پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

هم‌زمان با انجام توصیه حاج حسین آقا ملک برای برپایی جشن ولادت امام علی(ع) صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۱۱-۱۳

گشایش سه نمایشگاه آثار تاریخی و هنری در کتابخانه و موزه ملی ملک 

هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد درگذشت حاج حسین آقا ملک، آیین گرامی‌داشت میلاد مسعود حضرت علی(ع) با برنامه‌های متنوع فرهنگی و گشایش سه نمایشگاه جذاب آثار تاریخی و هنری در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، این آیین به سنت هر ساله با توجه به سفارش حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه این مجموعه بعدازظهر روز گذشته و در آستانه میلاد جوادالائمه(ع) و امیرالمؤمنین علی(ع) با حضور جمعی از مسئولان و فرهنگ‌دوستان کشور در این موقوفه در پایتخت اجرا شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران با محوریت آموزه‌های مکتب علوی، مرتضی کریمی‌نیا با محوریت معرفی دو قرآن به خط کوفی اهدایی ابوالعلا سودآور؛ پژوهشگر حوزه هنرهای ایرانی و اسلامی به گنجینه ملک و عمادالدین شیخ‌الحکمایی با محوریت معرفی مجموعه اسناد اهدایی ابوالعلا سودآور سخنرانی کردند.
همچنین همزمان با برگزاری این آیین، نمایشگاه‌های «تک‌اثر 20 (برگ‌هایی از قرآن به خط کوفی)»، «گزیده نشریات و کاتالوگ‌های آثار هنری (اهدایی ابوالعلا سودآور)» و «گزیده نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه و دعاهای حضرت امیرالمومنین علی(ع)» در این موقوفه فرهنگی ایران افتتاح شد. 
تجلیل از شخصیت فرهنگی و علمی ابوالعلا سودآور، پخش مستند کوتاه «نسخه نفیس نهج‌البلاغه در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک»، مدیحه‌سرایی در منقبت مولای متقیان حضرت علی(ع) و اعطای سه هدیه فرهنگی و دو هدیه ویژه سفر زیارتی به بارگاه حضرت علی(ع) در نجف اشرف به قید قرعه به پنج نفر از مهمانان حاضر در مراسم، از دیگر برنامه‌های این آیین وقف‌نامه‌ای بود.
 

معرفی نمایشگاه تک اثر
بیستمین نمایشگاه تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک با نمایش نسخه قرآنی به خط کوفی که توسط ابوالعلا سودآور به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا شده، در سالن تک اثر این مجموعه برپا شده است. این اثر شامل هشت برگ شش سطری از اوراق قرآن کریم (دربردارنده آیاتی از سوره‌های بقره و انعام) در ابعاد 18.8×29.4 سانتی‌متر به خط کوفی بر روی پوست است. 
نوع کوفی‌نویسی در این اثر قرآنی از اواخر سده دوم تا اوایل سده چهارم هجری رواج داشته است و تعدادی از این آثار کوفی در ایران و عراق تولید شده‌اند. در این میان، براساس نوع خط کوفی به کار رفته در نسخه، شیوه نقطه‌گذاری متأخر آن و همچنین استفاده از دوایر قرمز و سبز رنگ در اشاره به دو گونه اعراب‌گذاری بر اساس قرائت‌های مختلف، به نظر می‌رسد این قرآن در قرن سوم هجری در ایران کتابت شده است. 
 

گشایش سه نمایشگاه آثار تاریخی و هنری در کتابخانه و موزه ملی ملک


همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد چند نسخه قرآن کوفی شش سطری مشابه سبک کتابت این اثر در دنیا وجود دارد که  می‌توانند اجزای دیگری از همین نسخه در روزگار قدیم بوده باشند که احتمالاً در گذشته از ایران به دیگر موزه و کتابخانه‌های جهان راه یافته‌اند. 
علاقه‌مندان به آثار خطی و قرآنی از دریچه این نمایشگاه می‌توانند با ویژگی‌های این اثر قرآنی که یکی از مهم‌ترین نسخه‌های کوفی قرآن از قرون نخست به شمار می‌آید، از نزدیک آشنا شوند. 
بی‌شک بررسی محتوای آن و تمامی دیگر پاره‌های به جا مانده از آن در دیگر موزه‌ها و کتابخانه‌های ایران و جهان می‌تواند بخش مهمی از تاریخ هنر اسلامی و نیز تاریخ کتابت قرآن کریم در قرون نخست را روشن کند.
 

معرفی دو نمایشگاه جذاب
همچنین در حاشیه برگزاری این آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی(ع)، گزیده نشریات و کاتالوگ‌های لاتین آثار تاریخی- هنری دوران اسلامی اهدایی ابوالعلا سودآور به کتابخانه و موزه ملی ملک در طبقه همکف این مجموعه به نمایش عموم گذاشته شد. 
این مجموعه شامل منتخبی از نشریات و کاتالوگ‌های معرفی و ارزش‌گذاری آثار تاریخی- هنری است که از دهه 60 از طرف فعالان حوزه اقتصاد هنر برای ابوالعلا سودآور ارسال می‌شده است. این آثار می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در زمینه‌های انواع آثار هنری، شناخت آثار اصل هنری و مطالعه اقتصاد هنر در اختیار پژوهشگران حوزه هنر قرار دهد. 
از دیگر برنامه‌های این آیین، گشایش نمایشگاه گزیده نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه و دعاهای حضرت امیرالمومنین علی(ع) با نمایش 12 نسخه نفیس موجود در گنجینه ملک در محل سرسرای همکف کتابخانه و موزه ملی ملک بود. 
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک که در سال 1316 بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) وقف شده است، هر ساله هشت آیین وقف‌نامه‌ای شامل جشن گرامی‌داشت میلاد باسعادت پنج تن آل عبا(ع)، ولادت پربرکت امام رضا(ع) و مبعث رسول اکرم(ص) و همچنین مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یارانش در دهه اول محرم، را براساس وقف‌نامه این مجموعه برگزار می‌کند.
شایان ذکر است، این مجموعه در حال حاضر همه‌روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:20 (پنج‌شنبه‌ها از ساعت 9 تا 16:20) واقع در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) پذیرای گردشگران و پژوهشگران است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی