پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رحیم‌پور ازغدی؛ 
۱۴۰۱-۱۱-۲۰

بازخوانی سبک زندگی دینی، گامی موثر در راستای تمدن سازی اسلامی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بازخوانی سبک زندگی دینی، گامی موثر در راستای تمدن سازی اسلامی است و درک صحیح زمان و شرایط منجر به نظام‌سازی دینی می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در گردهمایی بین‌المللی طلاب و دانشجویان غیر ایرانی با عنوان «نقش انقلاب اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی» که صبح امروز با حضور دانشجویان و طلاب غیر ایرانی جامعه المصطفی در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: هر چند تحقق انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و با اتحاد مردم انقلابی ایران اسلامی محقق شد اما امام خمینی(ره) این انقلاب را حاصل عنایت الهی می‌دانستند. 
وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی مصداق کامل آیه شریفه «ان تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ» است چرا که قبل از اینکه مردم انگیزه دینی داشته باشند از قیام در برابر حکومت طاغوت ترس و وحشت داشتند. 
رحیم‌پور ازغدی افزود: وقتی مردم ایران به نام دین دست در دست هم دادند و به رهبری امام راحل علیه حکومت ظلم قیام کردند، نصرت الهی نیز شامل حال آنها شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. 
 

دلایل دشمنی سرسخت معاندین با اسلام
وی ابراز کرد: اسلام تا وقتی یک دین فردی است و در خواندن نماز و انجام دیگر فرایض و مستحبات دینی خلاصه شود غالبا هیچ دشمنی ندارد اما همین اسلام اگر با جامعه و مدیریت و عقلانیت همراه شود دشمنانی سرسخت پیدا خواهد کرد. 
رحیم پور ازغدی ابراز کرد: ما یک اسلام بیشتر نداریم ولی این دین آسمانی ابعاد مختلفی دارد. اکثر انسان‌ها البته به جز معاندین با اصل دین و در واقع با دین فردی مشکلی ندارند اما همین که دین و دستورات دینی با زیاده‌ خواهی‌های آنها در تضاد باشد، در برابر دین می‌ایستند. 
وی عنوان کرد: رستگاری فرد منحصرا از طریق تشرع فردی حاصل نمی‌شود بلکه رستگاری در گرو اطاعت از تمام دستورات دینی است. دین مبین اسلام هم دستورات فردی دارد و هم دستورات اجتماعی و برای رسیدن به سعادت باید علاوه بر دستورات فردی، دستورات اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داد. 
 

توجه به آیات و روایات در تمدن‌سازی انقلابی امام خمینی(ره)
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معمولا در تفسیر آیات و روایات فقط به جنبه فردی آن توجه می‌شد اما در تمدن‌سازی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) تفسیر اجتماعی آیات و روایات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفت.  
وی بیان کرد: در دنیا تنها یک مذهب است که همه رهبران آن به شهادت رسیده‌اند و این مذهب تشیع است چرا که رهبران دینی تشیع به حکم احکام اجتماعی دین با حاکمان ظلم و جور مبارزه کردند و در برابر آن ساکت ننشستند. 
 

کار برای خدا، نصرت به همراه دارد
رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: وقتی امام خمینی(ره) به نام دین علیه حکومت طاغوت قیام کرد، تعداد کمی از مردم دور او بودند و حلقه یاران امام بسیار اندک بود ولی از آنجا که کار برای خدا بود خداوند نیز آنها را یاری کرد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
وی تصریح کرد: همنشینی با فقرا و محرومان یکی از توصیه‌های اکید دین است البته همنشینی با فقرا و پرهیز از زندگی اشرافی در اسلام تنها یک توصیه اخلاقی نیست بلکه یک تکلیف است. 
 

آمادگی جهان برای پذیرش تمدن‌سازی شیعی
عضو شورای انقلاب اسلامی اظهار کرد: شرایط دنیای امروز آماده پذیرش تمدن‌سازی شیعی است و برای ایجاد تمدن اسلامی و شیعی باید متناسب با تغییرات زمان پیش برویم. 
در این گردهمایی چند تن از طلاب جامعه المصطفی از کشورهای الحزایر، افغانستان، هند و عراق به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تحقق تمدن نوین اسلامی پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی