پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

عضو هيئت علمي گروه علوم اجتماعي دانشگاه علوم اسلامي رضوي مطرح کرد:
۱۴۰۱-۱۱-۱۳

جهاد تبیین؛ ویژگی الگوساز در سیره امام جواد(ع)

عضو هيات علمي گروه علوم اجتماعي دانشگاه علوم اسلامي رضوي گفت: یکی از مهمترین نكات الگويي سيره امام جواد(ع) تاكيد بر تبيين، به عنوان يك عامل مهم در مواجهه با موضوعات تازه وارد شده به بدنه اجتماع است.

به گزارش آستان‌نیوز، دکتر محمدرضا قائمي‌نيك، در  نشست علمي مولود با بركت که عصر دیروز در سالن شهيد چمران دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) با محوريت تبيين ابعاد زندگاني و سيره علمي حضرت جواد(ع) برگزار شد، ضمن استناد به چارچوب‌هاي تحليلي موجود در كتاب انسان 250 ساله رهبر معظم انقلاب گفت: در اين كتاب، مقام معظم رهبري، سير تحولات سيره اهل بيت(ع) را مي‌آورند كه هر امام برنامه ويژه‌اي را در دستور كار داشته و يكي از مهمترين آنها تاكيد بر اسلام سياسي است.
وي با اشاره به دوره امامت امام جواد(ع) كه همچون امام رضا(ع) همزمان با خلافت مامون عباسي است، تصريح كرد: به سبب حضور مامون، مركزي به نام بيت‌الحكمه شكل مي‌گيرد كه اين مركز به عنوان مهد ترجمه تمدن‌هاي ديگر شناخته شده و در همين دوره است كه فعاليت مامون به اوج خود مي‌رسد، ترجمه‌هايي كه در آن زمان توليد شده و يا ديگر كارهايي كه صورت گرفته نياز به يك روشنگري دارد كه اين مساله همان جهاد تبيين مورد تاكيد حال حاضر رهبر معظم انقلاب است.
 عضو هيات علمي گروه علوم اجتماعي دانشگاه علوم اسلامي رضوي گفت: در تاريخ تمدن و فرهنگ اسلامي به لحاظ معرفتي و تحولات علوم دو برهه بسيار جدي ايجاد شده است كه در اين دو برهه، علوم و تمدن‌هاي ديگر تاثير جدي بر تمدن اسلامي گذاشته‌اند.
وی عنوان كرد: يكي از اين برهه‌ها ايجاد بيت‌الحكمه است كه در آن پزشكي، مهندسي، رياضيات، فلسفه و علوم عقلي از اين تحول تمدني متاثر است و برهه دوم نيز دوره معاصر از زمان تاسيس دارالفنون با تمدن هاي ديگر مواجه مي شويم.
قائمي نيك با بيان اين كه بازنگري و جستار در منابع علمي نشان مي‌دهد مقام معظم رهبري در اين 20 سال اخير چه ميزان مكررا برتوليد علم و تحول در علوم انساني و طبيعي اشاره داشته‌اند و نخبگان علمي نيز بايد به اين عرصه و همچنين تبيين معارف اهل بيت(ع) ورود كنند، اظهار كرد: اگر بخواهيم نكات الگويي از سيره امام جواد(ع) و كلام عميقشان را دريافت كنيم، يكي از مهمترين آن تاكيد بر تبيين، به عنوان يك عامل مهم در مواجهه با موضوعات تازه وارد شده به بدنه اجتماع است.
وي خاطر نشان کرد: معارف اهل بيت(ع) تاكنون به تحولات در عرصه علوم انساني و اسلامي كمك شاياني كرده است، در واقع در دوره معاصر گفت وگوهايي ميان تمدن‌ها داريم و مواجهه‌هاي معصومين و پاسخ هوشمندانه آنان به شبهات در دوران و زمان خود، مي‌تواند براي امروز ما در جامعه اسلامي و همچنين در مواجهه با علوم جديد كارآمد باشد.
 

امام جواد(ع) امام جهاد تبیین

مسئول هيئت و كانون فرهنگي جواد الائمه(ع) مشهد نیز در ادامه این  نشست به ارائه گزارش از برنامه‌هاي ايام ولادت امام جواد(ع) پرداخت و گفت: برنامه‌هاي امسال را با شعار «امام جواد(ع)، امام جوان و امام جهاد تبيين» دنبال كرديم.
رجب‌پور، با بيان اين كه دوران امامت امام جواد(ع) سراسر نكات الگويي و مثال زدني است و ايشان بيشترين پاسخگويي را دارند، تصريح كرد: به حسب همزماني ايام ولادت نهمين خورشيد امامت و ولايت، با ايام دهه مبارك فجر، ريل‌گذاري برنامه‌ها بر اين اساس صورت پذيرفت و گلباران حرم مطهر رضوي از جمله برنامه‌هاي صورت گرفته در اين ايام بود.
وی همچنین به برگزاري جشن‌هاي خياباني در بيش از 70 نقطه از شهر مشهد و همچنين اجراي بزرگ پويش كتابخواني به مناسبت ايام ولادت حضرت جواد(ع) اشاره و خاطر نشان كرد: پيشنهاد داده شد اين روز، به عنوان روز پسر  و همچنين خياباني در مشهد به نام امام جواد(ع) نامگذاری شود كه مورد طرح در نشست‌هاي تخصصي است.
رجب پور همچنين به تحت پوشش قراردادن 9 كودك بازمانده از تحصيل در اين ايام اشاره كرد و آن را از جمله بركات نوع فعاليت‌هاي صورت گرفته در ايام ميلاد نهمين خورشيد آسمان امامت و ولايت، حضرت جواد الائمه(ع) عنوان كرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی