پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

هم‌زمان با برگزاری گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه(س) صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۱۰-۲۲

تجلیل از بانوان فعال کتابداری و موزه‌داری در کتابخانه و موزه ملی ملک

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامیداشت میلاد فرخنده حضرت فاطمه(س)، از شش بانوی فعال در عرصه کتابداری و موزه‌داری در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران تجلیل شد.  

به گزارش آستان نیوز، آیین گرامیداشت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز «زن»، به سنت هر ساله با توجه به سفارش حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه این مجموعه، بعدازظهر روز گذشته با حضور جمعی از مدیران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر کشور در این موقوفه برگزار شد. 
محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور و محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت برگزاری این آیین گرامیداشت به ویژه در خصوص جایگاه حضرت فاطمه(س) و آموزه‌های مکتب فاطمی در این مراسم سخنرانی کردند. 
شعرخوانی سارا جلوداریان در منقبت حضرت زهرا(س) و پخش کلیپ بانو عزت‌ملک ملک دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک و از اهداکنندگان برجسته آثار به کتابخانه و موزه ملی ملک، از دیگر بخش‌های این آیین گرامیداشت بود.
همچنین در این مراسم از ناهید بنی اقبال پیشکسوت کتابداری و علم اطلاعات، زهره روح‌فر پیشکسوت موزه‌داری، مهناز گرجی پیشکسوت حفاظت و مرمت آثار تاریخی، پریسا کرم‌رضایی پیشکسوت نسخه‌شناسی، مهین‌دخت سالک مهدوی پیشکسوت کتاب‌آرایی و تذهیب و زهره بایه‌قزوینی(فروتن) اهداکننده آثار تاریخی و هنری، تجلیل شد.
 

تجلیل از بانوان فعال کتابداری و موزه‌داری در کتابخانه و موزه ملی ملک


گشایش نمایشگاه «بانوان واقف»
در حاشیه برگزاری این آیین گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، نمایشگاه بانوان واقف با نمایش مجموعه‌ای از آثار منتخب اهدایی و وقفی 13 بانوی نیک‌اندیش و نیکوکار به کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف تجلیل از خدمات ارزشمند این بانوان در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی در نگارخانه این مجموعه افتتاح شد. 
مجموعه‌های اهدایی و وقفی این بانوان نیکوکار، آثار گوناگون موزه‌ای همچون اسناد، تابلوی نقاشی، آثار لاکی، تمبر و اشیای تزیینی و منابع نفیس کتابخانه‌ای همچون نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپ سنگی را دربرمی‌گیرد.
سه تن از این بانوان واقف یعنی عزت‌ملک و صدیقه(دختران حاج حسین آقا ملک) و فاطمه سودآور (دختر عزت‌ملک ملک و نوه حاج حسین آقا ملک)، از اعضای خاندان این واقف بزرگ معاصر به شمار می‌آیند که در مسیر او در پاسداری از فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی قدم برداشتند. 
10 بانوی دیگر نیز از اهداکنندگان و واقفانی هستند که آثار متنوع موزه‌ای و کتابخانه‌ای را در سال‌های گذشته به کتابخانه و موزه ملی ملک تقدیم کرده‌اند. این بانوان شامل ایران دست‌غیب بهشتی، نسرین دست‌غیب بهشتی، منیرالسادات بحری(شهنیا)، هایده غفاری، امیربانو کریمی فیروزکوهی، لادن جهانسوز، میمنت ذوالقدر(میرصادقی)، پروین‌دخت فتوحی، فاطمه باقری یزدلی(فروتن) و احترام‌الملوک هادی‌زاده هرندی، هستند. 
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک که در سال 1316 بر حرم مطهر رضوی وقف شده است، هر ساله هشت آیین وقف‌نامه‌ای شامل جشن گرامی‌داشت میلاد باسعادت پنج تن آل عبا(ع)، ولادت پربرکت امام رضا(ع) و مبعث رسول اکرم(ص) و همچنین مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یارانش در دهه اول محرم، را براساس وقف‌نامه این مجموعه برگزار می‌کند.
شایان ذکر است، این مجموعه در حال حاضر همه‌روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:20 (پنج‌شنبه‌ها از ساعت 9 تا 16:20) واقع در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) پذیرای گردشگران و پژوهشگران است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی