پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با فرا رسیدن سوم ماه رجب سالروز شهادت امام علی‌ النقی‌(ع) انجام شد؛
۱۴۰۱-۱۱-۰۵

مروری بر آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی با محوریت امام هادی(ع)

همزمان با فرا رسیدن سوم ماه رجب المرجب شهادت جانسوز پیشوای دهم شیعیان، امام علی‌ النقی‌(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آثار منتشر شده خود با محوریت زندگی و سیره این امام همام را معرفی می‌کند.

به گزارش آستان‌نیوز، یکی از رسالت‌های اصلی فعالیت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تولید آثاری با محوریت سرگذشت‌نامه‌ها و سیره معصومین(ع) است که تاکنون پژوهش‌های بی‌شماری را با این موضوع منتشر و روانه بازار نشر کرده است. از همین رو با فرا رسیدن ایام شهادت امام دهم شیعیان، آثار منتشر شده با محوریت این امام همام معرفی می‌شود.

 

برشی کوتاه از زندگانی امام هادی(ع) در «لمحات من حیاه الامام الهادی(ع)»

 «لمحات من حیاه الامام الهادی(ع)» عنوان یکی از آثار منتشر شده این مرکز است که با موضوع امام هادی(ع) نگاشته شده است، در این اثر زندگانی سراسر خیر و برکت امام هادی(ع) به شکلی کوتاه اما سودمند مورد بررسی قرار گرفته است.

محمد رضا سیبویه مؤلف این کتاب ضمن ارائه جلوه‌هایی از جنبه‌های شخصیتی امام هادی(ع)، به زندگانی سیاسی، روابط آن حضرت با مردم، فضایل اخلاقی و سیره علمی ایشان پرداخته و در پایان به فرزندان، شماری از اصحاب، نمایندگان آن حضرت و شاعرانی که مدح ایشان را گفته اند، اشاره کرده است.

اسماء، کنیه و القاب امام هادی(ع)، اجداد این امام بزرگوار، تاریخ و محل ولادت، بیان سیره، اخلاق و رفتار امام هادی(ع)، کرامات و... برخی از مطالب این کتاب هستند.

 

بررسی ابعاد سیاسی زندگانی امام هادی(ع)

«الامام الهادی دراسه و الاحوال سیاسه و العصر» عنوان یکی از آثار ارزشمندی است که به قلم توانای عادل عبدالرحمن بدری نگاشته شده و به بررسی ابعاد سیاسی زندگی امام هادی(ع) می‌پردازد.

در بخشی از این اثر آمده است: زندگانی امام هادی(ع) در دوران سخت خلیفه عباسی گذشت؛ متوکل عباسی که آن حضرت را در مقابل سیاست‌های حکومتی خود می‌دید، آن امام همام را در سامرا تحت نظر قرار داد، ولی وجود مبارک ایشان باعث خیر و برکت برای شیعیان و سایر مسلمان شد.
 

مروری بر آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی با محوریت امام هادی(ع)


تحلیلی جامع از زندگی و شرایط تاریخی و فرهنگی دوران امامت امام هادی(ع)

کتاب «امام هادی(ع) زندگی سرشار از جهاد و معجزه»، نیز از دیگر آثار این بنیاد است که در 16 فصل به تحلیلی جامع بر زندگی، سیره و شرایط تاریخی، فرهنگی و سیاسی دوره امامت آن حضرت می پردازد.

همچنین موضوعاتی از جمله، زندگی امام هادی(ع) در دوران مامون، معتصم و واثق، سیاست متوکل با امام هادی(ع)، متوکل و تخریب مرقد امام حسین(ع)، شخصیت‌های معاصر امام هادی(ع)، برخی از معجزات امام هادی(ع)، جزئیات پرونده متوکل، وهابیت، پسران و دختران متوکل، نقشه متوکل برای نابودی اهل بیت(ع) و شیعیان و... از دیگر مباحث این کتاب است.

این اثر به قلم توانای حجت‌لاسلام و‌المسلمین علی کورانی عاملی نویسنده بزرگ لبنانی، به زبان عربی به رشته تحریر درآمده و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در راستای رسالت خود که ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، آن را ترجمه و منتشر کرده است.

این نویسنده کوشیده است سیره امام هادی(ع) را که سرشار از معجزه و جهاد است، بر اساس واقعیت بنویسد؛ او معتقد است: هر چند سیره یک شخصیت را می‌توان با شیوه‌های گوناگون نوشت و به تحلیل و برداشت‌های مختلف از آن پرداخت اما در این اثر سعی شده تا حوادث زندگی آن امام و سخنان ایشان بر اساس واقعیت نقل شود و برداشت و تحلیل برعهده شخص خواننده گذاشته شده است، زیرا مردم تشنه آموزه‌ها و سخنان امامان هستند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی