پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس دانشگاه امام صادق(ع)،
۱۴۰۱-۱۱-۱۳

رسالت دانشگاه‌ها تاکید بر هندسه تحولات مبتني بر علوم اجتماعي متجلی در سیره امام جواد(ع) است

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امام جواد(ع) در راس هندسه تحولات مبتني بر علوم اجتماعي هستند و اين مسئله بايد مورد تمركز دانشگاه‌ها باشد.

به گزارش آستان‌نیوز، رئيس دانشگاه امام صادق(ع) و عضو مجلس خبرگان رهبري، عصر چهارشنبه دوازدهم آبان ماه، در نشست علمي «مولود با بركت» که در سالن شهيد چمران دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) برگزار شد، به تبيين «ابعاد زندگاني و سيره علمي حضرت جواد(ع)»، در سالروز ولادت اين امام همام پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسینعلی سعدي، ضمن تبيين سيره علمي و عملي حضرت جواد الائمه(ع) تصريح كرد: امام جواد(ع) مبدا حركت تمدني در عصر جديد شدند و وجود ايشان، نقش بزرگي را بر مكتب و ملت داشت؛ امامت حضرت جواد(ع) از سنين طفوليت آغاز شد و از زماني كه عهده‌دار امامت شدند، انتقال پايتخت سياسي و مركزيت از مرو به بغداد صورت مي گيرد و بغداد مركز تمركز و تفكر اعتزالي مي شود.
وی با اشاره به گوشه‌هايي از مناظرات امام جواد(ع) با يحيي بن اكثم، خاطر نشان كرد: بررسی مناظرات جواد الائمه(ع) با يحيي بن اكثم نشان مي‌دهد حضرت جواد(ع) مبتكر گفت وگوي آزاد اجتماعي بودند و باب گفت وگو، آزادانديشي و مناظره را در مباحث اجتماعي فعال و چالش‌ها را مرتفع نمودند چنانكه با بازنگري در همه حوزه‌هاي مناظرات و كلامي، در مي‌يابيد حضرت جواد(ع) در مباحثات چه ميزان هوشمندانه جريان تبيين را در فضاي جامعه پيش مي برند.
 

نقد متدلوژيك و منهجي از جريان حديث زمان امام جواد(ع)

حجت الاسلام والمسلمين سعدي به نقد متدلوژيك و منهجي از جريان حديث آن دوره پرداخت و با بيان اين كه حضرت جواد(ع) در مواجهه با جريان حديث عامه، منطق تحليل و يا به تعبير امروز، سواد رسانه‌اي را در قالب تبيين هاي دقيق علمي به راه مي‌اندازند، ابراز كرد: جامعه امروز از اين نقاط ارزشمند و نوراني در جريان تبيين علمي حضرت جواد(ع) نبايد غفلت کند. 
رئيس دانشگاه امام صادق(ع) با بيان اين كه فرهنگ تبين و سواد رسانه‌اي زمانی ايجاد مي‌شود كه جريان تبيين به راه بیفتد، عنوان كرد: جرياني كه مقام معظم رهبري از آن به جهاد تبيين ياد كردند، بايد فرهنگش در جامعه ایجاد شود.
 

ضرورت جهاد تبيين براي روشنگري برابر 300 رسانه آشوبگر در اغتشاشات

وي ضمن تاكيد به ضرورت سواد رسانه‌اي و نياز جامعه امروز به فرهنگ تبيين، تصريح كرد: 300 رسانه در آشوب‌هاي اخير فعال بوده و در واضحات مذهب تشكيك ايجاد كردند كه همه مردم نيز شاهد آن بودند اما از بين بردن آشوب‌ها نياز به تبيين دارد، در واقع حضرت جواد(ع) كرسي گفت وگوهاي علمي در حوزه اجتماعي را در قله آن ارائه دادند و مناظراتشان مشابهت با مناظرات حضرت رضا(ع) دارد.
 

رسالت دانشگاه ها تمركز بر تحول در عرصه علوم اجتماعي است

به گفته رئيس دانشگاه امام صادق(ع) دانشگاه‌ها بايد رسالت ذاتي خود را تمركز بر تحول علوم اجتماعي و توليد علوم اسلامي و انساني ناب بدانند و در اين راستا، با ديگر سازمان‌ها نيز هم افزايي كنند و دانش اجتماعي خود را ارتقا دهند، خوشبختانه دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) بر هندسه علوم اجتماعي ائمه معصومين ورود خوبي داشته است.
وي با بيان اين كه علوم اجتماعي دانشی است كه بايد توام با ارزش به جامعه اسلامي ارائه شود، عنوان كرد: بايد به طور دقيق بر منهج و متد ارتباط مبنا و روش توليد علوم اجتماعي كار كنيد و اين ضرورت امروز دانشگاه‌هاي كشور است.
حجت الاسلام والمسلمين سعدي با بيان اين كه منهج و متدلوژي توليد علوم اجتماعي در قالب جهان بيني بايد ديده شود.، اظهار كرد: مرحوم علامه طباطبايي ايده اي را كه محقق اصفهاني مطرح كرده تبديل به نظريه نموده و خلاصه اي از آن را نيز ارائه داده ند و به واقع اين نظريه اعتباريات مي تواند مبنا و سرمايه براي تحول در عرصه علوم اجتماعي بشود.
 

ورود هوشمندانه حضرت جواد(ع) در عرصه علوم اجتماعي 
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه رهبر معظم انقلاب فرمودند كساني كه صاحب تريبون هستند واقعيات اجتماعي را بايد به خصوص در شرایط امروز كه در جنگ روايت‌ها و تصويرها قرار داريم به طور دقيق تبيين كنند، گفت: با بازنگري در مناظرات حضرت جواد(ع) مي‌بينيم كه ايشان چگونه در عرصه علوم اجتماعي هوشمندانه و به دور از انفعال ورود مي كنند و امروز دانشگاه هاي سطح كشور به خصوص دانشگاه امام رضا(ع) مي‌توانند نگاه جدي در راستاي اثرگذاري در عرصه علوم اجتماعي داشته و هم افزا با سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌ها حركت كنند تا نتيجه و ثمره مطلوبي تحقق پيدا كند.
شايان ذكر است، نشست مولود بابركت با همكاري هيئت و كانون فرهنگي جوادالائمه(ع) و مركز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوي و به ميزباني دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) برگزار شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی