پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۲۶

تولید سبزیجات مدیترانه‌ای توسط موسسه بذر و نهال رضوی

با هدف ارتقاء کیفیت مواد غذایی مصرفی مردم، موسسه بذر و نهال رضوی سبزیجات مدیترانه‌ای را در قالب طرحی دانش‌بنیان تولید کرده است، اقدامی که علاوه‌بر بهبود تغذیه افراد جامعه، ایجاد اشتغال پایدار را به همراه خواهد داشت.

به گزارش آستان نیوز، برای اجرای این طرح که از ابتدای امسال توسط واحد  R&D(تحقیق و توسعه) این موسسه آغاز شد، بخشی از مجتمع نمایشگاهی تحقیقاتی بذر و نهال رضوی واقع در بلوار فرامرز عباسی مشهد به آن اختصاص داده شد تا با تولید و معرفی محصولات جدیدی از این دست، زمینه کارآفرینی جوانان را در بخش کشاورزی فراهم کند.


تولید سبزیجات مدیترانه‌ای از طریق روش NFT
محمد هاشم‌زاده مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به روش منحصربه‌فرد کاشت این محصولات اظهار کرد: سبزیجات مدیترانه‌ای از طریق روش NFT هیدروپونیک(Nutrient Film Technique) یعنی کاشت در آب تولید می‌شود، از همین رو مشکلاتی که مصرف بی‌رویه کود بر خاک، آب و حتی تغذیه انسان دارد، حذف می‌شود.
او ادامه داد: از آنجا که ریشه‌های گیاه در ظرف حاوی محلول غذایی قرار می‌گیرد، میزان مصرف آب و عناصر غذایی به شدت کاهش پیدا‌ می‌کند، به همین دلیل این روش تولید در مناطق خشک جهان بیشتر استفاده می‌شود.


تولید سه محصول در فاز نخست
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به تولید سه نوع سبزی مدیترانه‌ای در فاز نخست این طرح گفت: کیل مجعد از جمله محصولاتی است که در تمام دنیا به عنوان یکی از سبزیجات محبوب در سالاد و ساندویچ‌ها استفاده می‌شود، این محصول که شبیه کاهو و از خانواده کلم‌ها است، طعم خوشمزه‌ای دارد.
او ادامه داد: کاهوی قرمز یا کاهوی فرانسوی و ریحان برگ پهن، دو محصول دیگری هستند که درحال حاضر تولید و عرضه می‌شود.
هاشم‌زاده افزود: با توجه به هزینه پایین تولید سبزیجات مدیترانه‌ای به روش NFT هیدروپونیک و این‌که طی دو تا سه هفته آماده برداشت می‌شوند، این محصولات می‌توانند جایگاه ویژه‌ای را در میان مردم کشور پیدا کند.


ورود محصولات کشاورزی جدید به سبد غذایی مردم
او تنوع بخشی به محصولات مصرفی مردم را جزء اهداف اجرای این طرح دانست و خاطرنشان کرد: تولید محصولات جدیدی که وارد سبد غذایی مردم می‌شود و می‌تواند به تغییر ذائقه و بهبود تغذیه افراد کمک کند، جذابیت‌های خاص خود را برای مصرف‌کننده خواهد داشت.
هاشم‌زاده ادامه داد: از آنجا که بذر و نهال رضوی، موسسه‌ای دانش‌بنیان و بر پایه تحقیق و پژوهش است، هدفگذاری شده است تا محصولاتی که بخش خصوصی امکان تولید ندارد، از طریق روش‌های روز دنیا تولید و به بازار عرضه شود، بدین ترتیب زمینه کارآفرینی برای بخش خصوصی هم فراهم خواهد شد.
او درباره چشم‌انداز این طرح اظهار کرد: درحال حاضر 700 متر مربع از فضای گلخانه به تولید آزمایشی این محصولات اختصاص داده شده و در مرحله بعد قرار است دایره وسیعی از سبزیجات مدیترانه‌ای را تولید کنیم، چنانچه این با استقبال بازار همراه باشد، یک گلخانه را به صورت مجزا به تولید سبزیجات مدیترانه‌ای اختصاص خواهیم داد.


تولید سبزیجات مدیترانه‌ای به صورت ارگانیک
او عدم استفاده از سموم در روند تولید سبزیجات مدیترانه‌ای را یکی از ویژگی‌های شاخص این طرح عنوان کرد و افزود: به دلیل حذف مراحل ضدعفونی و آماده‌سازی خاک و همچنین حذف سموم به ویژه قارچ‌کش‌ها در بستر کاشت هیدروپونیک گیاه، محصولی که تولید می‌شود کاملا ارگانیک و سالم است.
هاشم‌زاده ادامه داد: از آنجا که ریشه گیاه در یک ظرف پلاستیکی حاوی محلول غذایی رشد می‌کند و برداشت نیز همراه با ریشه صورت می‌گیرد، زمان ماندگاری این سبزیجات پس از برداشت حداقل دو هفته است.


عرضه مستقیم و بدون واسطه سبزیجات مدیترانه‌ای
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به عرضه بدون واسطه سبزیجات مدیترانه‌ای توسط این مجموعه گفت: این محصول به طور مستقیم در بازار گل و گیاه رضوی مشهد واقع در فرامرز ۴۶ عرضه می‌شود و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به آن، سبزی مورد نظر خود را به صورت تازه خریداری کنند.
او ادامه داد: رایزنی‌هایی نیز با فروشگاه‌های رضوی انجام شده است تا این محصول را تازه به دست مصرف‌کننده برساند.
هاشم‌زاده تاکید کرد: یکی از رسالت‌های موسسه ایجاد تنوع در محصولات مصرفی مردم است و در همین راستا هر ساله بخش R&D محصولات جدیدی را چه در بخش بذر و نهال و چه محصولات تازه تولید و عرضه می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی