پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۰۹

افزایش بهره‌وری تولید در بزرگ‌ترین مجموعه دامپروری شرق کشور

چند سالی است اصلاح نژاد دام سنگین با هدف افزایش بهره‌وری در تولید گوشت و شیر، به طور جدی در دستور کار بزرگ‌ترین مجموعه دامپروری شرق کشور قرار گرفته است تا در کنار تولید و عرضه محصولاتی کیفی و با مناسب‌ترین قیمت برای زائران و مجاوران، گامی برای خودکفایی در تامین گوشت مورد نیاز کشور برداشته شود.

به گزارش آستان نیوز، شرکت صنایع دامپروی و لبنی رضوی با در اختیار داشتن 12500 راس دام سنگین و حدود 5000 راس دام سبک، توانسته عنوان بزرگ‌ترین مجموعه دامپروری شرق کشور را به خود اختصاص دهد.


اصلاح نژاد با جایگزینی نژادهای دامی پربازده
در این شرکت 6 واحد دامپروری در شهرستان‌های مشهد، تربت حیدریه، اسفراین و کنه بیست، به پرورش دام سنگین اختصاص داده شده است که بیشتر از نژاد هلشتاین هستند.
آرش فرزادنیا مدیرعامل شرکت دامپروی و صنایع لبنی رضوی با اشاره به اصلاح نژاد تعدادی از دام‌های هلشتاین به وسیله نژاد لیموزین گفت: برای تلقیح تعدادی از دام‌های هلشتاین، از نژاد گوشتی لیموزین استفاده شده است که گوساله‌های حاصل از لقاح این دو نژاد، از نظر ظاهری خصوصیات پرواری و گوشتی دارد.
او ادامه داد: این گوساله‌های نر از نظر میزان بازده لاشه و سرعت رشد، نسبت به گوساله‌های خالص نژاد هلشتاین بهره‌وری بیشتری دارند.
مدیرعامل شرکت دامپروی و صنایع لبنی رضوی با بیان این‌که در سال‌های اخیر نیز تعدادی دام از نژاد شیری جرزی در واحد کنه بیست به صورت انتقال جنین وارد شده است، گفت: انتظار می‌رود در آینده با افزایش تعداد این دام‌ها بتوان از نژاد جرزی برای تهیه شیر استفاده کرد. 
او ادامه داد: این نژاد دارای شیری با چربی و پروتئین بالاتر از شیر گاو هلشتاین است.


افزایش 110 تنی عرضه گوشت در 10 ماه نخست 1401
فرزادنیا با اشاره به افزایش 110 تنی عرضه گوشت در 10 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تصریح کرد: از ابتدای امسال حدود 2700 راس دام مولد و پرواری به کشتارگاه ارسال شده است که این تعداد در سال گذشته حدود 2500 راس دام بوده است.
او درباره عرضه این محصول گفت: شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی در حال حاضر سه فروشگاه عرضه مستقیم گوشت دارد که گوشت استحصالی از پرواربندی دام‌ها برای فروش به این فروشگاه ارسال می‌شود تا با مناسب‌ترین قیمت در اختیار زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) قرار گیرد.


اجرای دقیق موارد بهداشتی در واحدهای گوشتی
فرزادنیا، واکسیناسیون به موقع دام‌ها، استفاده حداقلی از دارو و کنترل سریع بیماری‌ها را از جمله اقدامات موثر صورت گرفته برای تولید گوشتی سالم و با کیفیت در بزرگ‌ترین مجموعه دامپروری شرق کشور عنوان کرد.
او ادامه داد: رعایت بهداشت در زمان پرورش دام‌های پرواری و رعایت زمان منع مصرف دارویی در کنار اقداماتی همچون تغذیه مناسب، کنترل کیفی دقیق خوراک و تنظیم جیره دام‌ها باعث شده است تا گوشتی با کیفیت برتر تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار داده شود. 
فرزادنیا افزود: باتوجه این‌که در شرکت صنایع دامپروری و لبنی رضوی سلامت دام‌ها از زمان پرواربندی تا عرضه گوشت به مصرف‌کننده به طور مستمر پایش می‌شود، حتی در زمان عرضه محصول یک نفر دامپزشک از طرف شرکت، فرایند قطعه‌بندی و توزیع گوشت در فروشگاه‌ها را از نظر بهداشتی به طور مستمر کنترل می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی