبعيت مي‌كنند، در حوزه تعليم و تربيت نیز همين رابطه بين استاد و شاگرد برقرار است و اين نمونه روشن از تربيت مذهبي است.
 

خطا و ظلم‌هاي انسان مقدمه لغزش‌هاي بعدي است
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه ضمن نكوهش انگشت نما شدن برخي افراد در بدنه جامعه، با بيان اين كه خداوند انگشت نماكردن را ناپسند دانسته است، تصريح كرد: كساني كه خود را انگشت نماي به عبادت يا به نوع پوشش و سبك زندگي مي‌كنند نكوهش شده‌اند، اين انگشت‌نما شدن در امور مادي نيز جريان دارد، پيامبر گرامي اسلام(ص) فرمودند: «هركس خانه‌اي بسازد كه مردم از اين روحيه اشرافي آه بكشند، صاحب آن خانه جهنمي است.»

رحيم‌پورازغدي با بيان اين كه خطاها و ظلم‌هاي انسان مقدمه‌اي براي گام‌هاي بعدي است، ابراز كرد: هركس كار مختصري آغاز كند، اين علامت براي گام‌هاي بعدي اوست، به واقع همان منطق كه مي‌گويد قدم اول را بردار، همان منطق سبب مي‌شود انسان قدم‌هاي بعدي را نيز بردارد و آنان كه در مسائل كوچك خدا را كنار مي‌گذارند، به مسائل بزرگتر نيز ورود پيدا مي‌كند، بنابراين بايد در همه مراحل زندگي از هر نوع ظلمي هر چند كوچك دوري کرد.


جنگ نرم، تغيير جايگاه قهرمان و ضدقهرمان است
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه به تبيين جنگ نرم و سخت پرداخت و با بيان اين كه جنگ نرم‌افزاري از سخت افزاري بسيار خطرناك‌تر و سخت‌تر است، خاطر نشان كرد: جنگ نرم، همان استفاده از قدرت نرم و كار روي افكار، اخلاق و سبك زندگي ملت براي تغيير افكار عمومي است تا تصورشان از واقعيت تغيير كند، خوشبخت را بدبخت و بدبخت را خوشبخت ببينند و در واقع جنگ نرم جابجايي قهرمان و ضدقهرمان است.

رحيم پور ازغدي با بيان اين كه جنگ نرم ترجيحات، نگرش‌ها، رفتار، سبك زندگي و مواضع را تغيير مي‌دهد و دوستان بالقوه نهضت توحيدي را به دشمنان بالفعل تبديل مي‌كند، بيان كرد: جنگ نرم تهديد فكري اما جنگ سخت امنيتي است و بدون ترديد تهديدهاي فكري پيچيده‌تر از جنگ‌هاي سخت‌افزاري هستند.
وي بيان کرد: در جنگ نرم، پردازش ذهني، كاري نخبگاني بوده و از موشك و تسليحات مهمتر است چراكه مسير انسان‌ها و عقائد آنان را تغییر می‌دهد، دشمن در جنگ نرم تلاش دارد تصميم‌گيري‌ها و الگوهاي رفتاري را تغيير دهد و از نيروهاي خودي براي ضربه زدن به خود آنان استفاده مي كند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطر نشان کرد: دشمنان در جنگ و تهديد نرم به تدريج با يك برنامه‌ريزي دقيق، فساد و انحراف را در جامعه جريان مي‌دهد، بنابراين آنگاه كه موجي ايجاد مي‌شود نبايد به آن ضربه زد و در طوفان آن غرق شد، بلكه راه انديشمندانه برخورد با هر موج، استفاده و فرصت‌سازي است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی