پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت کتابخانه و موزه ملی ملک صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۱۱-۱۸

برپایی نمایشگاه «راویان کوچک انقلاب بزرگ» در خانه موزه شهید مطهری 

نمایشگاه «راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ» با محوریت نمایش تمبرهای یادبود سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک در خانه موزه شهید مطهری تهران برپا شد. 

به گزارش آستان نیوز، این نمایشگاه در ادامه همکاری‌های مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با مراکز فرهنگی شهر تهران در دهه مبارک فجر و با هدف بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و معرفی گنجینه ملک، در قالب یک بسته نمایشگاهی سیار به خانه موزه شهید مطهری ارسال و در این خانه موزه به نمایش عموم گذاشته شد.  
نمایشگاه راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ روایتگر گوشه‌ای از خاطره‌های مردم از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 از دریچه تمبرهای یادبود موجود در گنجینه تمبر ملک با تأکید بر نقش تمبر در روایت فرهنگ، تاریخ و زبان یک ملت است.
 

نمایش تمبرهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
تصویرهایی از نخستین تمبری که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به مبلغ اسمی 5 ریال در فروردین 1358 منتشر شده است تا تمبرهای سالگردهای مختلف پیروزی انقلاب در سال‌های 1360، 1365، 1375 و...، به همراه نام طراح تمبر و تاریخ انتشار آن‌ها در تابلوهای این نمایشگاه به چشم می‌خورد.
عباراتی همچون «انا فتحنا لک فتحا مبینا»، «والفجر و لیال عشر»، «اذا جاء نصرالله و الفتح»، «نصر من الله و فتح قریب»، «ان تنصر الله ینصرکم»، «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، «ما همه سرباز توییم خمینی»، «سلام بر روح خدا» و «بوی گل سوسن و یاسمن آید»، بر روی این تمبرها نقش بسته است. 
همچنین تصویرهایی از بازگشت امام خمینی به وطن در سال 1357، حضور رزمندگان در دوران دفاع مقدس در جبهه و اهتزاز پرچم ایران اسلامی، بر روی تمبرهای این نمایشگاه قابل مشاهده است. 
 

نگهداری تمبرهای تاریخی در موزه ملک
موزه ملی ملک نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، دارای یکی از باارزشمندترین مجموعه تمبرهای تاریخی در کشور است که بخش عمده آثار آن به گنجینه وقفی حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک تعلق دارد. برگزیده‌ای از آثار این مجموعه نیز در تالار پیشرفته و مجهز تمبر این موزه در معرض دید عموم گردشگران قرار دارد.  
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی با توجه به وقف‌نامه حاج حسین ملک، امکان خروج هیچ کدام از آثار موزه‌ای و کتابخانه‌ای را از این گنجینه ندارد، بنابراین تعدادی بسته‌ نمایشگاهی برگزیده از تصویرهای نفایس این موقوفه با بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و ذوق و هنر کارشناسان مؤسسه تهیه شده که به صورت رایگان در اختیار مراکز مختلف کشور قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است، نمایشگاه تمبر راویانِ کوچکِ انقلاب بزرگ در ایام دهه فجر در خانه موزه شهید مطهری به نشانی: «تهران، خیابان دکتر شریعتی، خیابان دولت، نبش بن‌بست صدرا»، پذیرای علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی