پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۰۷

گرامیداشت عالمان دینی منطقه فرهنگی کاشان توسط کانون خدمت رضوی عالم آل محمد

خادمیاران کانون خدمت رضوی شهرستان آران و بیدگل ضمن پرچم‌گردانی در آیین گرامیداشت مقام شامخ عالمان دینی بر ضرورت احیای نام و آثار آن ها تاکید کردند.

به گزارش آستان نیوز از اصفهان، مسئول کانون خدمت رضوی عالم آل محمد(ص) در آران و بیدگل گفت: بنا به پیشنهاد این کانون و با مساعدت خیران و مسئولان، نشست هم‌اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ حضرت آیت‌العظمی رضوی کاشانی(ره) و آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی (افتخار‌الاسلام‌) در محل کتابخانه و دارالتبلیغ آیت‌الله‌العظمی رضوی کاشانی(چهل تن) با تبرک به پرچم گردانی و قرائت صلوات خاصه حضرت رضا(ع) برگزار و منور شد.

اسماء آقابیگی با تاکید بر اینکه عالم بزرگوار آیت‌الله‌العظمی سید محمدحسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) از بزرگترين مفاخر علمی و فقهی قرن سيزدهم و چهاردهم هجری است گفت: این عالم عظیم الشان که چهاردهم محرم سال 1291 ه.ق در كاشان متولد شد مطابق شجره صحيحه موجود پس از 27 نسل به حضرت امام رضا(ع) می‌رسد.

وی با اشاره به تحصيل ۱۶ سال دروس مختلف علمی و فقهی علامه رضوی(ره) در حوزه های علميه كاشان، اصفهان، شيراز و نجف در محضر مرحوم آيت الله آخوند محمد كاظم خراسانی و مرحوم آيت الله آقا سيد محمد كاظم يزدی و كسب درجه اجتهاد تصریح کرد: علاوه بر منظومه‌ شعری این عالم دینی در فقه موسوم به "معنی الفقیه" بيش از 30 جلد کتاب و رساله از جمله «العندبيل و رجال» تالیف شد که این دو کتاب به همت دوستان و فرزند ارشدش آيت الله زاده آقا سيد فخر الدين رضوی به چاپ رسيد.

به گفته وی، روح اين عالم جليل القدر آیت‌الله العظمی رضوی کاشانی(ره) در شب پنجشنبه هشتم ماه ذي حجه الحرام 1385 قمري مطابق با 11 فروردين 1345 شمسي به ملكوت اعلي پيوست که پیکر مطهرش با تجليل فراوان در جوار بقعه چهل تن (نزديك دروازه فين كاشان) به خاك سپرده شد.

مسئول کانون‌ خدمت رضوی عالم آل محمد(ص) همچنین در مورد آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی(افتخار‌الاسلام‌) گفت: وی از عالمان خدوم، ادیب و دارایِ اجازه‌یِ رواییِ مکتوب و منظوم از آیت‌الله‌العظمی سید محمدحسین‌ رضوی‌ کاشانی(ره) بود.

وی افزود: آیت الله افتخارالاسلام شیخ آقا حسین دربندی آرانی متولد مهرماه 1267 هجری شمسی، نیز از علمای مجتهد و عالم شیعی سده اخیر و از روحانیون ادیب و دارای فعالیت های فرهنگی اجتماعی بود که با تحصیل علوم دینی در محضر علمای بنام زمان خود همچون آیات عظام میرزا محمد حسین نراقی، میرزا احمد عاملی، سید ‌محمد حسین رضوی، میر سید علی یثربی، شهاب‌الدین نراقی و شیخ عبدالکریم حائری(موسس حوزه علمیه قم) اجازه اجتهاد و نقل روایت داشت.

آقابیگی یادآور شد: اعطای لقب افتخارالاسلام به مرحوم آقا حسین دربندی توسط یکی از اساتید ایشان در حوزه علمیه نجف و ارادت ویژه عالم گرانقدر حضرت آیت الله آقا میر سید علی یثربی به این روحانی خدوم، نشان دهنده جایگاه علمی و شخصیت گرانقدر آیت‌الله آقا حسین دربندی آرانی(ره) در جهان اسلام است.

به گفته وی، خیرخواهی و اهتمام ویژه در کمک رسانی و خدمت به مردم زادگاهش، تسلط بر بیش از هزار حدیث و روایت از ائمه اطهار(علیه السلام) و کسب اجازه نامه اجتهاد و نقل روایت معصومین(سلام الله علیها) از جمله مهم ترین ویژگی های آیت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی است که در ششم بهمن‌ماه ۱۳۴۶ به دیار باقی شتافت و در حرم مطهر حضرت محمد هلال‌بن‌علی بن ابیطالب(علیهم‌السلام) به خاک سپرده شد.

نشست هم‌اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ حضرت آیت‌العظمی رضوی کاشانی(ره) و آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آقاحسین دربندی‌آرانی (افتخار‌الاسلام‌) با پیشنهاد و پیگیری خادمیاران کانون خدمت رضوی عالم آل محمد(ص) از سوی تولیت محترم کتابخانه و دارالتبلیغ آیت‌الله‌العظمی رضوی کاشانی(ره) و با مساعدت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در حسینیه چهل تن کاشان برگزار شد.

گفتنی است در این مراسم حسین خوشدل، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله سلمانی از محققان حوزه علمیه قم، سیف الله امینیان، از پژوهشگران تاریخ و میراث فرهنگی و مجید زجاجی از استادان حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی