پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۲۶

بررسی زمینه‌های همکاری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با دانشگاه بصره

هيئتي پنج نفره از اعضاي هيئت علمي و مسئولان دانشگاه بصره عراق در دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) حضور يافتند و به بحث و تبادل نظر با رئيس و مديران دانشگاه پرداختند.

به گزارش آستان نیوز، اين هيئت كه بدای شركت در هفته فرهنگي دانشگاه بصره در دانشگاه فردوسي به مشهد مقدس سفر كرده بودند، با هماهنگي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كنسولگري بصره عراق، در دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) حضور يافته و ضمن آشنايي با فعاليت‌هاي دانشگاه، در خصوص زمينه‌هاي همكاري به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دكتر مرتضی رجوعي، رئيس دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع)، اظهار کرد: سال گذشته ميزبان 13 تن از اساتيد دانشگاه بصره بودیم كه منجر به برگزاري كنفرانس كاربرد علوم مهندسي در توسعه روابط ايران و عراق شد. 
وي در بخش ديگري از سخنان خود، گزارشي از وضعيت دانشگاه و آمار دانشجويان ايراني و خارجي ارائه داد و ارتباط با عراق را يك ارتباط راهبردی براي هر دو طرف عنوان كرد چرا كه اين ارتباط بيش از آن كه وابسته به شاخص‌ها و آمارها باشد، معنوي و فرهنگی است. 
رجوعی ادامه داد: این دانشگاه به عنوان يك دانشگاه غيردولتي وابسته به آستان قدس رضوي، با ظرفيت عظيم فرهنگي و علمي اين مجموعه مقدس از جمله كتابخانه آستان قدس رضوي به عنوان بزرگترين كتابخانه جهان اسلام پيوند دارد. 
وی افزود: این دانشگاه با دانشگاه‌هاي بسياري به ويژه دانشگاه‌هاي وابسته به عتبات عاليات در ارتباط است. همچنين در زمستان سال گذشته ميزبان هيئت عالي رتبه وزارت علوم و تحقيقات عراق بوده‌ايم و اين ارتباطات همچنان ادامه دارد.
 

ضرورت شناخت و استفاد از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها
در ادامه اين جلسه، ملكي، رايزن فرهنگي ايران در بصره، بخشي از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي، جمعيتي و علمي استان بصره و نيز مشخصات دانشگاه بصره به عنوان سومين دانشگاه بزرگ عراق را تشريح کرد و شناخت و استفاده از اين ظرفيت ها را بسيار ضروري دانست.
دكتر ماجد الاسدي، استاد دانشكده كشاورزي و رئيس مركز مطالعات دراسه اَلفارِس دانشگاه بصره، نیز ابراز اميدواري كرد اين جلسه، فرصتي براي توسعه همكاري‌هاي دو دانشگاه باشد.
 وي همچنين مركز دراسه الفارس، را به عنوان يك مركز مطالعات راهبردي معرفي کرده و بخشي از فعاليت‌هاي آن را تشريح کرد.
دكتر ماجد گفت: در سال‌هاي اخير، دانشگاه بصره و به ويژه مركز دراسه الفارس تلاش خود را بر توسعه روابط با ساير دانشگاه‌ها و مراكز علمي و به ويژه دانشگاه‌هاي خارج از عراق متمركز کرده و با اختياراتي كه دارد، با تمامي مراكز علمي عراق ارتباط و تعامل دارد. همچنين از سال گذشته ارتباطات نزديكي را با دانشگاه فردوسي مشهد برقرار و چندين نشست و سمينار برخط و حضوري را برگزار کرده است كه اين برنامه‌ها همچنان ادامه دارد. 
وي موضوع آب و مشكلات ناشي از كم آبي كه موجب تبليغات منفي عليه هر دو كشور ايران و عراق شده است را يكي از زمينه‌هاي مهم همكاري‌هاي مطالعاتي عنوان و از مسئولان دانشگاه بين‌المللي امام رضا (ع) درخواست کرد در اين مسير همراه شوند.
همچنین در ادامه این جلسه نیز دكتر ضياء كاظم الاسدي، استاد تاريخ اسلام دانشكده تعليم و تربيت بصره، به توسعه همكاري با دانشگاه هاي ايران تاکید کرد و گفت: دانشگاه بصره فرصت‌هاي بسياري براي برقراري ارتباط و همكاري در سطح منطقه و فراتر از آن به ويژه در كشورهاي عربي وجود دارد اما ما ترجيح مي‌دهيم با دانشگاه هاي ايراني و به ويژه دانشگاهي چون دانشگاه امام رضا(ع) كه وابسته به عتبه رضوي است اين تعامل را داشته باشيم.
وی گفت: دعوت مي‌كنيم در اولين فرصت ديداري از دانشگاه بصره و نيز ساير دانشگاه‌هاي عراق داشته باشید و اين امكان براي دانشگاه بصره و مركز الفارس وجود دارد كه هماهنگي هاي لازم را انجام دهد.
شایان ذکر است، در انتهاي اين نشست مقرر شد ضمن تنظيم و انعقاد تفاهمنامه همكاري بين دو دانشگاه، در اولين فرصت مديران دانشگاه بين المللي امام رضا (ع) و سازمان علمي و فرهنگي آستان قدس رضوي، از دانشگاه بصره و ساير دانشگاه هاي عراق ديدن نموده و همچنين برنامه ريزي براي برگزاري يك كنفرانس مشترك با محوريت علوم اسلامي و انساني در آبان سال 1402 صورت پذيرفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی