پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

افتخاری دیگر برای به‌نشر
۱۴۰۱-۱۲-۰۲

کتاب «بازیگر پنجم» به نشر نشان طلایی جشنواره ترویج زبان فارسی را کسب کرد

کتاب «بازیگر پنجم» نشان طلایی ادبیات داستانی معنوی کودک و نوجوان را در هفدهمین جشنواره بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در بخش آثار ادبی معنوی کسب کرد.

 به گزارش آستان‌نیوز، کتاب «بازیگر پنجـم» نوشته محسن هجری (نویسنده و روزنامه نگار) است. این کتاب، داستان گروهی از دانش‌آموزان پسر را روایت می‌کند که در حال تدارک و راه‌اندازی گروه تئاتر با مضمون تاریخی و دینی هستند. این تئاتر به پنج بازیگر اصلی نیاز دارد که چالش داستان در انتخاب بازیگر پنجم رخ می‌دهد.
 دانش آموزان در ابن نمایش باید نقش‌های سه نفر از یاران امام حسن(ع) یعنی حجربن عدی، کمیل بن زیاد، رشید هجری و دو نقش دیگر عمروعاص و معاویه را بازی کنند که چالش داستان برای بازی در نقش بازیگر پنجم، معاویه پیش می آید و دسیسه دقیقا از اینجا آغاز می‌شود؛ چرا که هیچکس حاضر نیست نقش «معاویه» به عنوان بازیگر پنجم را بپذیرد. این گره داستانی تا پایان داستان دستخوش اتفاقات و بیان واقعیت های تاریخی می گردد.
 این رمان در زمان حال شکل می‌گیرد و شخصیت‌های اصلی آن دانش آموزان پسری هستند که هریک در فضای خانه و مدرسه با مشکلات و چالش‌هایی مواجه‌اند. برای آن ها این پرسش مطرح است که کجا باید بر سر حرف خود ایستاد و کجا باید انعطاف به خرج داد و در عین حال ارزش‌های انسانی و اخلاقی را حفظ کرد. رمان بازیگر پنجم به اقتضای خط روایی‌اش به موضوع صلح امام حسن علیه‌السلام کشیده می‌شود. شخصیت‌های اصلی این رمان، با این رویداد تاریخی همانند یک موضوع نمایش مواجه می‌شوند؛ ولی در ادامه ماجرا اتفاق‌هایی در مدرسه می‌افتد که آنها را به واقع با موضوع صلح درگیر می‌کند. گویا خودشان در همان مقطع تاریخی حضور دارند و باید تصمیم بگیرند که با بن‌‌بست‌های تحمیلی چگونه برخورد کنند. بازیگر پنجم یکی از کتاب‌های مجموعه ۱۴ جلدی رمان نوجوان است که با توجه به شرایط روز جامعه و نیاز به تدبر و دوری از شتابزدگی، مطالعه آن توصیه می‌گردد. این کتاب شها مجموعه رئالیسم دینی هستند که هر کدام از جلدهای این مجموعه با بیان یک محتوای دینی در زندگی امروزی پیش می رود. در این مجموعه آثار، گره های زندگی روزمره نوجوان با تأسی از منش یکی از معصومان و یارانشان حل می شود یا شرایطی در این داستان ها فراهم می شود که یک برهه تاریخی نشان داده شود. در این اثر نیز ماجرای دسیسه عمر و عاص و معاویه در یک نمایش مدرسه، مشابه سازی شده است. نمایشی که خود ماجرای این دسیسه را به تصویر می کشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی