پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایتی از حضور دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) در آیین اعتکاف
۱۴۰۱-۱۱-۱۷

مشق عاشقی ، تمرین بندگی 

تقریبا همه دانش آموز و دهه هشتادی هستند. در خانه خدا بیتوته کردند تا در این مهمانی سه روزه، دور از همه اشتغالات و هیاهوی تحصیل و زندگی، اول خودشان را پیدا کنند و بیش از همیشه به خدا نزدیک شوند. 

به گزارش آستان نیوز، دومین روز ایام البیض ماه رجب است و به سراغ جمعی از دختران دانش آموز مدارس امام رضا(ع) رفتیم که این روزها نه در کلاس و مدرسه؛ آنها را در آیین اعتکاف مسجد امام سجاد(ع) پیدا می‌کنیم. 
 

در اعتکاف چه خبر است؟

همگی با قصد و نیت و آشنایی قبلی حضور پیدا نکردند. بعضی‌ها چند روز مانده به ایام اعتکاف رجبیه، از خانواده و دوستان ماجرای اعتکاف را شنیدند؛ بعضی‌ها از تبلیغات مربیان پرورشی مدرسه از موضوع مطلع شدند اما در این جمع هستند نوجوانانی که هیچ ذهنیتی از اعتکاف ندارند و فقط از روی کنجکاوی آمدند سرکی بکشند، ببینند چه خبر است!
 

عاشقانه‌ای با خدا 

اسما فلکی از دانش آموزان پایه نهم دبیرستان واحد 12 و یکی از قاریان پر افتخار مدارس امام رضا(ع) که رتبه‎های زیادی در مسابقات قرآنی از جمله رتبه نخست ترتیل مسابقات ملی مشکات را کسب کرده، را در جمع معتکفان می‎بینم. از این فعال قرآنی معنی اعتکاف را پرسیدم، گفت: سال اولی هستم و در اعتکاف حرم مطهر رضوی اسم نوشتم، قسمتم نشد، ولی خوشحالم توانستم اینجا حضور داشته باشم. به نظرم، اعتکاف فرصت خلوت کردن و عاشقی با خداست. 
 

تجربه توأمان فضای دوستانه و معنویت

بغل دستی‌اش، نرگس سادات رضوی نژاد که هم‌شاگردی او در مدرسه واحد 12 امام رضا(ع) است، نظرش را درباره حضور در اعتکاف می‌گوید: من هم بار اولی است که معتکف می‌شوم و می‌خواستم فضای دوستانه آن را تجربه کنم و بیشتر از این، معنویت مهمانی در خانه خدا را بچشم. 
 

از جبهه حجاب دفاع کردم

رضوانه سادات تنها، دانش آموز متوسطه واحد 6 امام رضا(ع) از طریق کانال مدرسه با اعتکاف آشنا شده و سپس از مادرش درباره آن می‌پرسد و از تعاریف او، همنشینی چند روزه با دوستان هم‌سن و سالش به نظرش جالب می‌رسد. می‌گوید: به دلم افتاد که بیایم، حال و هوای خوبی را تجربه می‎کنم و رابطه‎ام با خدا بهتر می‌شود. 
همکلاسی‌اش فاطمه سلیمانی هم نظرش را این طور بیان کرد: با خانم دوست آبادی، رابط مسجد و مدرسه ارتباط خوبی دارم. نمی‌خواستم بیایم، ولی به خاطر حرف‌هایش که گفت «بیایید ما به حضور شما نیاز داریم»، گفتم بیینم اعتکاف چطوری است. 
از برکات اعتکاف چند قرار جدید آنها با خداست. رضوانه گفت: با خودم و خدا قرار گذاشتم کاهلی در درس خواندن را کنار بگذارم. در کارهای خانه هم بیشتر به مادرم کمک کنم. امیدوارم پرچم انقلاب را به دست امام زمان(عج) برسانیم. پرسیدم چطوری؟ در جواب گفت: به سهم خودم در ایام اغتشاشات، توی راهپیمایی‌ها شرکت کردم تا از حجاب دفاع کنم. 
فاطمه هم گفت: من هم از اینجا دارم تمرین می کنم هر حرفی را بدون فکر نزنم. اعتکاف کمک کرد فکر کنم، چه‌کاری می‌توانم بکنم که خودم و کشورم پیشرفت کند. راستی قرار است، بعد از ایام اعتکاف، هر دو تایمان عضو پاتوق مسجد شویم تا در امور فرهنگی قدمی برداریم.  
 

خادم خانه خدا

می‎گوید از معتکفان است ولی کارت خادمی به گردن آویخته. صهبا شیخ زاده شاگرد پایه هفتم متوسطه 6 امام رضا(ع) است و به دلیل حضورش در این جمع تعریف می‌کند: من مثل همه نوجوانان هم‌سن وسالم، سوالات زیادی ذهنم را درگیر کرده بود که کمتر کسی به آن گوش می‌کرد و جوابی برایشان پیدا می‌کردم. وقتی به پاتوق مسجد امام سجاد پیوستم، سوالاتم را با استاد پاتوق در میان می‎گذاشتم. چند وقت قبل از ماه رجب، به هر کدام از بروبچه‌های پاتوق مسئولیتی محول شد تا نشان دهند که نوجوانان هم می‌توانند میزبان یک مراسم و مهمانانش باشند. بیشتر از همه، اشتیاق داشتم که خادم معتکفان خانه خدا باشم. چون سعادت و مایه افتخار من است. 
 

قرار است متفاوت باشیم

چند تا از بچه‌ها به نماز ایستادند، خیلی‌ها در گوشه‌وکنار مسجد کتابی با موضوع فرهنگی دست گرفتند می‌خوانند، چند نفر صفحه‌ای از قرآن کریم را گشوده و به نوبت قرائت می‌کنند، هر چند قدم هم گروهی از بچه‌ها دور هم جمع شدند و گعده‌ای معرفتی با حضور یک مربی دارند. 
زهرا شاهوردی یکی از مربیان حلقه‌ها، پرستار است ولی تاکید دارد از جمع‌های دانشجویی پایش به فعالیت‌های فرهنگی باز شده و در کنار تحصیل و کار، دغدغه‌‌های فرهنگی‌اش را رها نکرده. برای همین در این سه روزه به بهانه اعتکاف، آنچه یاد گرفته به دخترهای جوان‌تر منتقل می‌کند.  
لابه‌لای توصیه‌هایش، چند بار این عبارت را تکرار می‌کند: «بچه‌ها، زندگی معمولی‌تون رو این سه روز کنار بگذارین. این چند روزه، قراره متفاوت باشیم. 
برگه‌ای دست هر کدام از دخترها است و از آنها می‌خواهد، خود و اهداف‌ 20 ساله آینده‌شان را در چند خط توصیف کنند. پرسیدم «ربط اعتکاف به اهداف بچه‌ها چیه؟» در جواب گفت: با توجه به بیانات رهبر انقلاب که تاکید دارند «این نسل دهه هشتادی، ملت را سر منزل می‌رسانند»، بیشتر تمرکز ما بر آموختن هدف‌گذاری است. اعتکاف فرصت مغتنمی برای سمت و سو دادن به فکر و نظرات نوجوانان است. در این حلقه‌ها سعی می‌شود تفکر را در آنها فعال کنیم و با برشمردن داشته‌های امروزشان، برای رسیدن به هدف‌های دورتر، آنها را راهنمایی کنیم. حتی آنهایی که هیچ اعتقاد و ذهنیتی نسبت به آیین‌های عبادی ندارند، در این سه روز هدف توصیه‌ها و راهنمایی‌های ما هستند تا حداقل به تفکر بیفتند.  

گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی