پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۰۶

تامین 50 درصد بذر پنبه کشور توسط شرکت کشاورزی رضوی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: با توجه به واگذاری مدیریت تنها کارخانه لینترگیری بذر پنبه شرق کشور به این شرکت، در حال حاضر آستان قدس رضوی بیش از 50 درصد بذر پنبه کشور در دو رقم ورامین و خورشید را تامین می‌کند.

سید مهدی موسوی بررودی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: امسال با افزایش 50 درصدی راندمان تولید پنبه، حدود 3000 تن پنبه از مزارع این شرکت برداشت شد.

وی با اشاره به کشت پنبه در بیش از 800 هکتار از اراضی در اختیار شرکت کشاورزی رضوی تصریح کرد: سیاست جدید شرکت بر مبنای دستور تولیت آستان قدس رضوی در خصوص افزایش همکاری با کشاورزان منطقه، به توسعه کشت مزارعه‌کاری اختصاص پیدا کرد؛ بدین صورت که تا حد امکان با کشت مزارعه‌کاری علاوه بر افزایش کمی و کیفی بهره‌وری از موقوفات، مردم و کشاورزان منطقه نیز از همجواری با زمین‌های موقوفهای منتفع شوند.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی ادامه داد: بر همین اساس امسال بالغ بر 700 هکتار از این اراضی به صورت مشارکتی با کشاورزان به زیر کشت محصول پنبه رفت.

 

 

عملکرد مزارع شرکت کشاورزی رضوی بالاتر از میانگین کشوری

او با اشاره به میانگین برداشت 2500 کیلوگرمی پنبه در هکتار در کشور تاکید کرد: با بکارگیری روش‌های مدیریت به‌زراعی و به‌نژادی در اراضی کشت شده، میانگین برداشت این محصول در مزارع شرکت کشاورزی رضوی به حدود 4700 کیلوگرم در هکتار رسیده است.

موسوی بررودی ادامه داد: این مهم از طریق برنامه‌ریزی و تشکیل کارگروهی متشکل از مشاوران و متخصصان مطرح استانی و کشوری محقق شده است.

او با اشاره به تولید انحصاری رقم‌های ورامین و خورشید در این شرکت گفت: این ارقام بومی منطقه بوده و از قابلیت‌هایی همچون عملکرد مطلوب، مناسب بودن برای برداشت مکانیزه، مصرف بهینه آب، کیفیت مطلوب وش و... برخوردار است.

موسوی بررودی درباره سرنوشت محصول برداشت شده اظهار کرد: پس از استحصال محلوج از وش در کارخانجات پنبه پاک‌کنی و جداسازی پنبه تخم، ابتدا محلوج براساس ارقام مورد نظر کارشناس جهاد کشاورزی، به کارخانجات نساجی و خریداران متفرقه در سطح کشور از طریق مزایده عمومی فروخته می‌شود.

او ادامه داد: تخم پنبه استحصالی نیز پس از تایید موسسه ثبت و گواهی بذر کشور و گذراندن مرحله کرک‌زدایی در کارخانه کاشمر، در چرخه تولید و بسته‌بندی بذر قرار گرفته و با نظر وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور توزیع می‌شود.

موسوی بررودی افزود: ارقام تایید نشده هم برای مصرف دام با اولویت واحدهای دامپروری آستان قدس رضوی از طریق مزایده عمومی به فروش می‌رسد.

 

تجهیز تمام مزارع پنبه به سامانه آبیاری تحت فشار

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی با بیان این‌که تمامی سطح زیر کشت پنبه در مزارع این مجموعه به روش تحت فشار قطره‌ای با نوار تیپ آبیاری شده است، گفت: با اجرای این سامانه علاوه‌بر افزایش راندمان آبیاری، در مقایسه با سیستم‌های غرقابی حدود 30 درصد کاهش مصرف آب صورت گرفته است.

او ادامه داد: در این روش علاوه بر افزایش راندمان آبیاری، استفاده از نهاده‌های کشاورزی اعم از بذر، سم و کود، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و باعث یکنواختی توزیع کود و سبز شدن گیاه شده است.

موسوی بررودی افزود: در سال جاری برای افزایش تولید محصول پنبه اقداماتی شامل کشت زود هنگام با استفاده از دستگاه کفکار اراضی شور، تغذیه مناسب، استفاده از هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد، بهره‌گیری از سیستم آبیاری تیپ در تمام سطوح کشت و همچنین استفاده از کمباین وش چین و قوزه چین به منظور تسریع در برداشت انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی