پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گرامیداشت یاد شهدا در مدرسه دخترانه امام رضا(ع) برگزار شد
۱۴۰۱-۱۱-۲۶

هر کلاس، معطر به یاد یک شهید 

پا به هر کلاس که بگذاری، از عطر نام و یاد یک شهید معطر است. تصویر شهید روی ویدیوپروژکتور کلاس نقش بسته و نگاه همه دانش آموزان به او دوخته شده. معلم امروزشان یک شهید است که خودشان دعوتش کردند.  

به گزارش آستان نیوز، طرح فرهنگی «شهیدپژوهشی»، چند سالی است که در متوسطه دوره دوم امام رضا(ع) واحد 7 با نقش آفرینی خود دانش آموزان اجرا می‎شود. امسال معرفی شهدا با حضور سیدمحمدصادق علی پرست مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در کلاس‌ها همراه شد. 
 

مثل احمدی روشن
هر کلاس، متناسب با سلیقه دانش آموزان، به شکلی ویژه صحنه‌آرایی شده و دانش آموزان به سبک و سیاق خاصی، ابعاد شخصیتی شهید و جلوه‌ای از جهاد و ایثار را به تصویر می‌کشند. 
اولین کلاس، مملو از تصاویر شهدای هسته‌ای است. یکی از دختران دانش آموز، روایتی از سرگذشت و فعالیت‌های علمی دانشمندانِ شهید شهریاری، رضایی نژاد، احمدی روشن، مسعود علی‌محمدی تا رضا قشقایی فرد و محسن فخری زاده را برای همکلاسی‌ها بازگو می‌کند. شنیدن این همه درخشش علمی و تحقیقی در همین سال‌های جوانی، مایه مباهات و نیز حسرت از جای خالی آنهاست که امید است جای خالی‌شان با امیدهای فردای پر شود.    
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی خطاب به دانش آموزان گفت: از دشمنان این ملت باید پرسید: اگر شما طرفدار این ملت هستید، چرا دانشمندان را می‌کشید؟ دشمنان به‌دنبال حذف علمی ایران هستند. اما هر کدام از شما با خودتان قصد کنید که مثل «احمدی روشن» باشید.

هر کلاس به شکلی از مهمانان پذیرایی می‌کند، اما بچه‌های این کلاس ترجیح دادند برگرفته از فرهنگ ایثار و فداکاری شهدا، هزینه پذیرایی را صرف زلزله‌زدگان شهر خوی کنند.  
 

با یک شهید مأنوس شوید
در کلاس بعدی، معلم شهید محمدحسین غلامی بود. پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب، حالا نوه‌اش نوش آفرین غلامی شاگرد مدرسه امام رضا(ع) است و اوصاف پدربزرگ و شرح خدماتش را در جبهه برای دوستانش بیان می‌کند. 
مدیر عامل به دانش آموزان هم توصیه کرد که با یک شهید مأنوس شوند و... سپس قطعه فرش متبرک حرم مطهر رضوی را برای اهدا به خانواده شهید غلامی تقدیم‎شان کرد.    
 

درس ایستادگی از شهیدی که دو بار شهید شد 
دانش آموزان کلاس سوم، میزبان شهید ستوان دوم محسن کلانتری بودند. شهیدی که دو بار به شهادت رسید. بار اول در جبهه‌ سخت زخمی شد و وقتی خانواده برای تشخیص هویت رفتند، متوجه گرمای نفسش شدند و به زندگی برگشت. 5 سال بعد، درست وقتی خانواده و زندگی تشکیل داده بود، به خاطر عوارض ترکش‌ها، به درجه رفیع شهادت نائل شد.
علی پرست پس از شنیدن سرگذشت سخت این شهید گفت: جالب است آنهایی که رنج انقلاب را کشیدند، کمترین اعتراض را نسبت به شرایط از آنها می‌شنویم و صبورانه پشت نظام و انقلاب ایستادند. 
 

حفظ حجاب میراث شهدا
دانش آموزان کلاس بعدی، روی شهدای مدافع حرم تحقیق و بررسی کرده بودند. آنها با پخش کلیپ‌هایی از زندگی تا لحظات حضورشان در جبهه‌های سوریه شهیدان قاسمی دانا، صدرزاده، سنجرانی و عطایی، همکلاسی‌ها را با حال و هوای جهاد و مبارزه پیوند دادند. 
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی رو به بچه‌ها کرد و گفت: شهدای حرم کارستان کردند که برای جهاد و دفاع از ایمان و اسلام به کیلومترها دورتر رفتند. نمی‌دانید که چقدر دل کندن از همه داشته‌ها، خانواده، به‌خصوص دختر برای پدر سخت است. ولی رفتند تا حجاب و ناموس و وطن حفظ شود. اگر نمی‌فتند، در کمتر از یک هفته ایران، سوریه بود.  
 

کار برای خدا بزرگ می‌شود
شاگردان در کلاس آخر، به شیوه هنری تلاش کردند شهید محسن حججی را معرفی کنند. یکی از بچه‌ها با خواندن برگی از کتاب «سربلند»، دیگری با قرائت بخشی از وصیت‌نامه شهید و چند تن از دانش آموزان در قالب نمایشی بی‌کلام، واژه بلند شهادت را به تصویر کشیدند.
پس از نمایش، علی پرست گفت: شهدایی مثل حججی با خدا معامله کردند و نمی‌دانیم چه کار بزرگی تقدیم کردند که این طور شهره آفاق شدند. شهادتش برای تک‌تک ما پیام داشت که کار برای خدا، بزرگ می‌شود. 
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی