پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۱-۲۹

هم عهد با قرآن هم عهد با آموزه های نبی

در روز بزرگ عید مبعث، جمعی از فعالان قرآنی مشهدی در رواق امام خمینی(ره) گرد هم آمدند تا با قرآن کریم یادگار پیامبر رحمت و مهربانی تجدید پیمان کنند.

به گزارش آستان نیوز، در روز عید مبعث، روز شروع نزول قرآن و آغاز رسالت پیامبر اکرم(ع) رواق امام خمینی(ره) میزبان فعالان قرآنی مشهدی بود تا هم با قرآن تجدید پیمان کنند و هم نشان دهند این کتاب آسمانی همچنان روشنگر زندگی انسان هاست و اهانت به این کتاب مقدس از دیدشان پذیرفته نیست.
هنوز مراسم شروع نشده، صحن پیامبر اعظم(ص) و رواق امام خمینی(ره) مملو از حضور مادران و پدرانی می‌شود که فرزندان خردسال یا نوجوان خود را برای حضور در این مراسم همراهی می‌کنند.
دختران نونهال با فرم‌های صورتی رنگ و مقنعه‌های سفید و پسران با لباس‌هایی آبی رنگ با سربندی بر سر با عنوان «من قرآن را دوست دارم» در پشت رحل‌های قرآن  چیده شده می‌نشینند.
حافظان بزرگسال قرآن، در حالی رحل و قرآن را پیش روی خود دارند که هر آن برای خواندن آیه‌ای به صورت همزمان و یک دست آماده‌اند. 
 

محکومیت اهانت به قرآن
در شروع مراسم مجری سیدرضا نواب، خوش آمدی به زائران و مجاوران حاضر در مراسم می‌گوید و بعد از آن دسته حاملان قرآن که متشکل از نونهالان دختر و پسر با لباس‌هایی سبز و سفید که تداعی کننده لباس فرشتگان است قرآن را برای قرائت قاری مراسم به روی صحنه می‌برند. در آیات انتخابی قاری نام حضرت محمد(ص) چندین بار شنیده می‌شود که با لحظات این روز و نام مراسم قرابت معنایی خاصی پیدا می‌کند.
در حاشیه مراسم، وجود پلاکاردهایی در روی دست شرکت کنندگان کوچک و بزرگ با عناوین مختلف از جمله «قرآن، محور وحدت مسلمان است»، «قرآن جلا دهنده روح و جسم است» و «انا احب القرآن» بیشتر به چشم می‌آید تا هم اهانت به قرآن کریم را محکوم کنند و هم نشان دهند تنها راه سعادت بشری توسل به قرآن و آموزه‌های نبوی است.
کمی آن سوی مراسم نیز جمعی از اساتید و هنرمندان خوشنویس برای عرض ارادت به ساحت مقدس پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) مشغول خوشنویسی بودند.
 

«حمد آتش نمی‌گیرد»
بعد از هم‌خوانی گروه تواشیح عربی و فارسی عروة الوثقی، سیدسلمان رحمان‌پناه نوجوان دکلمه خوان، در تجلیل از قرآن دکلمه‌ای غرّا قرائت کرد. 
او سلامی به حاضران در رواق امام خمینی(ره) می‌کند و با صدایی رسا می‌خواند: «به آتش می‌کشند قرآن‌ها را این روزها... لیک نمی‌دانند فجر، طارق و فرقان نمی‌سوزد.... نمی‌دانند این اصحاب نار و شعله بر دوشان... که حمد آتش نمی‌گیرد و الرحمن نمی‌سوزد... مگر در قرآن چه بود.... سو به سو، خط به خط ایمان... چرا دل مردمان برای این نمی سوزد... ».
همزمان با اتمام دکلمه این نوجوان قرآنی، تولیت معزز آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در مراسم حضور پیدا می‌کند و نوجوان دکلمه‌خوان مراسم به رسم یادبود هدیه‌ای از تولیت دریافت می‌کند.
با اعلام مجری مراسم نونهالان قرآنی می‌ایستند و با تکرار چند باره شعار «من قرآن را دوست دارم» همزمان با بالا بردن پلاکاردهایشان شور و نشاطی خاص به مراسم می‌دهند.
 

پایه‌گذار بزرگترین تمدن بشری
ارائه بیانات قرآنی توسط تولیت معزز آستان قدس رضوی بخش دیگری از این مراسم بود. حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در سخنان خود تصریح کرد: قرآن، پیامبر اسلام را الگو، نمونه و اسوه معرفی می‌کند و اگر قرار باشد پیامبر را در قالب کتابی معرفی کنند آن کتاب، قرآن است و اگر بنا باشد قرآن را در تجسمی انسانی بشناسیم، آن انسان، پیامبر اسلام است. پیامبر اسلام با قرآن توانست جامعه را از جهالت و گمراهی نجات دهد و پایه گذار بزرگترین تمدن بشری شود زیرا قرآن جامعه را از سرگردانی نجات می‌دهد.
 

حضوری از جنس تعلیم 
حضور نونهالان قرآنی همراه با والدین‌شان نشان دهنده اهمیت قرآن در خانواده‌ها است. در حاشیه این مراسم، الهه شاهرخی، مادری که با فرزند ۶ ساله‌اش در این مراسم حضور دارد می‌گوید: من از روستای کاظم‌آباد جاده کلات به این مراسم آمده‌ام تا همراه با فرزندم بگویم ما قرآن را دوست داریم. 
او ادامه می‌دهد: از امسال مهد قرآن در روستای ما آمده است و خیلی خوشحالم چون اگر این مهد نبود من باید به مشهد می‌آمدم تا فرزندم قرآن بیاموزد. هر چند پیام این مراسم برای بزرگسالان بود اما حضور این همه کودک این حس را به من داد که نسل آینده با قرآن عجین‌تر است. 
مادر دیگری که همراه فرزند دختر نونهالش از شهرک مهرگان در این مراسم حضور یافته با تاکید بر فواید تربیت قرآنی عنوان می‌کند: من سه فرزند دارم و دو فرزند قبلی‌ام در مهدالرضا(ع) تعلیم دیده‌اند. بخش خوب این اتفاق این است، فرزندم با همه شر و شوری که دارد اما هر از گاهی از احادیث یاد می‌کند و سعی می‌کند طبق آن‌ها عمل کند و این کار من و پدرش را راحت‌تر کرده است. 
در پایان این مراسم نیز با حضور تولیت آستان قدس رضوی، قائم مقام ایشان و مدیر عالی حرم مطهر از قاریان برجسته و پیشکسوت قرآن کریم همچون سید مرتضی سادات فاطمی، جواد پناهی و محمدجواد رجایی قاری و موذن بارگاه منور رضوی تجلیل شد. 
همچنین از خانواده‌های قرآنی سید علی مومنیان حافظ کل و دارای سه قلوهای حافظ قرآن، حجت الاسلام حسینی پدر دوقلوی حافظ قرآن و خانواده گریوانی حافظ کل قرآن نیز تجلیل و لوح تقدیر خود را از دستان حجت الاسلام مروی دریافت کردند.
ذکر و یاد قرآن در بین کوچک و بزرگ جریان دارد. کتابی که سال‌های سال است چراغ روشن‌گر انسان‌های جوینده حقیقت است که تجلی آن در رواق امام خمینی (ره) در این عید بزرگ جریان دارد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی