پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۲۰

تعلیم اندیشه‌ورزی همراه با «نهضت نهج البلاغه» در مدارس امام رضا(ع) 

با هدف تقویت تفکر در دانش آموزان و بهره‌گیری از برکات انس با نهج البلاغه جهت شناسایی و حل آسیب‌های نوجوانان، مرحله نخست طرح ملی «نهضت نهج البلاغه» در مدارس امام رضا(ع) به اجرا درآمد. 

سیدجعفر حسینی معاون پرورشی و تربیت بدنی بنیاد فرهنگی رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز، درخصوص جزئیات اجرای این طرح گفت: نهج البلاغه، کتاب تفکر ساز و نیاز امروز نوجوانان و جوانان ماست، پس برای تقویت بنیه اندیشه‌ورزی و تفکر در دانش آموزان، طرح ملی «نهضت نهج البلاغه» همگام با برخی از مدارس کشور، در مدارس امام رضا(ع) نیز به اجرا گذاشته شد. 
به گفته وی، از آنجایی که به اين منبع معرفتی در مدارس، به طور کاربردی آن طور که باید توجه نشده و در حد مسابقات و جـزوه‌هاي كوچك آموزشی محدود مانده بود، طرح نهج البلاغه در مدارس می‌تواند شروعی براي شناساندن بینش اسلام نـاب همراه با كلام معصومین(ع) به دانش آموزان کشور باشد. 
حسینی ادامه داد: بنیاد فرهنگی رضوی با عنایت به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود نهج البلاغه به مدارس و استمداد از مفاهیم متعالی آن جهت شناسایی آسیب‌های دوره نوجوانی و پیدا کردن راهکارهای حل مسائل امروز دانش آموزان مقاطع متوسطه، از تیرماه سال گذشته مبتنی بر بررسی‌های کارشناسی و نیز رصد طرح‌های مؤسسات فعال در این حوزه، در نهایت بر اساس نتایج مثبت طرح «نهضت جهانی نهج البلاغه‌خوانی» زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع، از آغاز سال تحصیلی، مرحله نخست آن را تحت عنوان «استیلا» در مقاطع متوسطه اول و دوم مدارس دخترانه امام رضا(ع) آغاز کرد. 
وی شعار طرح را «من نهج البلاغه می‌خوانم» اعلام کرد و افزود: اجرای این طرح که در طی سال تحصیلی به طول می‌انجامد، شامل 5 مرحله؛ آموزش نهج البلاغه‌خوانی به روش آسان، فهمیدن نهج البلاغه، چشیدن نهج البلاغه، زنده شدن با نهج البلاغه و مرحله فنای در نهج ‌البلاغه به منظور درک نهج البلاغه دیده شده. 
گام نخست، مطالعه کتاب توسط همه دانش آموزان مخاطب طرح است. برای اجرای این مرحله، بنیاد فرهنگی رضوی با اقداماتی از جمله تثبیت کادر مدارس، برگزاری دوره‌های توانمندسازی با حضور اساتید مجرب، تشکیل تیم پشتیبانی و راه‌اندازی گروه مجازی، ارائه محتواهای مورد نیاز مجریان طرح، برگزاری دوره‌های مستمر حضوری و مجازی، برگزاری کارگاه فنون تدریس نهج البلاغه برای مربیان و شبیه‌سازی تدریس کلاسی، سفارش 1745 جلد کتاب نهج البلاغه مختص طرح در مسیر اجرای گام به گام آن حرکت کرد.
معاون پرورشی و تربیت بدنی بنیاد فرهنگی رضوی اضافه کرد: پس از توزیع کتاب‌ها در ابتدای آذرماه، مرحله اول «استیلا» با خوانش حکمت‌ها برای همه دانش آموزان مقاطع اول و دوم متوسطه مدارس دخترانه امام رضا(ع) به اجرا درآمد. 
در یکی از مراحل نیز متناسب با رده سنی دانش آموزان هر پایه، یک طرح موضوعی بر اساس محتوای نهج البلاغه تعریف و تدریس می‌شود تا متناسب با سن و توانایی‌های فردی با مفاهیم آشنا شوند.   
وی با تشریح جزئیات مراحل نهایی طرح گفت: پس از اجرای مراحل مذکور، این طرح با برگزاری مسابقاتی در قالب‌های متنوع شعر، سرود، پویانمایی، ماکت‌سازی، نمایشنامه نویسی، نگارش طرح از مسائل اجتماعی و... مبتنی بر مفاهیم نهج البلاغه سپس برپایی نمایشگاهی از آثار برتر و نیز تدارک اردوی معرفتی با حضور برگزیدگان به پایان می‌رسد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی