پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۰۶

اعطای گواهی دانش‌بنیان به ششمین موسسه زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس

به دنبال نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب، آستان قدس رضوی با توجه جدی به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان، نه تنها طرح‌های متعددی را در حوزه دانش‌بنیان اجرا کرده است بلکه به واسطه همین فعالیت‌ها، چندین شرکت هم گواهی دانش‌بنیان را کسب کردند.

به گزارش آستان نیوز، بعد از موسسه کیفیت رضوی و شرکت‌های فاوا رضوی، آرد قدس رضوی، صنایع پیشرفته رضوی و کسب و کار رضوی، حالا موسسه بذر و نهال رضوی ششمین زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات است که به تازگی موفق به دریافت گواهی دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

 

تجاری‌سازی فن‌آوری پوشش‌دار کردن بذر

مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به تجاری‌سازی فن‌آوری پوشش‌دار کردن بذر اظهار کرد: موسسه موفق به دریافت گواهی دانش‌بنیانی برای اجرای این طرح شده است.

محمد هاشم‌زاده ادامه داد: در فرایند پوشش‌دار کردن، امکان افزودن قارچ‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، مواد مغذی مورد نیاز گیاه همچون محرک‌های رشد، مواد حفظ کننده رطوبت، مواد تأمین‌کننده نیازهای گیاهی و... به بذر وجود دارد، موادی که مورد نیاز گیاهچه سبز شده در همان مراحل اولیه رشد است.

او افزود: با استفاده از بذرهای دارای پوشش، ارزش اقتصادی تولید محصولات سبزی و صیفی برای کشاورزان و اقبال به استفاده از این نوع بذور برای دستیابی به رشدی مطلوب‌تر بیشتر خواهد شد.

 

 

اجرای بیش از 10 طرح دانش‌بنیان و پژوهشی

مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به ماهیت دانش‌بنیانی این مجموعه اظهار کرد: با توجه به این‌که پایه و اساس موسسه بر مطالعات و پژوهش‌های دقیق بر روی ارقام، ژنوتیپ‌ها و توده‌های مختلف گیاهی قرار دارد، بذر و نهال رضوی از سال 1398 طرح‌های دانش‌بنیان و پژوهشی خود را با تاسیس آزمایش تخصصی و حضور متخصصان این حوزه آغاز کرد.

او ادامه داد: فعالیت‌های دانش‌بنیانی این موسسه در سال‌های 1400 و 1401 به اوج خود رسید و منجر به تولید محصولاتی همچون بذر هیبرید ذرت در سال جاری شد.

هاشم‌زاده درباره مهم‌ترین طرح‌های دانش‌بنیان این موسسه تصریح کرد: ارزیابی لاین‌های والدی ذرت برای تولید بذر هیبرید، پروژه تولید بذر صیفی‌جات، ارزیابی ارقام امید بخش زراعی سازگار، از جمله طرح‌هایی به‌شمار می‌رود که با بهره‌مندی از دانش اساتید، خبرگان و دانشجویان این حوزه میسر شده است.

او از راه‌اندازی مرکز دانش‌بنیان تولیدات زیست فناوری گیاهی در بهار سال آینده خبر داد و گفت: احداث کارخانه فراوری و فناوری بذر، تولید پایه‌های رویشی و ایجاد کلکسیون‌های مختلف از ارقام سیب و انگور، طرح‌های دیگری است که در سال 1401 آغاز شد.

هاشم‌زاده ادامه داد: علاوه‌براین، اقداماتی چون راه‌اندازی کمیته دانش، ایجاد بستری برای انجام پایان نامه‌های دانشگاهی، اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و... این موسسه را در سال 1401 کاملا در مسیر دانش بنیانی قرار دارد و شاخه‌های گسترده‌ای را در این حوزه ایجاد کرد.

او با اشاره به اجرای طرح آنالیز تصویری کیفیت بذر با همکاری دانشگاه امام رضا(ع) اظهار کرد: همچنین چندین طرح با همکاری مراکز علمی دانشگاهی انجام شده است.

هاشم‌زاده افزود: ارزیابی ارقام گندم برای تولید بذر و نیز تولید بذرهای استاندارد و هیبرید سبزی و صیفی، بخشی دیگر از طرح‌هایی است که کلید آن در سال 1401 زده شد.

 

 

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی