پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در سالروز ولادت باسعادت امام علی(ع) و همزمان با دهه مبارک فجر، با حضور تولیت آستان قدس رضوی انجام شد
۱۴۰۱-۱۱-۱۵

افتتاح هفدهمين مجموعه موزه رضوی با عنوان گنجینه نهج البلاغه و صحيفه سجاديه  

«گنجینه نهج البلاغه و صحيفه سجاديه» به عنوان هفدهمين مجموعه موزه آستان قدس رضوى در سالروز ولادت امام علی(ع) و همزمان با دهه مبارک فجر با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در محل موزه قرآن و نفایس در فضایی با زیربنای۴۰۳ متر مربع افتتاح شد.

به گزارش آستان نیوز، در این گنجینه، تعداد 33 نسخه نهج‌البلاغه و 31 نسخه صحیفه سجادیه از نفیس‌ترین آثار موجود در گنجینه رضوی گردآوری شده است که از مجموع650 نسخه نفیس نهج البلاغه و 260 نسخه ارزشمند صحیفه سجاديه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منتخب شده‌اند.
معرفی امام علی (ع)، معرفی نهج البلاغه، معرفی سیدرضی(ره)، محتوای نهج البلاغه، مصادر نهج البلاغه، 14 کلمه قصار از امام علی (ع) در نهج البلاغه، معرفی شرح ها و شارحان نهج البلاغه، معرفی ابن ابی الحدیدمعرفی ترجمه ها و مترجمان نهج البلاغه، معرفی امام زین العابدین، معرفی صحیفه کامله سجادیه، محتوای صحیفه سجادیه، تعلیقات حواشی تکلمه و مستدرکات، معرفی شرح ها و شارحان صحیفه، معرفی ترجمه ها و مترجمان نهج البلاغه، متن دستنوشته امام خمینی(ره)، صحیفه سجادیه از دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت، طی 17 تابلوی گرافیکی زینت بخش دیواره های این گنجینه شده است.
 

نفایسی از سده 6 تا 13هجری
کهن‌ترین نسخه نهج البلاغه در این گنجینه کتابت شده به سال544 هجری قمری توسط محمد بن محمد بن احمدالنقیب است که به سال 1061 توسط نواب فاضلخان وقف آستان مقدس رضوی شده است.
در این بخش همچنین نسخه‌های نفیس دیگری از سده‌های 6 تا 13 هجری به چشم می‌خورد که به صورت اهدا و یا خریداری به این مجموعه عظیم افزوده شده است.
 

شرح های نهج البلاغه 
در این گنجینه ویترین‌هایی نیز به آثار نفیسی از شروحی بر نهج البلاغه اختصاص یافته است که از آن جمله می‌توان به ترجمه منظوم صدکلمه قصار امام علی(ع) کتابت شده به سال 1101هجری، النفایس منتخب خطب نهج البلاغه اثر یکی از علمای اهل سنت به نام الفاروقی سده 8، مصباح السالکین مشهورترین شرح نهج البلاغه در سده هفتم هجری و شرح نهج البلاغه اثر ابن ابی الحدید کتابت شده در سده 8 اشاره کرد.
 

نفایسی از صحیفه کامله سجادیه
یکی از نسخ صحیفه سجادیه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که در سال 416 قمری توسط ابوعلی حسن ابراهیم بن محمد جامی هیصمی کتابت شده و توسط محمدبن علی ابوبکرکرمانی روایت شده، از قدیم‌ترین نسخه‌های این مجموعه به شمار می‌رود که در این گنجینه به نمایش درآمده است.
همچنین دیگر نفایس صحیفه سجادیه  از نسخ خطی که در این مجموعه گردآوری شده است از سده 5تا 12 هجری قمری کتابت شده اند. 
 

شکوفاترین دوران بعد از انقلاب
سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین مراکز علمی و فرهنگی ایران و جهان اسلام، به ویژه در زمینه‌ نسخه‌های خطی، چاپی، اسناد، آرشیو مطبوعات و آثار موزه‌ای و با قدمتی بیش از هزار سال است که پس از انقلاب اسلامی، شکوفاترین دوران خود را تجربه کرده است.
این مجموعه دارای پایدارترین هویت علمی و فرهنگی در آستان قدس رضوی و غنی‌ترین مجموعه قرآن‌ها و نفایس خطی در منطقه و جهان است.
موزه‌های آستان قدس رضوی نیز با بیش نه هزار اثر موزه‌ای، یکی از معدود موزه‌های دنیا است که به صورت شی محور اداره می‌شود و با پشتوانه‌ای بزرگ سعی در معرفی هر چه بهتر منابع موجود دارد.
مجموعه موزه های رضوی در حال حاضر با 17 گنجینه: قرآن و نفایس، گنجینه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، هدایای مقام معظم رهبری، تالار استاد محمود فرشچیان، تاریخ حرم رضوی، فرش، مردم شناسی، مدال، سکه، اسکناس، ظروف، آبزیان ، نجوم، ساعت، مدال، سلاح و هنرهای تجسمی از پربازدیدترین موزه‌های کشور با فاصله زیادی از سایر موزه‌های کشور محسوب می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

افطار تولیت آستان قدس رضوی در جمع نیروهای خدمات عمومی حرم امام رضا(ع)
تولیت آستان قدس رضوی در جمع نیروهای خدمات عمومی حرم مطهر امام رضا(ع) حضور یافت و ضمن تقدیر از تلاش‎های آنان در حفظ…

تلویزیون اینترنتی