پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۱۷

افزایش 20 درصدی تولید چغندرقند در شرکت کشاورزی رضوی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از افزایش 20 درصدی تولید چغندرقند در هکتار توسط این شرکت در سال جاری خبر داد.

سید مهدی موسوی بررودی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: امسال 238 هکتار از اراضی کشت‌وصنعت های مزرعه نمونه، تربت حیدریه و چناران به کشت چغندرقند اختصاص داده شد که در مجموع حدود 21 هزار تن محصول از سطح این مزارع برداشت شد.
وی ادامه داد: با توجه به لزوم مدیریت و هم‌افزایی شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی در زنجیره تأمین محصول، کل چغندرقندهای برداشت شده به کارخانه‌های قند تربت حیدریه و قند چناران ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به برداشت چغندر قند به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه گفت: در برداشت مکانیزه از کمباین ویژه چغندرقند استفاده شده است که مزایایی همچون سرعت قابل توجه در برداشت را دارد.
او استفاده از ارقام جدید با رویکرد افزایش بهره‌وری در تولید را یکی از نقاط قوت کشت این محصول در سال جاری عنوان کرد و افزود: بدین منظور از رقم‌های کاناریا، افسوس، بتاسید 505، بتاسید 315، دروتی، فرناندو و روزید استفاده شده است.
موسوی بررودی ادامه داد: این بذرها به دلیل ویژگی‌هایی از جمله مقاومت به تنش‌های آبیاری و افزایش راندمان تولید در واحد سطح انتخاب شده‌اند.


ثبت رکورد برداشت 130 تن چغندرقند در هکتار توسط مزرعه نمونه
او با اشاره به برداشت 130 تن چغندرقند در هکتار توسط کشت و صنعت مزرعه نمونه گفت: این واحد با مدیریت بهینه اراضی و استفاده تیمارهای نوین در قالب محلول پاشی و تغذیه محصول، توانست این مقدار چغندرقند را از قطعه زمین 12 هکتاری برداشت کند که یک رکورد برای این واحد محسوب می‌شود.
موسوی بررودی ادامه داد: رکورد تولید این محصول در کشت و صنعت چناران حدود 96 تن در هکتار و در کشت و صنعت تربت حیدریه نیز نزدیک به 70 تن در هکتار ثبت شده است.


تخصیص صد درصد اراضی به سامانه‌های آبیاری جدید
او درباره روش آبیاری این مزارع اظهار کرد: با هدف افزایش بهره‌وری، کاهش استفاده میزان آب مصرفی در سطح و ارتقاء راندمان تولید، آبیاری تمامی اراضی اختصاص داده به کشت چغندرقند با استفاده از روش‌های تحت فشار انجام شده است.
موسوی بررودی، اقداماتی نظیر بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری، مدیریت بهینه زراعی، استفاده از برنامه‌های به‌نژادی و به‌زراعی در مدیریت آفات و بیماری‌ها و همچنین برداشت به موقع محصول با کمباین‌های مخصوص برداشت چغندرقند را از جمله دلایل افزایش تولید این محصول در سال 1401 عنوان کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی