مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نشستی با حضور چند تن از معاونین بنیاد فرهنگی رضوی و مدیران مدارس امام رضا(ع) در خصوص تجربیات آموزشی این بنیاد در اجراییسازی سند تحول به گفتوگو پرداخت.
ارائه الگوی مفهومی سند تحول آموش و پرورش و طراحی بانک ایدههای آموزشی کشور
به گزارش آستان نیوز، علی پارسانیا با بیان دو رویکرد محوری قرارگاه اجرایی شدن سند تحول ابراز کرد: در وهله اول، الگوی مفهومی با 58 مؤلفه برای مدرسه تراز سند تحول آموزش و پرورش طراحی شده تا سبک مدیریتی، ویژگی فضا و کادر مدرسه، برنامه تربیتی، نقش معلم و دانش آموز و خانواده و خروجی عملکرد آنها دقیقاً مشخص شود. در حال حاضر این الگو در مرحله اعتبارسنجی قرار دارد و به زودی به صورت عمومی منتشر میشود تا پیش از اجرا، همه دست اندرکاران و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت، اعلام نقدونظر کنند.
به گفته وی، گام بعدی این حرکت، تعیین شاخصهها و استانداردهای اجرای سند تحول است و سپس نوبت به طراحی الگوی پیادهسازی آن میرسد. بعد از آن، الگوی ارزیابی بایستی طراحی شود تا مدارس را با مدل و معیار مشخصی بتوان مدارس تمام ساحتی را مورد ارزیابی قرار داد.
وی با اشاره به محور دوم مورد توجه قرارگاه گفت: بانک ایدهها و تجربیات آموزش و پرورش کشور، نیاز امروز ماست تا هر معلمی با یک کلیک بداند آن سوی کشور چه روش و ایده خاصی در حال اجراست تا با به اشتراک گذاشتن ایدهها و ابتکارات، اجرای سند تحول شتاب بگیرد. پارسانیا از آغاز سلسله نشستهای استانی از اسفندماه جهت جمع آوری ایدههای سراسر کشور خبر داد و افزود: به علاوه در قالب جشنوارهای در اردیبهشتماه، رویدادهایی برای ارائه ایدهها و تجربیات تحولی مدارس بر اساس شاخصههای ذیل الگوی مفهومی سند تحول برگزار خواهد شد. مدارس امام رضا(ع) که از حیث ایدههای و تجربیات ابتکاری بسیار غنی هستند، میتوانند کمک شایان توجهی به آمادهسازی این بانک کنند.
تربیت، کار مدرسه است
سیدمحمدصادق علی پرست ضمن تاکید بر اینکه در تدوین هر برنامه آموزشی و پرورشی مدارس امام رضا(ع) بر ارتباط آن با اسناد بالادستی مشخص میشود، اظهار کرد: عملکرد و طرح برنامه های مدارس امام رضا(ع) بیانگر همیت مدیران بر اجرایی سازی سند تحول آموزش و پرورش و تحقق تربیت تمام ساحتی است.
وی با اشاره به فعالیتهای برخی از واحدهای مدارس امام رضا(ع) گفت: دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) تقریباً به صورت 24 ساعته با برنامهای مبتنی بر برنامه درس ملی در کنار فوق برنامههای متننوع پرورشی است که در کمتر مدرسهای چنین امکانات و برنامههایی برای تربیت دانش آموزان تدارک دیده میشود.
علی پرست ادامه داد: ابتدایی واحد 8 امام رضا(ع) در منطقه خواجه ربیع، مدرسهای است که آموزش با عمل و کاربرد آنها در زندگی ممزوج شده. فضای مدرسه با وسائل خلاق کمک آموزشی دستساخته کادر مدرسه و دانش آموزان آراسته شده و همیشه شاهد حضور و مشارکت فعال اولیای دانش آموزان در مدرسه هستیم.
به گفته وی، دبیرستان دخترانه واحد 7 امام رضا(ع) نیز در بسته برنامههای تدوین شده، هر برنامه را دقیقاً مبتنی بر یکی از اصول و زیر برنامه کلان سند تحول تطبیق داده است که به هیچ وجه گزارشگونه نبوده و تکتک برنامههای این واحد قابلیت مشاهده مستند دارد.
به علاوه، پژوهشسرای امام رضا(ع) به عنوان فضای گلخانهای مدارس امام رضا(ع) با برخورداری از امکانات تخصصی نظیر آزمایشگاهها و سالن اجتماعات و... به شناسایی و پرورش استعدادهای دانش آموزی و نیز توانمندسازی معلمان اختصاص دارد. در جهت تربیت چند ساختی، این مجموعه با طرحها و ویژه برنامههای تخصصی به سراغ حوزههای علمی مغفول مانده رفته است و محتوای کارگاههای آموزشی را به صورت محتواهای چندرسانهای تولید و در اختیار مدارس قرار میگیرد.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، هدف از تربیت تمام ساحتی را پاسخگویی به یک نیاز عنوان و ابراز کرد: نظام آموزشی کشورمان، کمتر به نیاز روز دانش آموزان در بستر حیات اجتماعی آنها توجه دارد، بیشتر بر حافظه محوری تاکید میشود.
وی همچنین یادآور شد: اثرات تعطیلی سه ساله مدارس در ایام کرونا نشان داد که ارائه و انتقال صرف محتواهای آموزشی، مأموریت نظام آموزشی را که تربیت فرزندان ماست، تأمین نمیکند. ایام اغتشاشات نشان داد که دانش آموزان ما به خصوص بچههای دوره اول متوسطه که دورن بلوغ را طی میکنند، از رهگذر آموزش در فضای مجازی بسیار آسیب دیدند و با انبوهی از مشکلات عاطفی و پرورشی وارد عرصه اجتماعی شدند.
وی تصریح کرد: تربیت، کار مدرسه است و آنچه فرد برای زندگی نیاز دارد. مدرسه کارآمد باید نشاط، امید، توانمندی و قدرت برای عبور از چالشهای زندگی را به هر فرد بدهد.