پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۰۵

آماده کردن جامعه شیعی برای دوران غیبت از مهمترین اقدامات امام هادی(ع) بود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: کادر سازی و آماده کردن شیعه برای دوران غیبت امام عصر(عج) از مهمترین اقدامات امام هادی (ع) بود.

به گزارش آستان نیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس ظهر امروز در ویژه برنامه سالروز شهادت حضرت امام هادی (ع) که در رواق امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: فلسفه اقامه عزا در ایام شهادت اهل بیت(ع) بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و قریب به دوازده قرن پس از آن واقعه، بیان مظلومیت آن بزرگواران و ظلم‌هایی که به آنها روا شد است.
وی تصریح کرد: پس از رحلت رسول خدا(ص) و تا زمان غیبت امام عصر(عج) مساله ظلم به اهل بیت(ع) ادامه داشت و تمام جریان‌های سیاسی که در این بازه زمانی روی کار آمدند، در مساله مبارزه با خاندان رسول الله(ص) متفق عمل کردند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: علت شیعه ستیزی حکومت‌های ظلم و جور از زمان رحلت رسول اکرم(ص) تاکنون، اعتقاد و پایبندی شیعه به این مساله است که رهبری جامعه باید در تداوم وحی باشد.
وی بیان کرد: شیعه اعتقاد دارد که رهبری جامعه اسلامی باید آمیزش رهبری سیاسی با رهبری مرامی باشد و ما رهبری منفک مرامی جدای از سیاست نداریم. از آنجا که خلفای بنی عباس و بنی امیه و خلفای دیگری که بعد از آنها روی کار آمدند به دنبال ایجاد حکومت مستقل بودند به مخالفت با تفکر شیعی بر می‌خواستند.
وی ابراز کرد: این خلفا در سایه چنین حکومت‌هایی می‌خواستند تمام امکانات دولتی را در خدمت خوشگذرانی و خودکامگی خود به کار بگیرند. 
نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: از آنجا که اندیشه شیعه با این نوع حکومت مخالف بود و معتقد است که رهبر دینی باید از طرف خدا باشد، لذا هر حکومتی که روی کار آمد شیعه ستیزی و مبارزه با افکار شیعی را در راس امور خود قرار داد.
وی عنوان کرد: در زمان امامت امام هادی(ع) حکومت عباسی به اوج کفر و رذالت خود رسیده بود. برخی جنایاتی که متوکل عباسی در زمینه شیعه‌ستیزی انجام داد را به اقدامات و جنایات حجاج بن یوسف ثقفی تشبیه کرده‌اند.
 

تاریک‌ترین دوران خلافت عباسیان
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: دوران خلافت متوکل عباسی که در زمان امام هادی(ع) حکومت می‌کرد، تاریک‌ترین و وحشتناک‌ترین دوره در بین خلفای عباسی بود. او دو اقدام مهم در زمینه شیعه ستیزی انجام داد یکی تخریب قبر مطهر سیدالشهدا(ع) و دیگری انتقال امام هادی(ع) از مدینه به سامراء.
وی ادامه داد: متوکل عباسی، امام هادی(ع) را از مدینه به سامراء که یک منطقه کاملا نظامی و حفاظت شده بود انتقال داد تا ارتباط ایشان با شیعیان را تحت کنترل خود در آورد و این ارتباطات را حتی المقدور محدود کند.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: هرچند قصد متوکل عباسی از انتقال امام هادی(ع) به مدینه محدود کردن ارتباط ایشان با شیعیان بود ولی بسیاری از ماموران حکومت وسیله پیام‌رسانی امام هادی(ع) به شیعیان شده بودند.
وی مهمترین اقدامات امام هادی (ع) را کادرسازی شیعه به وسیله انتخاب نائب و آماده‌سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت امام عصر(عج) عنوان کرد و گفت: اقدامات امام هادی(ع) موجب شد تا شیعه در عصر غیبت امام زمان(عج) ماهیت ولایی خود را حفظ کند.
شعرخوانی شاعر آیینی حسن رستگار، مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت توسط کاظم ذوقیان و امیر عارف و همچنین قرائت زیارت امام هادی (ع) و ذکر مصیبت این امام همام توسط میثم مطیعی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. در پایان سوگواران شهادت امام هادی(ع) نماز ظهر و عصر را به امامت آیت الله علم الهدی اقامه کردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی