پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی؛
۱۴۰۱-۱۱-۱۴

نفایس موزه ملی ملک، زینت‌بخش مراکز فرهنگی تهران شد

همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، تصویرهای نفایس کتابخانه و موزه ملی ملک در قالب 3 نمایشگاه برای بهره‌مندی شهروندان تهرانی در سه مرکز فرهنگی به نمایش درآمد. 

به گزارش آستان نیوز، این نمایشگاه‌های تاریخی- هنری با محوریت تصویرهای چاپی از آثار منتخب کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در راستای گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد رجبیه، اشاعه فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی، ارتقای سطح ذوق و سلیقه شهروندان پایتخت و معرفی هر چه بیشتر نفایس این موقوفه برگزار شده است.  
 

نفایس موزه ملی ملک، زینت‌بخش مراکز فرهنگی تهران شد

 

نمایش تمبرهای یادبود در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه «راویان کوچکِ انقلاب بزرگ» با معرفی گزیده‌ای از تمبرهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موجود در گنجینه ملک که در سال‌های مختلف به چاپ رسیده است، در فرهنگسرای ارسباران(هنر) به نشانی «تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا» میزبان علاقه‌مندان است.
تصویرهایی از حضور رزمندگان در دوران دفاع مقدس در جبهه، بازگشت امام خمینی به وطن در سال 1357 و اهتزاز پرچم ایران اسلامی، در کنار آیات قرآنی، شعارها و عباراتی همچون «انا فتحنا لک فتحا مبینا»، «والفجر و لیال عشر»، «اذا جاء نصرالله و الفتح»، «نصر من الله و فتح قریب»، «ان تنصر الله ینصرکم»، «خون بر شمشیر پیروز است» و «بوی گل سوسن و یاسمن آید»، بر روی این تمبرها به چشم می‌خورد. 
 

نفایس موزه ملی ملک، زینت‌بخش مراکز فرهنگی تهران شد

 

معرفی نشریات تاریخی در باغ‌موزه قصر

نمایشگاه «انقلاب اسلامی به روایت نشریات تاریخی» نیز با محوریت معرفی منتخبی از آثار گنجینه مطبوعات تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع انقلاب اسلامی ایران و رخدادهای آن، در باغ‌موزه قصر واقع در «تهران، انتهای خیابان شهید مطهری، پس از تقاطع شریعتی، میدان پلیس» دایر شده است. 
تصویرها، نوشته‌ها و عکس‌های تاریخی از وقایع دوران انقلاب اسلامی برگرفته از ماهنامه‌ها و هفته‌نامه‌های این دوران، در محدوده سال‌های 1357 تا 1359 در این نمایشگاه قابل بررسی است.
 

برپایی نمایشگاه آثار کمال‌الملک در باغ‌موزه هنر ایرانی

«گزیده آثار کمال‌الملک» نیز به عنوان سومین نمایشگاه کتابخانه و موزه ملی ملک در مراکز فرهنگی پایتخت، در باغ‌موزه هنر ایرانی به نشانی «تهران، محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک 25» پذیرای هنردوستان است. 
این آثار برگرفته از تابلوهای نقاشی محمد غفاری معروف به کمال‌الملک؛ هنرمند برجسته دوره معاصر است. موزه ملی ملک دارای 15 تابلو از آثار کمال‌الملک است که 12 اثر آن به امضای این هنرمند مزین است.
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به وقف‌نامه حاج حسین ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه فرهنگی، امکان خروج هیچ کدام از آثار موزه‌ای و کتابخانه‌ای را از این گنجینه ندارد، بنابراین تعدادی بسته‌ نمایشگاهی برگزیده از تصویرهای نفایس این موقوفه با بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و ذوق و هنر کارشناسان مؤسسه تهیه شده که به صورت رایگان در اختیار مراکز مختلف کشور قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است، این مجموعه در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر  به نشانی تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) پذیرای دوستداران فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی