پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۰-۲۹

 پویش مصرف بهینه انرژی در مدارس ابتدایی امام رضا(ع)

بخشی از ناخوش احوالی این روزهای زمستانی کشورمان در مصرف نادرست انرژی، به جای خالی فرهنگ‌سازی در باب مصرف بهینه انرژی‌ در دوران کودکی برمی‌گردد. 

به گزارش آستان نیوز، دبستان پسرانه امام رضا(ع) واحد 2و16 در قالب پویشی از دانش آموزان خواست تا در چند عبارت معنی «صرفه‌جویی» را از نگاه خود توصیف کنند و یک نقاشی از حال و هوای این روزهای منزل‌شان بکشند.  

جمع شدن خانوادگی
مثل همیشه شنیدن حرف‌های دشوار اما درست از زبان شیرین بچه‌ها شنیدنی‌تر است. آرین حق شناس، دانش آموز کلاس سومی، صرفه‌جویی را در دل توصیف حال و هوای خانه خودشان تعریف می‌کند. تصویری دقیق از همه اعضای خانواده کشیده و مثل بقیه بچه‌ها یک بخاری کوچک هم گوشه خانه طراحی کرده و نوشته: ما یک خانواده چهار نفری هستیم و خواهرم چهار ماهه است. یک شب هوا سرد شد، مجبور شدیم هم بخاری گازی را زیاد و هم بخاری برقی را روشن کنیم. دیدم مصرف زیاد شده. در همین حال، زیرنویس تلویزیون نوشته بود: به علت کمبود سوخت، گاز بعضی از مناطق قطع شده. من به فکر فرو رفتم و پیشنهادی به مادر و پدرم دادم که برای مدتی به منزل پدربزرگ در نزدیکی خودمان برویم، این طوری در مصرف سوخت صرفه‌جویی کردیم.  
 
همدلی به اندازه یک درجه
محمدمهدی زرین زاده هم با دست خطی شکسته و با چند اشتباه املایی دانش آموزی نوشته: ما باید گاز را کمتر استفاده کنیم، لباس گرم بپوشیم، بخاری خانه را کمتر کنیم، این همه را می‌گویم چون بعضی از روستاها گاز ندارند. کاهش یک درجه دمای خانه باعث می‌شود که چند تا خانه گازدار شود.  

هدیه‌ای برای فردا
حسین زنبیلیان هم خودش را در حال کم کردن شعله فرگاز منزل تصویر کرده و نظرش را این طور بیان کرده: ما باید در مصرف انرژی‌های طبیعی صرفه‌جویی کنیم و تا می‌توانیم از آنها کمتر استفاده کنیم تا به نسل‌های بعد برسد. پس با خاموش کردن یک شعله، گاز را به دیگران هدیه بدهیم.   

بهره‌مندی همه از نعمت خدادادی
یکی دیگر از بچه‌ها هم خودش را در کنار یک بخاری با شعله‌های زرد و سرخ برافروخته کشیده و بالایش این طور شرح حال کرده: روزی روزگاری در زمستان با تیشرت بودم و بخاری روشن بود. تلویزیون را که روشن کردم، دیدم یکی دارد می‌گوید: «گاز کم است!» بلند شدم و شعله بخاری را که روی بیشترین درجه بود، کم کردم و رفتم لباس گرم پوشیدم. دیدم که صرفه جویی در مصرف گاز چقدر خوب است تا مردم هم بتوانند از نعمت خداوند استفاده کنند.  

چند راهکار کارساز
اما محمدصالح یکی دیگر از دانش آموزان کلاس سومی مدرسه بیشتر از متن، با نقاشی پر جزئیات خود از شکل صرفه‌جویی در منزل‌شان، منظورش را رسانده و با ارائه چند راهکار نوشته: باید شعله‌های شوفاژ و بخاری را کم کنیم؛ وقتی داریم غذا می‌پزیم، شعله گاز را کم کنیم؛ قابله‌ای که بزرگتر است، بگذاریم روی شعله بزرگتر و قابلمه کوچکتر را روی شعله کوچکتر.
 
خدا اسراف کاران را دوست ندارد
امیرعلی رحیمیان هم مثل بقیه دانش آموزان چند پیشنهاد برای کاهش مصرف انرژی بیان کرده ولی طرح خلاقانه‌ای که دور برگه انشا کشیده، بیشتر مقصودش را می‌رساند. کلمه «اسراف» را بارها نوشته و رویش خط قرمز کشیده و در عوض لغت «صرفه‌جویی» را سبزرنگ تصویر کرده. وسط برگه را هم به دو بخش تقسیم کرده و حالت درست و نادرست مصرف سوخت را با ترسیم درجه شعله‌های بخاری و نیز پنجره باز و بسته خیلی خوب به نمایش گذاشته. 
متن و نقاشیِ مهدیار پاکدل هم به زشتی اسراف تاکید دارد: ما باید در مصرف همه چیز صرفه جویی کنیم تا بقیه هم داشته باشند. چون خدا اسراف کاران را دوست ندارد. 

شکلِ حال خوب 
امیرحسین محمدپور، آسمان پر ستاره شب و یک شمع روشن را روی تاقچه همراه کرسی رنگارنگی کشیده در حالی که مادربزرگش قاچ هندوانه‌ای دست او و خواهرش می‌دهد. حال خوبی که معلوم است از استفاده درست از سوخت می‌آید. دو، سه خطی هم بالای کاغذ نظرش را درباره صرفه‌جویی نوشته: استفاده از وسایل گرمایشی مثل کرسی می‌تواند در صرفه‌جویی گاز کمک کند. 
 

 پویش مصرف بهینه انرژی در مدارس ابتدایی امام رضا(ع)


بدون شرح 
اما محمد مصدقی فقط با طرحی ساده اما گویا همه حرفش را بدون نوشتن بیان کرده. کره زمین را در حالت زمستانی کشیده که یک طرف آن چند بخاری، شعله‌هایشان زبانه می‌کشد و طرف دیگر زمین، چند بخاری کاملاً سرد و خاموش‌اند. زیر نقاشی هم نوشته: «دمای زندگی 15 تا 21 درجه».
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی