پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۱۴

راهیابی دو اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی به مرحله دوم جایزه کتاب سال 

دو اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به مرحله دوم چهلمین دوره جایزه کتاب سال راه یافتند.

به گزارش آستان نیوز، چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزدهای گروه دین در موضوع‌های کلیات اسلام، علوم قرآنی، حدیث، فقه و اصول، سیره، کلام، اخلاق، عرفان و ادیان دیگر را معرفی کرد که در این میان کتاب «موافقت معنایی» با موضوع حدیث و «مرزبان عقیده و ایمان» در موضوع کلیات اسلام از انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چشم می‌خورد.
کتاب «موافقت معنایی» نوشته علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. در این کتاب، برخی از اصول که با استفاده از زبان‌شناسی جدید در فهم و معناشناسی احادیث به دست آمده بیان شده است.
این کتاب نکات تطبیقی فراوانی را در خصوص مباحث زبان‌شناسی، علم اصول و دیگر زمینه‌های علوم اسلامی دربردارد و برنامه‌ای پژوهشی در باب نسبت‌سنجی زبان‌شناختی روایات با آیات به دست می‌دهد که می‌توان به کمک آن تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داد. نویسنده در این اثر تلاش کرده با استفاده از جریان‌های مختلف نشانه‌شناختی و زبان‌شناسی راهی را بر تحلیل متون روایی با استفاده از روش‌ها و متدهای جدید  باز کند که می‌تواند تحولی در مطالعات حدیثی به راه اندازد.
مهم‌ترین دستاورد اثرحاضر را باید «نظریه معناشناختی موافقت» و صورت‌بندی زبان‌شناختی و معناشناختی آن دانست. بنابراین نظریه، موافقت روایات با آیات را باید به معنای معاشناختی دانست که براساس ضوابط و قواعد معناشناسی و زبان‌شناسی جدید قابل کشف است. این نظریه راه را به روی تحلیل معناشناختی روایات و ارجاع آنها به آیات می‌گشاید. همه جریان‌ها و گرایش‌ها، باوجود تنوع و تعددی که دارند، در این هدف به‌کار می‌آیند و نظریه جامع در باب موافقت را یاری می‌رسانند.
کتاب «مرزبان عقیده و ایمان، یادواره عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج غلامحسین تبریزی(عبدخدایی)» نیز که نوشته مهدی معصومی است سيمای آیت‌الله عبدخدایی را از نگاه ده‌ها تن از هم‌عصران وی بازتاب می‌دهد.
همچنین در این اثر بسياری از بستگانی که سال‌ها با وی زيسته‌اند، دوستانی که با او آمد و شد داشته اند، دانش‌اندوزانی که از دانش او بهره‌ها آموخته‌اند، نمازگزارانی که در صف جماعت وی نشسته‌اند، شهروندانی که پندهای او را شنيده‌اند و دغدغه‌مندانی که کتاب‌های او را خوانده‌اند، درباره آیت الله حاج غلامحسین تبریزی(عبدخدایی) نوشته‌اند و گفته‌اند تا هر يک به سهم خويش، بر گوشه‌ای از حيات آن عالم ربانی پرتوی افکنند و آن را برای داوری آيندگان در اختيار همگان قرار دهند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی