پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۱-۱۱-۱۶

نشست علمی «الزامات اخلاقی نظام حل اختلاف غیر قضایی در فرهنگ اسلامی» برگزار شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی «الزامات اخلاقی نظام حل اختلاف غیر قضایی در فرهنگ اسلامی» برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلافات، در نشست علمی «الزامات اخلاقی نظام حل اختلاف غیر قضایی در فرهنگ اسلامی» که صبح امروز به همت گروه انقلاب  تمدن اسلامی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: اختلاف در همه جوامع رخ می‌دهد اما برای حل آن راه‌هایی همچون، دعوا، دادگاه و راه‌حل‌های غیر دادگاهی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در علم اخلاق هم ملکات و هم رفتارهای برخاسته از این ملکات وجود دارد، ابراز کرد: در اخلاق از رفتار انسان با خود، محیط انسانی و محیط غیر انسانی بحث می‌شود، در واقع اخلاق حرفه‌ای بخشی از اخلاق کاربردی است که به بیان مسئولیت‌های اخلاقی در سازمان می‌پردازد و مسائل اخلاقی کسب و کار را حل و فصل می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در ادامه اصلاح رفع علل و ریشه‌های دعوا، اجتماعی و مردمی شدن فرایند حل اختلاف، نهادی شدن فرایند حل اختلاف، تخصصی شدن فرایند حل اختلاف، تحول مبتنی بر پیشران تعالی فرهنگ حقوقی قضایی جامعه و برنامه محور بودن تحول را از رویکردهای تحول حل اختلاف برشمرد.
وی مذاکره، شورای حل اختلاف، داوری و میانجی‌گیری را از راه‌حل‌های غیر دادگاهی اشاره کرد و گفت: مذاکره گفت وگوی بی واسطه طرفین دعوا برای حل اختلاف خود در خارج از دادگاه است، شورای حل اختلاف نیز به منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی تحت نظارت قوه قضائیه و یا شرایط مقرر در قانون تشکیل می‌شود.
رئیس مرکز توسعه حل اختلافات تصریح کرد: داوری به معنی رفع اختلاف بین متداعیین در خارج از دادگاه به وسیله شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی مرضی الطرفین و یا انتسابی است، میانجی‌گیری نیز فرایندی است که طی آن بزه دیده و متهم با مدیریت میانجی‌گر در فضای مناسب در خصوص علل، آثار و نتایج جرم انتسابی و نیز راه‌های جبران خسارت ناشی از آن نسبت به بزه دیده و متهم گفتگو نموده و در صورت حصول سازش تعهدات و حقوق طرفین تعیین می‌شود.
وی به برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های داوری و قضاوت اشاره کرد و افزود: در هر دو شخص اقدام به صدور رای و اظهارنظر قضایی با ویژگی‌هایی همچون صدور رای جهت حل و فصل اختلاف، جزئی و خاص بودن است که رای داور در برخی از موارد می‌تواند مستند به عدل و انصاف یا به صورت کدخدا منشانه باشد.
حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی ادامه داد: عدل همراه با احسان نظام اخلاقی را می‌سازد، عدالت، بنیاد اخلاقی دادرسی در دادگاه و احسان مبنای اخلاقی حل اختلاف غیر دادگاهی است در واقع عدالت کف اخلاق و احسان سقف اخلاق است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی