پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

آیت الله علم‌الهدی:
۱۴۰۱-۱۱-۲۷

تعیین حدود فدک اوج نقطه ظلم ستیزی حضرت موسی بن جعفر(ع) بود

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: تعیین حدود فدک و مطالبه آن از خلیفه سفاک عباسی اوج نقطه ظلم ستیزی و طاغوت ستیزی حضرت موسی بن جعفر(ع) بود.

به گزارش آستان نیوز، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در ویژه برنامه روز شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) که ظهر امروز با حضور زائران و مجاوران عزادار در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: محور هدایت همه انبیاء و اولیاء الهی دو مساله مهم بوده است که یکی ترویج بندگی و عبودیت خدا و مساله دوم طاغوت‌ستیزی و طاغوت زدایی است. 

وی تصریح کرد: عظمتی که در سیمای مقدس امام هفتم وجود دارد نیز همین مساله است چرا که ایشان در طول عمر شریف خود همواره با طاغوت‌های زمان خود مبارزه کردند. 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: حضرت موسی بن جعفر(ع) در بین مردم زمان خود اعم از شیعه و غیر شیعه به عنوان «عبد صالح» معروف بودند چرا که مردم مدینه بارها و بارها ایشان را در حال عبادت خدا مشاهده می‌کردند و لذا تا مدتی امامت ایشان بعد از شهادت امام صادق(ع) در خفا بود، مردم به خاطر در امان ماندن جان امام کاظم(ع) ایشان را عبد صالح مورد خطاب قرار می‌دادند. 

وی افزود: در سیره اهل بیت(ع) مظالمی که بر آنها وارد شده یکسان نبوده بلکه برخی مظلوم‌تر بوده‌اند و ظلمی که از سوی حکام جور بر آنها وارد می‌شد بیشتر و غلیظ‌تر از سایر ائمه بوده هر چند همه خلفای بنی امیه و بنی عباس ظالم و سفاک بودند و در بی رحمی و قساوت با هم فرقی نداشتند، اما این تفاوتی که در رفتار ظالمانه با اهل بیت(ع) وجود داشته متناسب با رفتار آنها در تقابل با حکومت ظلم و جور بوده است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در زمان امامت حضرت موسی بن جعفر (ع) شرایطی پیش آمد که لازم بود ایشان با شدت بیشتری با خلفای ظلم و جور مبارزه کنند. بنی عباس و بنی امیه مظالم شان نسبت به اهل بیت(ع) مثل هم بود ولی تفاوتی که وجود داشت در این بود که بنی عباس در عین دشمنی با آل رسول الله (ص) می‌خواستند خود را در ظاهر دوست آنها نشان دهند و از آنها در جهت تثبیت خلافت خود نیز استفاده کنند. 

وی عنوان کرد: بنابراین وقتی طاغوت ستیزی حضرت موسی بن جعفر(ع) توسعه پیدا کرد، ظلم و ستم آنها نیز نسبت به امام گسترش یافت و اوج ظلم ستیزی ایشان تعیین مرزهای خلافت عباسی به عنوان حدود فدک در زمانی که هارون الرشید به گمان خود می‌خواست این حق غصب شده اهل بیت (ع) را به آنها برگرداند، بود. 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: لذا در همین‌جا هارون الرشید تصمیم گرفت حضرت موسی بن جعفر(ع) را به زندان بیندازند چرا که ایشان را خطر بزرگی برای خلافت خود می‌دانست. 

مرثیه سرایی محسن عرب خالقی و امیر عارف از دیگر برنامه‌های این مراسم بود و در پایان نیز زائران حرم رضوی با قرائت زیارت حضرت موسی بن جعفر (ع) با نوای مداح و ذاکر اهل بیت(ع) علی جمعه پور به محضر این امام بزرگوار عرض ارادت کردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی