پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایت يک دهه تلاش براي توليد اثري انقلابي در به‌نشر
۱۴۰۱-۱۱-۲۱

روایت‌های خواندنی انقلاب براساس مستندات واقعی

مجموعه ۲۱ جلدی «یک روایت معتبر» آثاری خواندنی  در قالب کم حجم و متنی روان و ساده است که با استناد به اسناد تاریخی به روایت روزها و سوزهای مردم میهن‌مان در سال‌های پیش از انقلاب، وقوع انقلاب و بازخواني روايت اشخاص، وقايع و اماکن ويژه و مهم مرتبط با تاريخ انقلاب اسلامي می‌پردازد.

این آثار که به همت به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی ) به زیور چاپ آراسته شده حاصل سال‌ها تلاش و پیگیری محققان و نویسندگان جوان کشور است که کار انتشار آن از سال ۱۳۹۷ در به‌نشر به دبیری مهران عباسي آغاز شده است.
 اینک در چهل و چهارمین طلیعه انقلاب اسلامی ایران، ۲۱ جلد از این مجموعه منتشر شده است که خوانندگان با گذر از هر جلد آن با وقایع مختلف انقلاب شکوهمند اسلامی آشنا می‌شوند.
برای آشنایی بیشتر با این مجموعه با مهران عباسی، نویسنده، دبیر و طراح این مجموعه همراه شدیم که در ادامه می‌خوانید.
 

آقای عباسی، ایده توليد مجموعه «یک روایت معتبر» چگونه شکل‌ گرفت؟

موسسه فرهنگي روايت فتح، مبداء شروع فعاليت حرفه‌اي‌ام براي توليد محتواي مربوط به دفاع مقدس بين سال‎هاي 83 تا 1389 بود. در همان سال‎ها ايده‌اي در ذهنم مرور مي‌شد، از اين باب که چقدر خوب است پروژه‌اي را با همين کم و کيف کتب تاریخ شفاهی روایت فتح، براي وقايع انقلاب شروع کرد. براي من که از نسل انقلاب نديده‌ ايران بودم، جاي خالي کتاب‎هايي که هم خوش‌خوان باشد، هم کوتاه و هم مصور بين آثار تاليفي با موضوع انقلاب اسلامي بيشتر به چشم مي‌آمد.
تصميم گرفتم تاريخ شفاهي آن دوران را در حجم کم اما دقيق و معتبر به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي آماده کنم تا منتشر شود. روايت حوادث مهم و شخصيت‌هاي تاثيرگذار در پيروزي انقلاب اسلامي ايران جزو اصلي‌ترين مباحثي بود که در نظر گرفته بودم. 
 

شما برای تولید این مجموعه با چه موانعی مواجه شدید؟

مرداد سال 87 با راهنمايي يکي از اساتيدم که در بنياد ادبيات داستاني آن سال‎ها مسئولیت داشت، طرح اوليه و کاملي را براي توليد مجموعه 30 جلدي از موضوعات کمتر پرداخته شده حوزه‌ي تاريخ شفاهي ايام انقلاب نوشتم و سپس آن را براي کميته کتب فاخر دفتر مطالعات برنامه‌ريزي وزارت ارشاد اسلامي استان تهران ارسال کردم. براي کسب نتيجه و پاسخ درخواستم چندين ماه انتظار لازم بود. بالاخره اعلام شد که اين طرح در کميته جشن‌هاي سي‌سالگي انقلاب تصويب گرديد و بايستي طبق درخواست ستاد سيمرغ، جهت تصويب عنوان کتاب‌ها، تامين اعتبار و قرارداد نهايي ابتدا عناوين نهايي 30 جلد اين مجموعه را تحويل مي‌دادم. 
خوشبختانه در اولين فرصت اقدام و عناوين مصوب شد. بعد از کلي نامه‌نگاري بنده(مهران عباسي) به عنوان دبير اين مجموعه معرفي شدم تا در نهايت با همراهي و تلاش نويسندگاني که اغلب خودشان از نسل انقلاب نديده هستند، يک مجموعه 100 جلدي از موضوعات متعدد انقلاب اسلامي ايران داشته باشيم. از آن‌جايي که مطالب چاپ 30 جلد از اين مجموعه آماده شده بود، ابتدا پيشنهاد چاپ و انتشارش را به موسسه فرهنگي روايت فتح دادم که سابقه موفقي نيز در نشر آثار جبهه و دفاع مقدس داشت. اما در بحبوبه فرايندهاي اجرايي و اداري موسسه روايت فتح دچار تغييرات و تحولاتي شد که در نهايت منجر به توقف پروژه شد. 
 

چه شد که انتشار این کتاب‌ها را به انتشارات به‌نشر سپردید؟

روزها و هفته‌ها سپري مي‌شد، من مانده بودم و تعهد به 30 نويسنده‌اي که موعد پرداخت حق‌التاليف‌شان رسيده‌بود. اميدوار بودم و همزمان با تلاش براي تامين و پرداخت هزينه‌ها، پروژه را به چندين موسسه فرهنگي ديگر( معاونت ادبي و هنري شهرداري تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد ادبيات داستاني و...) ارائه دادم، اما هر بار قبل از عقد قرارداد چاپ کتاب‌ها با تغيير و تحولات در سطح مديران مواجه مي‌شدم. بالاخره موضوع طرح را در جلسه‌اي براي حجت‌الاسلام محمدرضا زائري که آن روزها رئيس مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي سرچشمه بودند، توضيح دادم و با موافقت ايشان، سرانجام قرار شد اين پروژه با مشارکت بنياد ادبيات داستاني و موسسه فرهنگي سرچشمه با عنوان مجموعه«آن روزها» منتشر شود. عصر13آبان سال 1392 در مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي(يادمان شهداي هفتم تير) مراسم رونمايي براي ماکت 15 جلد از عناوين مجموعه «آن روزها» با حضور سيد عباس صالحي که معاون وقت امور فرهنگي وزارت ارشاد بود، برگزار شد. از اينکه کتابي چاپ خواهد شد تا با بيان روايت‎هايي مستند از ايام انقلاب اسلامي به شيوه‎اي نو، نسل چهارم انقلاب را با وقايع آن دوران آشنا کند همه خرسند بوديم. اين خوشحالي دوامي نداشت و همچنان مشکلات مالي و جابجايي پي ‎در‌ پي مديران حوزه فرهنگ نگذاشت که اين مجموعه به ثمر برسد.  
 

حق التاليف نويسندگان، پرونده اين پروژه براي من در همان سال بسته شد.
سال 97 با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي همزمان شد. به ذهنم رسيد پروژه‌اي که براي 30 سالگي انقلاب به سرانجام نرسيد را در چهارمين دهه پيروزي انقلاب اسلامي منتشر کنم. موسسات و ناشران دولتي و خصوصي متعددي را براي معرفي دوباره پروژه درنظرگرفتم تا اينکه با مشورت يکي از دوستان با انتشارات به‌نشر آشنا شدم و تصميم گرفتم اول از همه طرح را براي به‌نشر بفرستم.
 در نامه‌اي طرح کلي اين پروژه را براي انتشارات به‌نشر(آستان قدس رضوي) ارسال کردم. پس از مدتي انتظار و پيگيري در نهايت قرارداد انتشار يک مجموعه 40 جلدي را با به‌نشر ثبت کرديم. با هماهنگي مدير هنري انتشارات، برنامه‌ريزي‌ها و تغييرات گرافيکي از صفحه‌آرايي گرفته تا قطع جديد کتاب‌ها انجام شد. با توجه به حساسيت موضوع کتاب‌ها، مجدد با معاون اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامي تمام پروژه را يکبار ديگر مرور کرديم. در آخر براي هر يک از موضوعات عکس‌هاي مرتبط و کمتر ديده شده‌اي را از مرکز اسناد انقلاب اسلامي تهيه کردم. از آن‎جايي که سال‌ها از تدوين محتوا گذشته بود و خودم به متن تمام عناوين و محتواي کتاب‌ها اشراف داشتم، قرار شد با گرافيست مستقيما همکاري کنم و فايل نهايي کتاب‌ها را براي چاپ تحويل به‌نشـر دهم.
 

 کتاب‌های «يک روايت معتبر» در چه سالی منتشر شد؟

اوايل دي ماه 1397،  با انتشار 21 عنوان از مجموعه "يک روايت معتبـر درباره..." در به‌نشر،  يک دهه تلاش براي توليد اثري انقلابي به ثمر رسید . این مجموعه کتاب بلافاصله بعد از انتشار  مستقيم به سي و دومين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران رفت و با استقبال خوبی مواجه شد.
 با وجود اينکه ظرفيت اين پروژه تا 40 جلد بود اما به خاطر مشکلات ريز و درشت حين توليد کتاب‌ها از تدوين و توليد مابقي جلدها منصرف شدم. خوشحال بودم از اينکه مجموعه‌اي را که يک دهه و  از سال 87 تا 1397 براي چاپش تلاش کردم در اين سطح و با سبکي آبرومندانه منتشر شده است. تا اين‎جاي کار برايم کافي بود.
 

در تولید این مجموعه کتاب انقلابی چه نکاتی را رعایت کردید که کتاب‌ها جذاب باشد و  مورد استقبال خوانندگان قرار بگیرد ؟

 تلاش داشتم محقق و مولف يک نفر باشد تا عدم هماهنگي‌هاي احتمالي، منجر به طولاني شدن پروژه نشود. در حقيقت مجموعه نويسندگان يک روايت معتبر را از بين اشخاصي که به نظرم آمادگي نگارش مستقل يک اثر را داشتند، انتخاب کردم.
آغاز روند جديدي براي فرهنگ‌سازي و شناساندن گفتمان انقلاب به دور از مباحث آکادميک، ايدئولوژيک و پژوهش کار آساني نبود. نمي‌خواستم کتاب‎ها مملو از مطالب نظري و تکراري باشد تا براي مخاطب هدفم از نوجوان و دانشجو تا بزرگسالاني که خود روزها و سال‎هاي انقلاب را پشت سر گذاشته‌اند نيز خواندني و خاطره‌انگيز باشد.
 

تاکنون چه تعداد اثر از این مجموعه روانه بازار کتاب شده است؟

21 جلد کتاب منتشر شده که «روایت معتبر درباره‌ حزب توده»، «یک روایت معتبر درباره‌ شهید محلاتی»، «یک روایت معتبر درباره‌ مدرسه شهیدین»، «یک روایت معتبر درباره‌ همه پرسی دوازدهم فروردین»، «یک روایت معتبر درباره‌ انفجار دفتر نخست وزیری»، «یک روایت معتبر درباره‌ غائله 6 بهمن آمل»، «یک روایت معتبر درباره‌ی روابط ایران و مبارزان فلسطینی» از جمله عناوین منتشر شده این مجموعه است.
 کتاب‌های «یک روایت معتبر درباره‌ شعارهای طنزآمیز ایام انقلاب»، «یک روایت معتبر درباره‌ حسینیه ارشاد»، «یک روایت معتبر درباره‌ مدرسه رفاه»، «یک روایت معتبر درباره‌ کمیته مشترک ضد خرابکاری»، «یک روایت معتبر درباره‌ی انقلاب سفید»، «یک روایت معتبر درباره‌ ماموریت های زر در ایران» و «یک روایت معتبر درباره‌ی قیام 29 بهمن مردم تبریز»  از دیگر عناوین منتشر شده این مجموعه کتاب است که به قلم نویسندگان برجسته دینی و انقلابی کشور از جمله معصومه آجرلو، سعید زاهدی، زهرا نبوی، امیرحسین حسینی، رخساره ثابتی، کیوان امجدیان، حسین یحیوی، سنا شایان، محمد رضاپور، امید مهدی نژاد، علی موسوی وهاجر صدر هاشمی به نگارش درآمده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی