پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست علمي همايش تبيين انديشه‌هاي دفاعي مقام معظم رهبري تاکید شد،
۱۴۰۱-۱۱-۲۷

ضرورت گسترش مطالعات علمي پيرامون مباني فكري مقام معظم رهبري

در نشست پاياني از سلسله نشست‌هاي علمي همايش بين‌المللي تبيين انديشه‌هاي دفاعي مقام معظم رهبري بر ضرورت گسترش مطالعات و هم انديشي هاي علمي مشترك و هم افزا پيرامون انديشه ها و مباني فكري مقام معظم رهبري تاكيد شد.

به گزارش آستان‌نیوز، دكتر صادقي بجستاني، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) در ابتدای این نشست که عصر چهارشنبه 26 بهمن در این دانشگاه با حضور دانشجويان، اساتيد و شخصيت‌هاي علمي برگزار شد، يكي از مهم‌ترين چالش‌ها در شرايط فعلي را عدم همراهي راهبردي و جامع‌نگرايانه برخي اساتيد و دانشگاهيان نسبت به روشنگري صحيح، مستند ابعاد و زواياي مرتبط با پيشرفت‌ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي دانست.
وی افزود: متاسفانه برخي با بيان اظهاراتي كه منبعث از جنگ تركيبي و شناختي دشمن است فضاي غالب را به سمت و سوي ياس و نااميدي مي‌برند در حالي كه هيچ تلاشي هم بر شناخت حقيقت نمي‌كنند البته در مقابل، چهره‌هاي علمي پراميدي هم هستند كه بدون توجه به حاشيه‌ها و جنگ همه جانبه دشمن در حال طراحي و اقدام رو به جلو هستند.
صادقي تصریح کرد: بي شك جان مايه  پيشرفت اين سرزمين، در انديشه‌هاي ناب و جامع‌نگر مقام معظم رهبري بيش از همه جا قابل مشاهده است، از این رو بايد با تمام وجود نسبت به درك منظومه فكري ايشان اهتمام بيش از پيش داشته باشيم. در همين زمينه دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) با تمام ظرفيت هاي علمي و پژوهشي آماده همكاري و هم‌افزايي‌هاي هدفمند با ديگر مجموعه‌هاست.
معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامي رضوي تبيين انديشه‌هاي دفاعي امامين انقلاب را رويداد مباركي دانست و گفت: در حوزه انديشه دفاعي كارهاي درخشاني صورت پذيرفته اما در عرصه مباحث فقهي و قرآني اين انديشه‌ها، ورود كمتري بوده است. 

تبیین «امدادهاي غيبي» در عرصه انديشه‌هاي دفاعي 
معاون پژوهشي دانشگاه علوم اسلامي رضوي نیز در اين نشست علمي گفت: همايش تبيين انديشه‌هاي دفاعي مقام معظم رهبري در امتداد برنامه‌اي است كه براي حضرت امام(ره) صورت پذيرفت و منشاء بركات شد.
حجت‌الاسلام دكتر محمد ابراهيم روشن ضمير، تبيين انديشه‌هاي دفاعي امامين انقلاب را رويداد مباركي دانست و با بيان اين كه در آن همايش نيز چندصد مقاله برگزيده شدند و كار ارزشمندي صورت گرفت، تصريح كرد: در حوزه انديشه دفاعي، كارهاي درخشاني در سطح كشور صورت پذيرفته اما در عرصه مباحث فقهي و قرآني اين انديشه‌هاي دفاعي، كمتر از اين ورود صورت گرفته است.
وي با بيان اين كه «امدادهاي غيبي» از جمله موضوعاتي است كه در عرصه انديشه‌هاي دفاعي بايد مورد تبيين و بحث قرار گيرند، افزود: اميدواريم اين جلسه شروعي براي تبيين انديشه‌ها و منشا بركات و اثرگذاري براي دانشگاه و مجموعه هاي علمي قرار گيرد. در همين زمينه آمادگي خود را جهت اقدامات مشترك علمي و پژوهشي پيرامون ارائه نسخه‌هاي كاركردگرايانه انقلاب اسلامي به ويژه تربيت نسل و جامعه زمينه‌ساز تمدن نوين اسلامي اعلام مي‌کنیم.
 

مهم‌ترين بعد در وجوب جهاد تبيين 

در ادامه نیز ، دبير علمي نشست همايش تبيين انديشه‌هاي دفاعي مقام معظم رهبري گفت: در يك نگاه كلان و عميق به سير تاريخ اسلام و نيز مديريت‌هاي تجربه شده بشر، اينگونه دريافت مي‌شود كه پس از معصومين و اولياي الهي(ع) هيچ يك از رهبران و حتي عرفا و بزرگان، نگرش و بينش و قدرتي همچون امامين انقلاب در فهم راهبردي نسبت به عوامل زمينه‌ساز سعادت انسان و جامعه نداشته و ندارند. 
دكتر نعمت‌الله فيروزي ادامه داد: شخصيت و انديشه‌هاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري در نوع نگاه به مديريت انسان و جامعه، به اندازه‌اي عميق و جامع است كه به تعبيري مي‌توان گفت اين بزرگواران، از برجسته‌ترين انسان‌ها در نوع تدبير عميق توحيدي و الهي در ميان بشريت قلمداد مي‌شوند به گونه‌اي كه تاريخ جوامع و ملت‌ها، انسان‌هايي مثل ايشان را به ندرت تجربه کرده است.
فیروزی با اشاره به ضرورت قدرشناسي و درك منزلت بزرگان، خاطر نشان كرد: برگزاری اين گونه برنامه‌هاي علمي مي تواند ما را بيش از پيش با منظومه فكري رهبران احياگر دين و معنويت در جهان معاصر آشنا کند. از همین رو آنچه مورد توجه است اين است كه بايد ابتدا روشن‌گيري دقيق به علل و چرايي همين امر انجام شود تا مخاطب با اشتياقِ مضاعف قدم در اين ساحت مهم بگذارد.
وی اظهار کرد: بر همين اساس، مهم‌ترين بعد در وجوب جهاد تبيين در شرايط جاري، تبيين انديشه‌هاي جامع نگر شخص مقام معظم رهبري است كه به تمام معنا با همه نسخه‌هاي مديران و رهبران بشري تفاوت معنادار دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی