پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

بانوی حافظ و مرتل مشهدی؛ 
۱۴۰۱-۱۱-۲۵

برکات وجودی امام رضا(ع) در پیشرفت بانوان قرآنی

دو دهه از عمرش را صرف آموختن و آموزش آیات وحی کرده و همانند بسیاری از فعالان قرآنی کارنامه‌ای پر افتخار و درخشانی در این زمینه دارد. کسب مقام‌های برتر رشته قرائت تحقیق دوره‌های مختلف مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان، اداره آموزش و پرورش، دارالقرآن امام علی(ع)، سازمان تبلیغات اسلامی و... در سطوح شهرستانی، منطقه، استان وکشوری تنها شماری از مقامات کسب شده اوست. 

به گزارش آستان نیوز، مرضیه میرزایی‌پور بانوی حافظ و مرتل مشهدی، متولد سال 1357 در شهر سبزوار است و نزدیک 20 سال است که توفیق دارد به عنوان قاری، مرتّل و مُبتَهل خوان در حرم مطهر رضوی خدمت کند.
او به تازگی در چهل ‌و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه، توانسته بر سکوی دوم این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق بایستد که کسب همین افتخار بهانه‌ای شد تا با این بانوی نخبه قرآنی به گفت‌وگو بپردازیم.
 

شما موفق به کسب رتبه دوم چهل ‌و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه رشته قرائت تحقیق شدید. از کیفیت برگزاری این مسابقات برایمان بگویید؟ 
سطح برگزاری این دوره از مسابقات بسیار بالا بود و هر سال بالاتر هم می‌رود. متسابقان با وجود داشتن سبک‌های مختلف قرائت، نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی داشتند که همین امر سبب شد تا رقابت‌ها بسیار نزدیک و سخت‌تر باشد، به خصوص رقابت با قاریان جوان که صدای خوبی هم دارند. 

از چه زمانی با قرآن انس گرفتید و شروع به یادگیری فنون قرائت و ترتیل قرآن کردید؟  چه کسی در این مسیر مشوق شما بود؟
من در اوایل دوران نوجوانی و از سال 1374 در شهرستان سبزوار به مدرسه قرآن می‌رفتم و آنجا با نغمات قرآنی و مقامات عربی با استفاده از شاهد و مثال‌های فارسی توسط استاد مهدی نوائی آشنا شدم. همچنین مباحث قرائت تحقیق را نیز یاد گرفتم و در همان سال‌ها موفق به کسب‌ رتبه‌های برتر در سطح استان از مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه شدم. در کنار یادگیری ترتیل قرآن به صورت تخصصی شروع به حفظ قرآن کردم و همزمان نیز به صورت تخصصی‌تر قرائت تحقیق و ترتیل را هم دنبال کردم. بعد ازدواج و سکونت در مشهد با استاد مهدی حسنی نابغه جهان اسلام در سال 84 آشنا شدم و بدون شک ایشان یکی از مشوق‌های اصلی من در یادگیری و آموزش قرآن بودند. 


 یکی از موفقیت‌های شما، قرائت قرآن به روایت‌های مختلف است. این توانایی را نزد کدام استاد آموختید؟ 
من توفیق داشتم از محضر استاد مهدی حسنی در موسسه آیات، واقع در پارک ملت کسب فیض کنم. من اختلاف قرائات را از استاد حسنی آموختم و در حال حاضر نیز به سه روایت «حفض از عاصم»، «ورش از نافع» و «خلف از حمزه» آشنا هستم. هم چنین در کلاس‌های استاد حسنی موفق به حفظ 20 جزء قرآن شدم. در حال حاضر هم جزءهای 27 تا 30 را حفظ کرده‌ام و تلاش دارم که در سال‌های پیش رو حفظ دیگر جزء‌های قرآنی را شروع کنم.

شما ابتدا بر قرائت مسلط و سپس حافظ قرآن شدید. اگر شخصی بخواهد در این زمینه شروع به فعالیت کند کدام را به او توصیه می‌کنید؟ 
به نظر من کسانی که علاقه‌مند به حفظ قرآن هستند بهتر است بعد از یادگیری تجوید، حفظ قرآن را آغاز کنند و مثل کشورهای اسلامی که همه قاریان حافظ هستند، ما نیز قاریان حافظ داشته باشیم.
 

بعد از سال‌ها ارتباط مستمر با قرآن کریم، تلاوت آیات چه تأثیری در زندگی شخصی شما داشته؟
ارتباط و مانوس بودن با قرآن خیر و برکات بی‌شماری در زندگی دارد. قطعا این خیر و برکت فقط به مادیات و امور مالی منحصر نمی‌شود، بلکه تربیت خوب فرزندان نیز نتیجه تلاوت قرآن در منزل است. فرزندان از پدر و مادر که قرآن را تلاوت می‌کنند می‌آموزند و آن را به عنوان سرمشق زندگی خود قرار می‌دهند. فرزندان من هم با قرآن مأنوس هستند و نسبت به سایر بچه‌های هم‌سن و سال خود کم‌توقع بوده و همیشه احترام من و پدرشان را حفظ می‌کنند.
 

تلاوت خوب قرآن یک هنر مقدس است، به نظر شما ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک ترتیل خوب چیست؟
طبق فرمایش مقام معظم رهبری، تلاوت باید طوری صورت گیرد که مستمع متذکر شود. خب این بر می‌گردد به میزان هنر قاری که قرآن را تلاوت می‌کند تا قسمتی از مفهوم آیه را به شنونده القا کند. 
همچنین قاری یا مبتهل حتما باید با مباحث صوت و لحن آشنا باشد و با تکرار زیاد و استفاده از گوشه‌ها و نغمات زیبا، توجه مستمع را جلب کند، طبیعتا هنگامی که توجه مستمع به آیات قرآن جلب شد حتما به قرآن مراجعه کرده و ترجمه آیات را می‌خواند. 
حداقل‌ترین نتیجه‌ای که یک ترتیل خوب دارد این است که مستمع در حین شنیدن تلاوت آیات قرآن حس آرامش داشته باشد که این امر به آشنا بودن مرتل با مباحث فنی مثل تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن بستگی دارد، به خصوص آشنا بودن او به مباحث ترجمه که سبب می‌شود آیات قرآنی در مرتل تاثیر بگذارد و به تبع در تلاوت خود، آن را به مستمع انتقال دهد. 
 

به عنوان یک بانوی نخبه قرآنی آیا به اهدافتان در مسیر قرآنی رسیده‌اید؟
حقیقتا نه. بزرگترین هدف من آشنایی با تفاسیر قرآنی است که بتوانم با تک آیات ارتباط برقرار کنم و به آن عمل کنم که هنوز خیلی با این خواسته فاصله دارم. اینکه بتوانم با روایت‌های مختلف قرآن را تلاوت کنم، به چند مدل بتوانم قرآن را از حفظ بخوانم و به چند سبک بتوانم تلاوت قرآن را داشتم باشم برای من یک آرزوست. برنامه‌های زیادی برای آینده دارم اینکه در کنار تلاوت، تفسیر و ترجمه هم کار کنم و در زمینه حفظ قرآن نیز بیشتر تلاش کنم.

مشهد از دیرباز ظرفیت بالایی در پرورش شخصیت‌های قرآنی داشته و حرم مطهر امام رضا(ع) نیز ظرفیت بسیار خوبی برای موفقیت‌ شخصیت‌های قرآنی بوده. آیا می‌توان گفت این ظرفیت‌ها موجب شده که شما در حوزه قرآن ورود پیدا کنید؟
مشهد قطب قرآنی کشور است و اساتید و فعالان قرآنی برجسته‌ای در آن پرورش یافته‌اند و به صورت حرفه‌ای به آموزش و فعالیت در این عرصه می‌پردازند که اینها همه از برکات وجودی امام رضا(ع) است. حرم مطهر رضوی به خصوص دارالقران وقتی تشکیل شد انگیزه خیلی زیادی به بانوان فعال در حوزه‌های قرآنی داد تا پیشرفت کنند و زمینه‌ای شد که همیشه در این عرصه به روز باشند. 
 

قرائت قرآن در فضای معنوی حرم مطهر رضوی چه حال و هوایی دارد؟
تلاوت در این حریم قدسی افتخار من است. افتخار تلاوت در حرم مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) باعث شده نگاهم به تلاوت در این حریم قدسی به سمت معنای قرآن و تمرکز بر معنامحوری سوق پیدا کند. سعی کردم آنچه را تلاوت می‌کنم با درک عمیق از فهم آیات باشد تا بر دل و جان مستمع اثر بگذارد زیرا آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
روزهایی که در حرم مطهر رضوی اجرا دارم از خداوند می‌خواهم بازهم توفیق قرآن خواندن و تلاوت آن را نصیبم کند و آخرین زیارت و آخرین دیدار من با امام رضا(ع) نباشد.

گفتگو از وجیهه تقی‌زاده 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی