پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

 جشن عید مبعث با حضور زائران غیرایرانی؛ 
۱۴۰۱-۱۱-۲۹

عید رحمت در جوار امام مهربانی‌ها

همزمان با شب مبعث حضرت محمد مصطفي(ص)، رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی میزبان جمعی از زائران عرب زبان برای برپایی جشنی به همین مناسبت است.

به گزارش آستان‌نیوز، همزمان با شب مبعث حضرت محمد مصطفي(ص)، رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی میزبان جمعی از زائران عرب زبان برای برپایی جشنی به همین مناسبت است.
مراسمی که خانواده‌های عرب زبان در آن حضور دارند تا  شب مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) را با زبان و شیوه خودشان به یکدیگر تبریک می‌گویند.
مراسم با سلام و صلواتی بر محمد و آل محمد آغاز می‌شود و بعد از آن با همراهی عاشقان اهل البیت(ع)، ذاکر اهل بیت بخشی از زندگی و مبعوث شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری را در قالب ابیاتی وصف می‌کند. ابیاتی که هر بیتش با رحمت و مهر حضرت محمد(ص) گره خورده و تحسین و شور زائران را با سلام و صلوات بر می‌انگیزد.
پس از مدیحه‌سرایی، سخنران مراسم در جایگاه سخنرانی حاضر می‌شود و درباره کلمه "اُمّی" که به پیامبر نسبت می‌دهند صحبت می‌کند. 
سخنران مراسم به زبان عربی می‌گوید: اُمّی به معنای بی‌سواد نیست و به حق این کلمه ظلم شده است. آیه‌ای داریم که خطاب به پیامبر عنوان می‌کند: "رسول الله تو نمی‌خواندی" و نمی‌گوید در اینجا تو نمی‌توانستی بخوانی! پس معنای بی‌سوادی برای این کلمه اشتباه است.
او ادامه می‌دهد: در قرآن ۶ آیه درباره اُمّی داریم که در مقایسه این آیات و بررسی آن‌ها می‌فهمیم این کلمه به معنای اصیل و ریشه‌دار است.
سخنران مراسم به زلزله اخیر در سوریه و ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید: عرب زمان پیامبر، ریشه ‌دار و با اصالت بود و درک بالایی از خود نشان می‌داد اما امروز اعرابی هستند که متاسفانه مثل زمان پیامبر نیستند و به هم نوع و هم زبان و هم دین خود در سوریه که گرفتار زلزله شدند کمک نمی‌کند.
سخنران مراسم در پایان خاطر نشان می‌کند: پیامبر در محیطی مبعوث شد که مردم آن زمان کم یا زیاد با هم هماهنگ بودند و حرف هم را می‌فهميدند و اگر اُمّی به آن‌ها می‌گفتند به این معنی بوده که حرف هم را می‌فهمیدند. برای همین افرادی مثل سمیه، عمار، یاسر و سایر یاران رسول خدا بعد از شنیدن حرف‌های پیامبر سریع به او ایمان آوردند که نشان از درک بالای آنان دارد. 
با پایان یافتن سخنرانی، گروه تواشحی در بیان صفات پیامبر برنامه‌ای اجرا می‌کند که با صلوات‌های پیاپی حاضران در رواق دارالمرحمه همراه می‌شود. 
صلوات‌ها یک به یک به هم می‌پیچند و در رواق غرق در نور و آینه دارالمرحمه طنین‌انداز می‌شوند. صلوات‌هایی که بیان هر کدامشان درود بر وجود پیامبری است که خود و خاندانش سلسله مهر و رحمت را پایه‌گذاری کردند تا آرام قلب مؤمنین باشند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی