پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۰۵

کتاب «خاطرات روزانه عمادالسلطنه» در کتابخانه و موزه ملی ملک بررسی شد

کتاب «خاطرات روزانه شاهزاده حسینقلی میرزا سالور(عمادالسلطنه)» در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران نقد و بررسی شد.

به گزارش آستان نیوز، این نشست با محوریت معرفی و بررسی کتاب خاطرات عمادالسلطنه به کوشش نشر تاریخ ایران و با همکاری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با حضور جمعی از پژوهشگران و دوستداران فرهنگ و تاریخ صبح امروز در سالن اجتماعات این مؤسسه در پایتخت برگزار شد. 
منصوره اتحادیه (نظام‌مافی)، محقق و تاریخ‌نگار که کتاب خاطرات روزانه شاهزاده حسینقلی میرزا سالور (عمادالسلطنه) به همت پژوهش و گردآوری او منتشر شده است، در نشست حاضر با محوریت این کتاب تاریخی سخنرانی کرد. 
محسن روستایی سندپژوه، مریم سالور نقاش، سفالگر و مجسمه‌ساز و علی ططری سندپژوه و تاریخ‌نگار، از دیگر سخنرانان نشست بررسی این کتاب بودند که به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص این اثر پژوهشی پرداختند. پیمان سمندری نیز دبیری نشست را برعهده داشت.
 

اهمیت کتاب‌های خاطرات درباریان
خاطرات عمادالسلطنه قاجار از این نظر که در دوران مهمی از تاریخ ایران حضور داشته و همچنین از زاویه بیرونی به حکومت قاجار در سال‌های پایانی و تأسیس پهلوی نگریسته، مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرار دارد. به خصوص که او تحصیل کرده روسیه بود و با نگاه دیگری سیاست‌های بریتانیا در ایران و اتفاقات را رصد کرده است.  
در مجموع، مطالعه خاطرات درباریان در هر دوره از تاریخ دربردارنده نکات ارزشمندی برای شناخت روابط درباریان و سیاست‌ها و شیوه حکومتداری در آن دوره است. هچنین این خاطرات حاوی نکاتی در خصوص روابط خانوادگی آن‌هاست که می‌تواند مخاطبان چنین کتاب‌هایی را با وضعیت خانواده و فرهنگ رجال درباری آشنا کند. 
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک در راستای توجه به نیات حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه فرهنگی در زمینه نشر و ترقی معارف و همچنین مأموریت‌های بخش پژوهش و آموزش خود، نشست‌های علمی- پژوهشی متنوعی از جمله نشست نقد و بررسی کتاب در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را در طول سال برگزار می‌کند.
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک که در سال 1316 بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) وقف شده است، در حال حاضر همه‌روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:20 (پنج‌شنبه‌ها از ساعت 9 تا 16:20) واقع در تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) پذیرای عموم گردشگران و پژوهشگران است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی