پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی خبر داد؛ 
۱۴۰۱-۱۱-۲۵

ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به زلزله زدگان خوی

به همت مرکز مشاوره بنیاد کرامت رضوی، بیش از هزار روانشناس زبده، هم‌وطنان زلزله‌زده را از پیامدهای روانی زلزله رهایی می‌دهند.

به گزارش آستان نیوز، پس از زلزله مهیب خوی در 9 بهمن که به کشته شدن شماری از هم‌وطنان و مجروحیت بیش از هزار نفر از اهالی این شهرستان انجامید، سازمان‌های امدادی با اعلام فهرست اقلام ضروری مورد نیاز زلزله‌زدگان اعم از مواد غذایی، کمک‌های دارویی، پتو، چادر و وسایل گرمایشی با توجه به سردسیر بودن منطقه و بارش‌های زمستانی، به‌صورت گسترده اقدام به خدمت‌رسانی و ایجاد سرپناه‌های اسکان موقت برای سازمان‌دهی و مدیریت بحران کردند. 
با این حال، همه‌چیز به این‎جا ختم نمی‌شود و خانواده‌های آبرومندی که در قالب خسارت‌های مادی ناشی از زلزله، سرمایه یک عمر تلاش خود را از دست داده یا فراتر از این، یکی از عزیزان خود را زیر آوار دیده بودند، با آسیب‌های روانی متعددی دست به گریبان هستند که رهایی آنان از این گرفتاری و باز شدن این گره، فقط باید به سرانگشت باکفایت اساتید، کارشناسان و مشاوران برجسته و باسابقه صورت بگیرد. اینجاست که کانون‌های خادمیاری حتی فراتر از امدادرسانی مادی، در امدادرسانی درمانی و معنوی هم پیش‌قدم می‌شوند و آن‌هایی که نشان خدمت به امام مهربانی‌ها را بر سینه دارند، به روی زلزله‌زدگان آغوش می‌گشایند.
 

اعزام 1000 کارشناس و استاد مشاور به منطقه زلزله‌زده
از قرار معلوم، برای زلزله‌زدگانی که در منطقه اسکان‌یافته و حتی آن‌هایی که به ارومیه منتقل شده‌اند، یک تیم تخصصی متشکل از هزار روانشناس و استاد مشاور از مرکز خادمیاری استان آذربایجان غربی تشکیل و اعزام شده است. 
دکتر رضا آذریان، مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی در تشریح این خدمت متفاوت و مؤثر می‌گوید: اختلال استرسی پس از آسیب روانی یا اختلال تنش‌زا با عبارت تخصصی PTSD، در واقع سندرمی است که پس از تجربه مستقیم یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌توان مرگ واقعی، تهدید به مرگ یا هر سانحه جدی را از آن قبیل دانست. علاوه بر این، در اختلال و در نتیجه آگاهی فردی از مرگ خشونت‌بار یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک، دوباره این‌چنین پیامدهایی را انتظار داشت.
وی می‌افزاید: در این اختلال، بیمار نسبت به این تجربه‌ها احساس ترس و درماندگی می‌کند، اغلب رفتارهای آشفته و حاکی از بی‌قراری بروز می‌دهد و مدام تلاش می‌کند تا منفعلانه از یادآوری رویداد و سانحه اجتناب کند. حوادثی همچون تصادفات شدید رانندگی، جنگ و البته سوانح طبیعی مانند زلزله و سیل، بسیاری از افراد و خصوصاً کودکان و بانوان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. من به شما می‌گویم که در این دو مورد، شاید حتی بیشتر از اینکه ما بتوانیم تصور یا درک کنیم، بسیاری از افراد از این وقایع رنج می‌برند.
با این حال، آن‌طور که مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی گزارش داد، علاوه بر کارگروه تخصصی متشکل از هزار استاد و کارشناس مشاور که به‌موازات استقرار در ارومیه، به مناطق زلزله‌زده خوی هم اعزام شده‌اند، یک گروه 22 نفره هم به‌تازگی از قزوین به منطقه اعزام شده که همگی از اساتید صاحب‌نام روانشناسی و مشاوره هستند تا بر این اساس، به‌صورت رایگان و به نام امام مهربانی‌ها، خدمات درمانی و مشاوره خود را به آسیب دیدگان ناشی از زلزله و همه هم‌وطنانی که گرفتار ابعاد روانی این حادثه هستند، ارائه کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی